دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 27061
تاریخ انتشار: 16 شهريور 1395 12:54
به نظر می‌رسد در انتخابات پیش‌رو تاکتیک مبارزه و تخریب نیابتی از سوی اصولگرایان پیش گرفته شود. آنها مهره‌های سوخته و جنجالی خود را به میدان خواهند فرستاد تا در یک ماموریت نیابتی و ویژه به تخریب حسن روحانی دست بزند.

راه امروز: تخریبی که با هدف کاهش پایگاه رای و محبوبیت روحانی انجام خواهد شد و به محض حصول نتیجه نامزد واقعی وارد میدان شده و با یک رقیب تخریب شده به رقابت خواهد پرداخت تا شانس پیروزی‌اش در مقابل کاندیدای تخریب شده بیشتر شود. 

شاید به همین دلیل باشد که اصولگرایان نام احمدی‌نژاد را در لیست نامزدهای احتمالی خود نوشته‌اند تا همه چیز برای تحقق این فرضیه مهیا شود.

در همین رابطه چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد به اصولگرایان پیغام داده در صورتی که از او حمایت کنند در روزهای منتهی به انتخابات تشکیلاتی عمل کرده و در صورتی که تصمیم به کناره‌گیری او نهایی شده باشد وی از آن تصمیم تبعیت خواهد کرد. 

ایده‌ای که ممکن است جریان اصولگرا از آن استقبال کند و نشان می‌دهد اصولگرایان ممکن است از تاکتیک مبارزه نیابتی در انتخابات ریاست جمهور پیش‌رو استفاده کنند. چرا که همه آنها به یاد دارند که احمدی‌نژاد برای کسب نتیجه در مناظره‌های انتخاباتی چگونه اتهاماتی را متوجه ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی می‌کرد.

هرچند تاکتیک مبارزه انتخاباتی نیابتی هنوز در ایران آزمون نشده اما در همین بدو امر مشخص است که رقبا کار سختی را پیش‌رویشان دارند؛ چرا که روحانی همچنان در بین مردم جایگاه دارد؛ در همین رابطه محمدباقر نوبخت می‌گوید: «طبق نظرسنجي‌هايي كه داريم همه نشان از اين دارد كه اين مقبوليت همچنان مستمر است.»

هرچند احتمال تبلیغاتی بودن این نظر وجود دارد اما به جهت چهره و ستاره شدن یک رئیس جمهور واقعی بودن آن نیز دور از ذهن نیست.

پایگاه جریان اصلاح طلبی از مدت‌ها قبل گفته است از گزینه روحانی حمایت خواهد کرد. اما در اردوگاه اصولگرایان صدای واحدی برای حمایت از روحانی به گوش نمی‌برسد. تشتت آراء در اردوگاه اصولگرایی نشان می‌دهد هنوز به نظر واحدی نرسیده‌اند و احتمالا دستیابی به ایده واحد نیز دو از ذهن است. 

اختلاف نظر حتی در درون احزاب این جریان نیز به چشم می‌خورد، مصباحی مقدم به عنوان عضور روحانیت مبارز، روزی می‌گوید گزینه آنها نیز روحانی است و «الان عبور از روحانی معنا ندارد» اما بلافاصله می‌گوید این اظهار نظر عقیده شخصی بوده است.

در همین رابطه اما حمیدرضا مترقی، عضو ارشد موتلفه خبر از چرخیدن لیست اسامی نامزدهای پیشنهادی انتخابات 96 را می‌دهد و اضافه می‌کند که مصباحی مقدم و باهنر نام حسن روحانی را هم به این لیست 36 نفر اضافه خواهند کرد. البته وی تاکید کرده این لیست قطعی نیست و یادآور شده است نام احمدی نژاد هم در آن وجود دارد.

حال به نظر می‌رسد اصولگرایان تمایل به حضور جدی برای انتخابات 96 و گرفتن کرسی ریاست جمهوری از حسن روحانی ندارند بلکه آنها تنها به دنبال آن هستند تا سهم خود را در دولت آینده روحانی بیشتر کنند و برای انتخابات 1400 برنامه ریزی کنند. 

انتخاباتی که لیست نامزدهای آنها در حال تکمیل شدن است و اسامی جدی‌ای نیز از سوی آنها مطرح می‌شود. افرادی که امروز خود را همراه روحانی نشان می‌دهند تا بتوانند در انتخابات 1400 به عرصه سیاسی وارد شوند.

احمدی‌نژاد برای چه کسانی وارد رقابت نیابتی خواهد شد؟
به نظر می‌رسد احمدی نژاد تنها به نفع نامزدی از جبهه پایداری وارد رقابت نیابتی شود. یعنی نقل قول منتسب به او را می‌شود چنین تحلیل کرد که وی تنها در صورتی در دقیقه 90 کنار خواهد کشید که تمامی اصولگرایان بر روی یکی از گزینه‌های جبهه پایداری اجماع کنند.

احمدی‌نژاد کسی است که اختلافات درونی اصولگرایی را جدی می‌گیرد؛ او به جریان اصولگرایی از بیرون نگاه می‌کند و آن را یکدست نمی‌بیند. به همین دلیل است که اگر کنار برود تنها به نفع پایداری‌ها کنار خواهد کشید و نه اصولگرایان در معنای وسیع آن.

گویا به همین دلیل است که روح الله حسینیان معتقد است نفع اصولگرایان در نزدیک شدن به احمدی نژاد است وی در همین رابطه می‌گوید:« اگر اصولگرایان چیزی هم داشته باشند به خاطر خدمات آقای احمدی‌نژاد است و الا خودشان خیلی سابقه‌ای از خدمت ندارند. اگر اصولگرایان بخواهند نگاهی به عملکرد خودشان داشته باشند حتما باید به دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد استناد کنند. به نظر من، رویکرد مردم به سوی احمدی‌نژاد به حدی است که او بالاخره تسلیم مردم خواهد شد و درنهایت وارد کارزار انتخابات می‌شود »

از سوی دیگر نباید این مهم را نادیده گرفت که اخیرا غلامرضا مصباحی مقدم گفته بود، جامعه روحانیت مبارز بنای مشورت با آقای مصباح یزدی را ندارد و اضافه کرده بود که، بهه پایداری به ما بپیوندد. 

اظهاراتی که نشان می‌دهد اختلافات جدی است و آنها در صورت گرایش به احمدی نژاد ناچار خواهند بود از مواضع فعلی خود عقب نشینی کنند.

گزینه‌های محتمل جریان پایداری کدامند
گزینه‌های محتمل جبهه پایداری اندک هستند. سعید جلیلی جدی‌ترین گزینه آنها خواهد بود. گزینه‌ای که در انتخابات 92 نیز رقیب روحانی بود. در ادامه اما می‌توان از برخی از گزینه‌های نزدیک به احمدی نژاد نیز سخن گفت؛ افرادی مانند پرویز فتاح، دوست ٣٠‌ساله احمدی‌نژاد و وزیر نیرو در دولت او، معاون بنیاد تعاون سپاه و رئیس فعلی کمیته امداد امام خمینی.

همچنین از حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و حسینی وزیر ارشاد دولت مهرورز و مهدی زادهدی وزیر علوم همان دولت نیز به عنوان نامزدهای احتمالی سخن گفته می‌شود. 

اما یکی دیگر از گزینه‌های جدی و نزدیک به محمود احمدی نژاد، کامران دانشجو است استاندار سابق تهران و کسی که در انتخابات 88 مسئول ستاد انتخابات بود و به احمدی نژاد بسیار نزدیک است.

منبع: فرارو

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر