جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 26969
تاریخ انتشار: 15 شهريور 1395 15:32
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «راه امروز»:

برخی از مفاد IPC منطقی نیست و نیاز به اصلاح دارد

غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد مخالفت برخی از نمایندگان با قراردادهای نفتی موسوم به IPC، گفت: یکی از دلایل مخالفت با این نوع قرار دادها این است که برخی از مفاد آن منطقی و آینده نگرانه نیست و نیاز به اصلاح دارد؛ چرا که ممکن است در آینده با یکسری معضلات روبرو شویم که در این نوع قرارداد دیده نشده باشد.
به گزارش راه امروز، غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC از زمان تنظیم تا کنون مورد چالش‌های بسیاری قرار گرفته است، ارزیابی تان از این قراردادها چیست، به «راه امروز» گفت: IPC قرارداد نیست و یک چارچوب قراردادی است. از این رو قراردادهای حوزه انرژی باید براساس این چارچوب تدوین و منعقد شود و برای همین باید در مجلس مورد بررسی قرار می گرفت.
وی با تاکید بر اینکه چون IPC چارچوب قراردادی است باید در مجلس تصویب شود، اظهار کرد: قراردادهای جدید نفتی مورد مناقشه همه متخصصان است. از این به نظر می رسد کسانی که این چارچوب جدید را تدوین کرده‌اند در یک اضطراری بوده‌اند. شرفی در عین حال این را هم گفت: خوشبختانه متولیانی که از ابتدا در جریان این موضوع قرار داشتند، واقف بودند که باید یکسری تغییرات در این قراردادهای نفتی موسوم به IPC انجام شود. شرفی تصریح کرد: قراردادهای جدید نفتی، باید مورد بررسی و موشکافی قرار گیرند و نظارت قراردادهای نفتی، حق مسلم نمایندگان مجلس است.
از سوی دیگر، مقام معظم رهبری نیز نسبت به این نوع قراردادها توجه ویژه داشتند و تذاکرانی هم از سوی ایشان داده شده که باید از سوی متولیان امر مورد توجه قرار گیرد و اصلاحات لازم در این زمینه انجام شود. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت به دنبال سرعت عمل بخشیدن است و IPC در یک سال گذشته بین دولت و مجلس مورد اختلاف بوده است و به همین دلیل دولت می‌خواهد این موضوع را مانند قراردادهای بین المللی به پایان برساند.

وی گفت: هرگونه قراردادی در صنعت نفت که منافع ملی را تهدید کند،  مورد قبول نمی باشد. این نماینده مجلس در عین حال تاکید کرد چنانچه اصلاحات لازم در این زمینه انجام شود، جایی برای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه ایران به عنوان یک طرف قرارداد بر اساس ادله های منطقی، باید این موضوع را پیش ببرد. عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما باید در بستن قراردادهایمان طوری عمل کنیم که به نفع  مردم کشورمان باشد و برای همین، نیاز است که جزئیات این قرارداد را برای مردم بازگو کنیم.  شرفی در پایان افزود: نباید منافع شخصی را به منافع ملت ایران اولویت داد.

شرفی همچنین در پاسخ به این پرسش که دلیل مخالفت برخی از نمایندگان با این نوع قراردادها چیست آیا می توان گفت دلیل این نوع مخالفت­ها منبعث از اختلافات سیاسی است، گفت: یکی از دلایل مخالفت با این نوع قرار دادها این است که برخی از مفاد آن منطقی و آینده نگرانه نیست و نیاز به اصلاح دارد؛ چرا که ممکن است در آینده با یکسری معضلات روبرو شویم که در این نوع قرارداد دیده نشده باشد.  از این رو  انجام این نوع قراردادها  باید با تامل بیشتری انجام شود. وی افزود: البته توضیحاتی هم که از سوی متولیان وزارت نفت مطرح شد، برای نمایندگان خیلی قانع کننده نبود. از این رو خواستار تجدید نظر در این زمینه شدند.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان مجلس تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا در پایان کار واکاوی قراردادهای نفتی، گزارش خوب و قانع کننده و جامعی را به مردم تقدیم کنند. عضو کمیسیون انرژی در پایان گفت: هرگونه قرارداد نفتی را بر مبنای منافع ملی تنظیم شود تا مردم و کارشناسان اقتصادی به آرامش و رضایت خاطر برسند و هرگونه قراردادی در صنعت نفت که منافع ملی را تهدید کند مورد قبول نمی باشد.















 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر