يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 27065
تاریخ انتشار: 16 شهريور 1395 13:33
سبحانی با اشاره به واگذاری جایگاه‌های سوخت مطرح کرد

بزرگترین مزایده‌ تاریخی سال ۹۵ در انتظار برنده نهایی

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ایران می‌گوید در مزایده‌ای که دیروز برای واگذاری جایگاه‌های سوخت برگزار شد، بیش از ۳۳۳ پاکت پیشنهاد قیمت رسیده که در تاریخ واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی بی‌سابقه است.
راه امروز: سید جعفر سبحانی درباره‌ مزایده‌ای که دیروز برای ۱۰۰ جایگاه سوخت ایران انجام شده بود، اظهار کرد: مزایده دیروز بزرگ‌ترین مزایده سال ۱۳۹۵ بود. با توجه به این‌که برای این سری از واگذاری جایگاه‌های سوخت‌مان تسهیلات ویژه‌ای قائل شده بودیم، حدس می‌زدیم مزایده جایگاه‌های سوخت این‌بار پررونق باشد و خوشبختانه همین اتفاق می‌افتاد و تقریبا برای بیش از ۷۰ درصد از جایگاه‌های سوخت‌مان متقاضی خرید وجود داشت.

وی افزود: در روز گذشته یکصد جایگاه سوخت را در ۲۵ استان ایران به مزایده گذاشتیم و بخش زیادی از جایگاه‌های سوخت ما بیش از یک متقاضی داشت. این در حالی است که در دوره قبل که مزایده‌ای برگزار کردیم برعکس دیروز تقریبا برای ۲۰ درصد از جایگاه‌های سوخت متقاضی می‌آمد.

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی، ادامه داد: مزایده دیروز بیش از شش ساعت زمان برد، این در حالی است که معمولا مزایده‌های ما تقریبا در نیم ساعت بسته می‌شود. ارزش قیمت پایه ۱۰۰ جایگاه سوختی که مزایده شد ۲۵۰ میلیارد تومان بود، اما پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت نهایی که شامل پاکت پیشنهاد قیمت خریداران بود حدود ۴۰۰ میلیارد تومان باشد که این مبلغ از نظر ریالی، کمیت و کیفیت واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی بالاترین مزایده‌ای بوده که برگزار شده و واگذاری تاریخی به حساب می‌آید.

سبحانی بیان کرد: در سال ۱۳۹۴ واگذاری‌هایی که برای جایگاه سوخت داشتیم ۱۰ درصد متقاضی داشت، اما الان برای حدود ۷۰ درصد جایگاه‌های سوخت پاکت پیشنهاد قیمت رسیده است. در تاریخ سازمان خصوصی‌سازی اصلا سابقه نداشت که بیش از پنج مزایده موفقیت‌آمیز در یک روز برگزار شود، اما برای مزایده کنونی به‌طور متوسط برای هر جایگاه پنج مشتری داشتیم به‌طوری که برای اسفراین ۱۷ مشتری و برای یک جایگاه سوخت بوشهر ۲۳ پاکت پیشنهاد قیمت رسید.

وی تاکید کرد: در کل ۳۳۳ پاکت پیشنهاد قیمت به سازمان خصوصی‌سازی رسید، یعنی به‌طور میانگین حدود ۳.۵ برابر تعداد جایگاه‌ها پاکت پیشنهاد قیمت به ما ارسال شد. در بعضی از جایگاه‌ها تا سه برابر و حتی نزدیک به چهار برابر قیمت پایه پاکت پیشنهاد قیمت داشتیم.

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: مطابق قانون مزایده، ما دو هفته فرصت داریم که برندگان را مشخص کنیم. برنده مزایده نباید به سازمان خصوصی‌سازی بدهی داشته باشد. اگر فردی قبلا در مزایده‌های سازمان شرکت کرده و بدهی داشته طبیعتا واگذاری به او منع قانونی دارد. بعد از این دو هفته نفرات برنده فرصت دارند که ۲۷ درصد از حصه نقدی باقی‌مانده را پرداخت کنند و باقی مراحل را انجام دهند.

سبحانی تصریح کرد: تمامی واگذاری روز گذشته به بخش خصوصی واقعی بود.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر