يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 26873
تاریخ انتشار: 13 شهريور 1395 17:44
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: اگر چه بسیاری از کشورهای منطقه با احیای جاده ابریشم مشکل دارند ولی ایران نه تنها با احیای آن مشکلی ندارد بلکه از آن نیز استقبال می‌کند.

راه امروز: علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم که صبح امروز در شبستان امام علی مسجد النبی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به این که کشور چین با احیای جاده ابریشم به عنوان قدرت درجه اول اقتصادی در دنیا مطرح می‌شود، کشور ایران تنها کشوری است که  با این موضوع مشکلی ندارد و از آن استقبال می‌کند.

او افزود: روابط فرهنگی کشور چین و ایران نسبت به سایر کشوها بیش‌تر است، سیاست خارجی چین و ایران به تدریج به یکدیگر نزدیک می‌شوند، به طوری که دولت چین در رابطه با بحران سوریه ورود نویی داشته است، ایران حدود 5 سال است که در این بحث ورود پیدا کرده و کشور چین نیز به تازگی به این مسئله  ورود پیدا کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران است به طوری که حجم مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور در سال گذشته به 50 میلیارد دلار رسید در حالی که دومین شریک تجاری ایران با این رقم فاصله زیادی دارد.

وی یادآور شد: جاده ابریشم موجب ارتقای تولید در قرن 21 شده است و کشور ایران نیز در تجدید راه ابریشم، نقش یک شاهراه ارتباطی و پلی برای ارتباط شرق آسیا با اروپا و آفریقا را داراست.

مشاور مقام معظم رهبری ادامه داد: ایران با محوریت اتحاد با عراق، سوریه و لبنان و هم‌چنین در سوی دیگر از طریق ترکیه می‌تواند با اروپا و نقاط دیگر ارتباط زمینی و دریایی داشته باشد.

ولایتی تصریح کرد: ایران با وجود داشتن امکان ارتباط دریایی از طریق دریای عمان و اقیانوس هند با چین، علاوه بر ارتباط دریایی می‌تواند با احیای جاده ابریشم مسیر مطمئن و امنی برای حمل و انتقال انرژی به چین ایجاد کند، در واقع تأمین امنیت در احیای جاده ابریشم به عنوان مقوله‌ای مهم و پیش شرط اساسی برای سرمایه‌گذاری مطرح است و ایران در این رابطه دارای هیچ مشکلی نیست.

او اظهار کرد: امیدوارم که با همکاری میان تهران و پکن این نشست بین المللی دستاوردهای مناسبی را بدست بیاورد  و با همکاری مراکز مطالعاتی ایران و چین، میزان بالای پیشرفت کارها و برنامه‌ها به دولت‌های دو کشور منعکس شود.

ولایتی در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاس به میزبانی قزوین یادآور شد: استان قزوین دارای تاریخ غنی است و وجود چهره‌های معروف و شخصیت‌های برجسته گواه این موضوع است، بسیاری از دانشمندان جهان نظیر زکریای قزوینی، عبدالجلیل قزوینی، حمد الله مستوفی، ملا خلیل قزوینی، عمادالکتاب و رییس جمهور شهید محمدعلی رجایی از جمله این شخصیت‌ها هستند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص نظام گفت: شهر قزوین به دلیل برخورداری از این پیشینه و تاریخ درخشان میزبان اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر