چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - May 22 2024
کد خبر: 2779
تاریخ انتشار: 01 شهريور 1392 00:25


امیرخانی به نمایندگی از هنرمندان تجسمی، راد به نمایندگی از جامعه تئاتر، حمیدرضا نوربخش از موسیقی، قدیانی از اتحادیه ناشران و دعایی از مطبوعاتی ها افرادی بودند که در دیدار اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان مشکلات و دیدگاه‌هایشان پرداختند و این در حالی بود که نماینده‌ای از سوی هنرمندان سینما و ادبیات به پشت تریبون نرفت.

دیدار اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


به گزارش راه مردم به نقل از ایسنا، در ابتدای دیدار اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که امشب در تالار وحدت برگزار شد امیرخانی استاد خوشنویسی با بیان اینکه مدت‌ها بود تالار وحدت را با چنین افراد بااعتباری ندیده بوده است، گفت: مدت‌ها بود کلام و گفتمانی در حد ایران فرهنگی و ایرانی که در قله سخن و ادب قرار دارد نشنیده بودیم و خیلی خوشحالیم از زبان ریاست جمهوری چنین ادبیاتی را شنیدیم و جای امیدواری دارد که تکه کلام ایشان اعتدال است.

وی افزود: بدون اعتدال تصمیم‌گیری اندیشمندانه و صحیح ممکن نیست. در این 35 سال درباره اخلاق که رعایت عهد و پیمان است زیاد شنیدیم و از این بابت مردم باهوش ما بسیار روی عهد و پیمان حساس هستند اما تنها کسانی که این را رعایت کردند اهالی فرهنگ و هنر هستند و تنها آنها اخلاق را حفظ و حراست کردند.

این استاد خوشنویسی ادامه داد: امروز دارای بضاعتی هستیم که آن جور که باید قدر دانسته نشد. سفیر اول ما هنر و فرهنگ است و به گونه‌ای راه کمال را پیموده که صورت و معنا را با هم جمع کرده است.

وی افزود: وقت کم است و یک سینه سخن داریم که امیدوارم در آینده فرصت داشته باشیم صحبت‌هایمان را بگوییم. با اسلحه هنر می‌توان دنیا را فتح کرد. کارشناسان 150 رشته هنری در کشور ما ثبت کرده‌اند که متاسفانه رتبه ما در دنیا در حالی که زمانی اول بود بسیار پایین آمده است.

تئاتر هنر مظلومی است

به گزارش ایسنا در ادامه ایرج راد تئاتر را هنر مظلومی خواند و گفت: حتی کاندیداها در صحبت‌هایشان تنها سه بار به کلمه تئاتر اشاره داشتند و برنامه کاری آقای جنتی را هم که خواندم تنها در یک جا به تئاتر که اساس و جوهره هنرهای نمایشی است اشاره شد.

دیدار اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


این بازیگر به برنامه جامع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر 40 درصد آن هم اجرایی شود بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سینمایی داریم و به آن افتخار می‌کنیم قطعا ردپای تئاتری‌ها در آن مشاهده شده و یا کارهای تلویزیونی که دیده می‌شود و اگر می‌خواهیم برنامه خوب داشته باشیم باید برای تئاتر ارزش قائل شویم و از آن حمایت کنیم.

راد معضل سالن تئاتر را از کمبودهای این هنر برشمرد و گفت: متاسفانه سالن تئاتری اضافه نشده و فارغ‌التحصیلان نیز امکان فعالیت ندارند. ما از تئاترهای اصیل‌مان فاصله گرفته‌ایم و به تئاترهای خارجی پرداخته‌ایم و اگر نمایش‌های اصیل‌مان را نادیده نمی‌گرفتیم امروز جایگاه‌مان بسیار بالاتر بود.

موسیقی مظلوم‌تر از تئاتر است

در ادامه حمیدرضا نوربخش که از حوزه موسیقی به پشت تریبون آمده بود، موسیقی را مظلوم‌تر از تئاتر عنوان کرد و گفت: حداقل تصویر تئاتر از رسانه ملی پخش می‌شود اما سازهای ما را رسانه ملی نشان نمی‌دهد. امیدوارم بخشی از مسائل فقهی موسیقی در زمان تصدی آقای جنتی حل شود و خیلی از مرزها مشخص شود.

وی افزود: ما موانعی داریم که در این سال‌ها مانع حرکت موسیقی بوده است. نبود قانون شفاف در موسیقی باعث شده هنوز سند مشخصی در این حوزه نداشته باشیم که اخیرا قانونی در حال تدوین است. اول باید این را داشته باشیم تا مدیریت‌های سلیقه‌ای پیش نیاید.

دیدار اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


این استاد موسیقی ادامه داد: نباید آلبوم و کنسرتی زمانی مجاز و زمانی غیرمجاز تشخیص داده شود. ما یک دولت و یک نظام داریم و قانون باید همه جا یکسان باشد.

وی با اشاره به نشر موسیقی در کشور ادامه داد: در این حوزه شاهد ورشکستگی هستیم و این به دلیل توجیه اقتصادی نداشتن فعالیت‌های موسیقی است.

نوربخش افزود: در زمان مدیریت آقای مرادخانی دوستانی که از پیشکسوتان و صاحب‌نامان موسیقی بودند از گرفتن مجوز بی‌نیاز بودند که این باید دوباره احیا شود.

وی تاکید کرد: این خانه موسیقی خانه مهر و عشق است و شایسته است توجه ویژه‌ای به آن شود. باید دست به دست هم دهیم و با کمک وزیر و دولت جایگاه هنر را ارتقا دهیم.

امیدواری برای دوران خوش با حضور جنتی

حجت‌الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات از آخرین سخنرانانی بود که به نمایندگی از حوزه‌های مختلف هنری صحبت می‌کرد.

وی اظهار کرد: نزدیک به نیم قرن است که با آقای جنتی هم دوره هستم و به آقای روحانی تبریک می‌گویم که چنین انتخابی داشتند. با وجود اینکه پیشنهاد ما فرد دیگری بود اما معتقدم فردی که انتخاب شده توانایی‌های ویژه‌ای دارد.

 

دیدار اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


دعایی با بیان اینکه من دیرپاترین مسئولی هستم که در عرصه مطبوعات دوام آورده‌ام، با ذکر خاطره‌ای از دوران حضرت امام (ره)، خاطرنشان کرد: در محضر ایشان سرود «ای مجاهد شهید مطهر» با سازهای مختلف اجرا شد و امام هم استقبال کردند. ما هم آن را انعکاس دادیم اما بعضی‌ها نسبت به این موضوع انتقاد کردند که ما گفتیم امام و اسلام ما این است.

وی افزود: اهل هنر نخبگان جامعه هستند که بسیار حساسند. امیدوارم شما بتوانید به شعارهای زیبایتان عمل کنید. فاصله‌ها را بردارید و مطمئن هستم توانایی‌های این را دارید.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در پایان سخنانش با بیان اینکه امید دارم دوران خوشی را با حضور وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیش داشته باشیم، جملات خود را با بغض با قرائت شعری به پایان برد و گفت: می‌توان از میان، فاصله‌ها را برداشت. دل من و دل تو بیزار از این فاصله‌هاست.

در پایان مراسم سیدعباس سجادی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت با اشاره به عدم صحبت کردن نماینده‌ای از ادبیات و سینما، خاطرنشان کرد: چهره‌های خوبی از این دو حوزه هم در این مراسم هستند که امیدواریم این جلسات ادامه داشته باشد.

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر