يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 278
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1392 09:47
بهبود فضای کسب‌وکار، رونق تولید، پایبندی به قانون
رییس هیات مدیره انجمن ریخته‌گری از دولت آینده خواست بازار را برای استفاده از تولیدات داخلی فعال کند و علاوه بر راستگویی به مردم، به اجرای قانون پایبند باشد.

به گزارش راه مردم، محمدحسین فلاح اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از واحدهای ریخته‌گری در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند.
وی کشش بازار را مساله اصلی در توسعه و بقای صنعت ریخته‌گری دانست و تصریح کرد: صنعت ریخته‌گری، یک صنعت انرژی‌بر است که باید در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه خاص قرار گیرد، هرچند در فاز اول اجرای قانون، این اتفاق عملی نشد.
وی ادامه داد: هیچ آماری از سوی وزارت صنعت یا مراکز مسوول در مورد میزان یارانه نقدی پرداخت‌شده به بخش صنعت ارایه نشده و این در حالی است که باید 30 درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص می‌یافت.فلاح افزود: ما هیچ وقت متوجه نشدیم که چرا وزارت صنعت عبارت «پرداخت 30 درصد از درآمدها» را به «یک بسته کمکی» تبدیل کرد که عمده پولی که در آن لحاظ شده بود از طریق وام با نرخ بهره پایین تعریف می‌شد.وی توضیح داد: به این ترتیب وزارت صنعت به بخش کوچکی از صنایع، وامی پرداخت کرد که سال بعد آن را پس گرفت، هر چند هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه میزان وام پرداخت شده است نیز وجود ندارد.به گفته وی، از بین 30 شرکت زیر مجموعه انجمن مدیران صنایع، تنها سه شرکت از صنعت ریخته‌گری موفق به دریافت وام با بهره یک درصد از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها شده‌اند.
رییس انجمن ریخته‌گری در مورد فعالیت واحدهای ریخته‌گری نیز گفت: در برخی استان‌ها تولید حدود 60 درصد واحدهای صنعتی متوقف شده و برخی صنایع نیز با 50 درصد ظرفیت خود فعال هستند.
بانک‌ها وثیقه‌های زیادی از تولیدکنندگان در اختیار دارند
فلاح با انتقاد از رویکرد سیستم بانکی به بخش صنعت گفت: بانک‌ها وثیقه‌های زیادی را از تولیدکنندگان در اختیار دارند در چنین شرایطی چرا از این وسایل استفاده نمی‌شود و چرا صحبت از معوقات بانکی مطرح است.
وی در مورد انتظار بخش صنعت از دولت آینده نیز گفت: پرداخت تسهیلات اصلا موضع بخش صنعت نیست بلکه اگر بازار تحریک شود و نیاز بازار از طریق تولیدات داخل تامین شد، بخش صنعت فعال خواهد بود.
فلاح تصریح کرد: برای تحریک بازار باید در ابتدا با مردم به راستی سخن گفته شود و مشکلات کشور به طور شفاف مطرح شود.
رییس انجمن ریخته‌گری تاکید کرد: توقع داریم آقای روحانی، روحانی باقی بماند و راستگویی را در کار خود ادامه دهد.
وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون در کشور گفت: اگر قانون اجرا شود، تولید‌کننده نیز تکلیف خود را می‌داند و می‌تواند برای تولیدش برنامه‌ریزی کند.
لزوم اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار
فلاح اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را خواستار شد و گفت: یکی از اصول کار در استراتژی توسعه صنعتی، برقراری تعامل با کشورهای دیگر است که از دولت آینده می‌خواهیم این اصل را اجرایی کند.
همچنین دبیر انجمن صنعت ریخته‌گری با انتقاد از عملکرد سازمان توسعه تجارت گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها باید ابزاری برای تحریک بازار و توسعه اقتصادی کشور و نه ابزاری برای کسب سود باشد.
عبدالحمید قدیمی اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت هر سال سعی می‌کند تعداد نمایشگاه‌ها را افزایش دهد، این در حالی است که نمایشگاه‌های تخصصی در دنیا اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.
این در حالی است که نمایشگاه‌های تخصصی در دنیا اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.
وی در ادامه اظهار داشت: صنعت ریخته‌گری ایران به کشور فرانسه، قطعات خودرو صادر می‌کرد و در حال حاضر نیز قطعه‌سازان شرکت پژو برخی قطعات ریخته‌گری را از ایران خریداری می‌کنند.
دبیر انجمن ریخته‌گری ادامه داد: همچنین قطعات خودرو ساخت ایران به ایتالیا صادر می‌شود و علاوه بر این، برخی قطعات خودرو را نیز به ترکیه صادر می‌کنیم.
قدیمی با بیان اینکه سال گذشته حدود 70 میلیون یورو قطعات خام ریخته‌گری از ایران صادر شد، گفت: این رقم را می‌توان تا 200 میلیون یورو افزایش داد.
وی با بیان اینکه بیشترین مطالبات صنعت ریخته‌گیری از صنعت خودروسازی است، تصریح کرد: قطعات اصلی خودرو سهم ناچیزی در قیمت کل خودرو دارد و در حال حاضر مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان حداقل به 800 میلیارد تومان می‌رسد.




استمداد خودروسازان بزرگ از رییس‌جمهور منتخب
مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ کشور حضور پرشور مردم در انتخابات و پیروزی دکتر حسن روحانی را به وی تبریک گفتند. پیام‌های تبریکی که به نوعی توجه دادن رییس‌جمهور منتخب مردم به مشکلات این صنعت نیز می‌تواند تلقی شود.
مدیران عامل این دو خودروساز در پیام خود بر آمادگی برای اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید در راستای بهبود وضعیت تولید ملی تاکید کرده‌اند.ارسال این پیام‌ها در حالی است که قطعه‌سازان و خودروسازان از نوع برخورد برخی نهادها و سازمان‌ها مانند شورای رقابت و سیستم بانکی با صنعت خودرو ناراضی بوده و عدم پرداخت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی مصوب دولت در اردیبهشت‌ماه سال گذشته را نمونه‌ای از این برخوردها می‌دانند.این وضعیت در حالی است که هم‌اکنون صنعت خودرو در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد به‌گونه‌ای که براساس جدیدترین‌ آمارهای رسمی تولید خودرو در اردیبهشت‌ماه امسال در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال 1391 حدود 60 درصد کاهش یافته است.
در این شرایط اگرچه مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ کشور در اظهارات خود اشاره‌ای به این مشکلات نکرده‌اند با این حال می‌توان گفت که ارسال چنین پیام‌هایی به نوعی توجه دادن رییس‌جمهوری منتخب مردم به مشکلات این صنعت و استمدادطلبی از وی است.
به هر حال در این پیام مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو آمادگی این شرکت را برای همکاری و تعامل سازنده در راستای تحقق اهداف کلان دولت تدبیر و امید اعلام کرده است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز اظهار آمادگی کرده که در راستای اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید برای بهبود معیشت مردم، رشد تولید ملی، افزایش سطح اشتغال و ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری حرکت کند.




تخفیف تعرفه واردات خودرو به کم‌مصرف‌ها
گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای تخفیف سود بازرگانی واردات خودرو و قطعات منفصله خودروهای ساخت داخل با مصرف سوخت کمتر از شش لیتر در 100 کیلومتر را اعلام کرد.
در جدیدترین بخشنامه گمرک آمده است: پیرو بخشنامه هشتم شهریورماه 88 با موضوع تصویبنامه اول اردیبهشت‌ماه 88 مبنی بر تخفیف سود بازرگانی واردات خودرو و قطعات منفصله خودروها ساخت داخل با مصرف سوخت کمتر از شش لیتر در 100 کیلومتر مسافت درچرخه برون‌شهری به شرح مندرج در مصوبه، به پیوست تصویر نامه مورخ 5/12/91 اداره کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت و تصاویر نامه‌های مورخ 22/12/90 و مورخ 11/3/92 ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ریاست جمهوری و نامه مورخ 21/12/89 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در خصوص میزان مصرف خودروی الفا رومئو ارسال می‌شود.

تولید آزمایشی سایپا 111 با استاندارد یورو4
تولید آزمایشی خودرو سایپا 111 بااستاندارد یورو 4 در شرکت تولیـد خودرو سایپا کاشان آغاز شد.
مسعود مسوول این طرح در شرکت سایپای کاشان گفت: با توجه به الزام اداره پلیس راهور ناجا به حفظ محیط‌زیست و آرامش و امنیت مشتریان خود، این طرح در دستور کار تولید مهندسی سایپا کاشان قرار گـرفت تـا از این طریق بیش از پیش به استانداردهای روز دنیا نزدیک و برای رضایت مشتریان گام موثری برداشته شود.

تولید محصولات جدید؛ راهبرد ایران‌خودرو برای افزایش سهم بازار
ایکو پرس - توسعه محصولات فعلی و طراحی محصولات جدید راهبرد ایران خودرو برای حفظ و افزایش سهم بازارهای داخلی و خارجی است.
مهندس میرجوادسلیمانی، قائم مقام محصول و کیفیت ایران خودرو ضمن بیان این مطلب افزود: شرکت ایران خودرو با دارا بودن بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز تحقیق و توسعه (R&D)، همواره توجه ویژه‌ای به مقوله ارتقای محصولات و ارایه محصولات جدید و مدرن به بازار دارد. وی گفت: ایران خودرو علاوه بر دانش فنی طراحی محصول، مجهزترین آزمایشگاه‌ها و امکانات تست خودرو در خاورمیانه را در اختیار داشته و به دنبال ایجاد هویت برای محصولات خود است. سلیمانی ضمن تاکید بر اهمیت تحقیق و توسعه، پیشرفت و موفقیت خودروسازان را در گرو تولید خودروهای باکیفیت‌تر و مطابق با سلیقه مشتریان دانست که با سرمایه‌گذاری در بخش‌های تحقیق و توسعه، عملی می شود. سلیمانی ضمن اشاره به نقش تعیین کننده نیروی انسانی ماهر و متخصص در طراحی و تولید گفت: روند طراحی و توسعه محصول در سال‌های اخیر روندی تکوینی بوده و ایران خودرو با بهره‌مندی از توان کارکنان متخصص توانسته پس از طراحی و تولید سمند، رانا را وارد بازار کندو در سال 92 نیز خودرو جدید دنا به تولید انبوه خواهد رسید.سلیمانی به چالش‌ها و مشکلات تامین نقدینگی در صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: تحقیق و توسعه مستلزم سرمایه‌گذاری‌های کلانی است که درحال حاضر خودروسازان بدون حمایت دولتمردان قادر به تامین آن نیستند. وی اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک تسهیلات ویژه و ارزان قیمتی در اختیار خودروسازان قرار گیرد تا حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه بیش از پیش میسر شود.

منبع: روزنامه صنعت

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر