دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 27615
تاریخ انتشار: 24 شهريور 1395 16:57
جمعه هفته جاری، دو تیم پر هوادار پایتخت در شرایطی به مصاف یکدیگر می روند که در بسیاری از جهات، شرایطی مشابه دربی 71 بر فضای دو تیم حاکم است.
به گزارش راه امروز  "استقلال در آن دیدار با نمایشی فوق العاده، با 2 گل فرهاد مجیدی و جباری بر پرسپولیس استیلی غلبه کرد. نتیجه ای که با توجه به اتفاقات بازی، شاید هواداران پرسپولیس را بیش از استقلال راضی کرد. استقلال مظلومی 2 بار تیر دروازه پرسپولس را به لرزه در آورد و چند موقعیت تک به تک را نیز از دست داد. البته اگر محمد نوری آن پنالتی را از دست نمی داد، شاید دوران حضور استیلی در پرسپولیس کمی طولانی تر می شد.
 اولین تشابه این دو دربی را می توان در زمان برگزاری این دو بازی عنوان کرد. دربی 71 در تاریخ 25 شهریور 90 انجام شد و دربی 83 در تاریخ 26 شهریور 95 برگزار می شود.
 البته تفاوت این دو شهرآورد، عدم انتقال فضای نه چندان پایدار اردوی پرسپولیس به رختکن تیم رقیب است. در آن دربی، پرسپولیس با سرمربیگری حمید استیلی، با توجه به  حاشیه های برکناری علی دایی بعد از قهرمانی در جام حذفی، فضای کاملا غیر معمولی را تجربه می کرد و با توجه به نتایج نه چندان خوب قبل از دربی، بسیاری آن بازی را آخرین شانس استیلی برای بقا می دانستند.
 پرسپولیس آن سال نیز همانند استقلال امروز، تغییراتی شدید در کادر مدیریتی خود می دید. در آن  مقطع از زمان، قرمز ها نیز با حضور سردار رویانیان به جای حبیب کاشانی، شرایطی مشابه استقلال امروز با انتصاب افتخاری به جای افشارزاده را تجربه کردند.
 اما روی نیمکت دو تیم نیز موارد مشابه زیادی وجود داشت. منصوریان و استیلی، دو هافبک تیم ملی در جام جهانی 98، شرایط کاملا مشابهی داشتند. استیلی نیز همانند منصوریان با چند سال تجربه کار در دیگر تیم های لیگ برتر، روی نیمکت تیمی که در آن سابقه درخشیدن و البته محبوبیت زیاد داشت می نشست اما تا قبل از دربی، اوضاع برای هر دو سرمربی خیلی بر وفق مراد پیش نرفت.
 از سویی دیگر، پرسپولیس نیز همانند استقلال آن سال، گرانترین و البته رویایی ترین تیم چند سال اخیر خود را روانه لیگ برتر کرد. آن فصل استقلال با ستارگانی مثل سید مهدی رحمتی، کرار، خسرو حیدری و آندرانیک تیموریان قرار داد بست و با داشتن  ستارگانی مثل فرهاد مجیدی، میلاد میداوودی و پژمان منتظری، بهترین ترکیب استقلال سال های اخیر را در زمین می دید. امسال نیز پرسپولیس حداقل روی کاغذ، بهترین تیم یک دهه اخیر خود را در اختیار دارد.
 البته شاید در این میان، بزرگ ترین دلخوشی منصوریان برای عدم تکرار تاریخ، تفاوت شرایط سکوها برای خودش و استیلی باشد. اگر حمید استیلی در آن سال از همان نیمه اول دیدار نخست برابر ملوان، مورد هجوم هواداران قرار گرفت، امروز منصوریان حتی بعد از کسب 5 نتیجه ضعیف نیز حمایت کامل سکوها را پشت خود می بیند. نکته ای که شاید سرمربی جوان استقلال را امیدوار به تغییر سرنوشت خود و عدم تکرار تشابهات در زمین مسابقه می کند.
 
تشابهاتی که اگر تکرار شود، شاید غروب جمعه را تبدیل به تلخ ترین غروب دوران مربیگری علیرضا منصوریان کند.
ورزش سه
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر