شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - October 05 2024
کد خبر: 27087
تاریخ انتشار: 16 شهريور 1395 15:40
علی لاریجانی و کلود بارتلون روسای مجلس ایران و فرانسه پس از دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه در تهران، در نشستی خبری ابراز امیدواری کردند که روابط دو کشور توسعه پیدا کند.
راه امروز:  علی لاریجانی در ابتدای این نشست گفت: بین پارلمان ایران و فرانسه ارتباطات خوبی در گذشته وجود داشته و فکر می‌کنم سفر آقای بارتلون نقطه برجسته‌ای در روابط پارلمانی دو کشور خواهد بود.

او ادامه داد: در مذاکراتی که داشتیم، در زمینه توسعه اقتصادی بین دو کشور و برخی موانع صحبت کردیم. همچنین بحران منطقه و تروریسم مورد بحث قرار گرفت که نگاه های مشترکی بین ما وجود داشت. نگاهی هم به راه حل‌هایی در مسائل منطقه‌ای من‌جمله سوریه و عراق و برخی کشورهای دیگر داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از این سخنان کوتاه، ‌ابراز امیدواری کرد که سفر بارتلون به ایران سفر موفقی باشد.

در ادامه، کلود بارتلون، رئیس مجلس ملی فرانسه نیز ضمن تشکر از دعوت لاریجانی از رئیس مجلس کشورمان عذرخواهی کرد که به دلیل سوءقصد تروریستی در نیس فرانسه، مجبور به لغو سفر خود در 15 ژوئیه شده است.

بارتلون گفت: در این سفر،‌رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و فرانسه و اعضایی از کمیسیون دفاع و سیاست خارجی من را همراهی می‌کنند. این گونه سفرها به نمایندگان مردم اجازه می‌دهد در زمینه‌های مختلف از جمله توافق هسته‌ای، بحران منطقه‌ای و توسعه روابط دیپلماتیک بین دوکشور کمک می‌کند و اجازه می‌دهد روابط پارلمانی بین دو دولت کامل شود و به غنای آن کمک می‌کند.

او افزود: مجلس ملی فرانسه بر حفظ روابط بین دو پارلمان اصرار داشت چنانچه قبل از توافقنامه وین، رئیس کمیته سیاست خارجی سفری به ایران داشت. بعد از اجرای توافقنامه وین هم این گونه سفرها به ارتقای روابط دو کشور کمک می‌کند چنانچه رئیس‌جمهور ایران سفری به فرانسه داشت و آخرین وزیری که ایران آمد، وزیر محیط زیست بود.

رئیس مجلس ملی فرانسه ابراز امیدواری کرد:‌ این روابط به نگارش صفحه جدیدی در روابط ایران و فرانسه کمک کند.

بارتلون گفت:‌ این دیدارها اجازه می‌دهد که صحبت و مبادلاتی در زمینه‌های مختلف داشته باشیم. این دیدارها به ارتقای روابط و اجرای کامل توافقنامه وین و برطرف شدن برخی موانع- چه بانکی،‌ چه حضور شرکت‌ها- کمک می‌کند که همه این‌ها منجر به توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر