شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - September 21 2024
کد خبر: 26424
تاریخ انتشار: 06 شهريور 1395 15:04
تعلل بیش از حد پاکستان برای اجرای تعهدات خود در قبال قرارداد احداث خط لوله گاز ایران-پاکستان (آی-پی) به بهانه تحریم ها و فشارهای خارجی، باعث شده تا رسانه های صاحب نام این کشور بارها خواستار توجه جدی دولت اسلام آباد به این طرح کلان انرژی شوند.

راه امروز:‌ روز نامه انگلیسی زبان 'اکسپرس تریبیون' پاکستان به تازگی در یکی از مقالات خود نوشته است که به نظر می رسد اجرای خط لوله آی-پی با منافع آمریکا در منطقه همخوانی ندارد و فشارهای آمریکا بر پاکستان باعث شده این کشور تا به امروز هیچ گونه اقدام عملی درخصوص این طرح انرژی مهم و حیاتی انجام ندهد.
در این مقاله آمده است: آمریکا در سراسر جهان بویژه در این منطقه، راهبردی را دنبال می کند که بتواند منافع اقتصادی و سیاسی خود را تامین کند و پاکستان هم به عنوان یکی از کشورهایی که آمریکا منافع زیادی در آن دارد، نتوانسته مانع از اعمال نفوذ آمریکا در این کشور شود.
اکسپرس تریبیون در ادامه می نویسد: امنیت انرژی برای هر کشور به معنای امنیت ملی آن کشور است و اکنون این سوال مطرح است که آیا پاکستان قصد دارد بر سر منافع ملی این کشور معامله کند؟
'پیشنهادهای آمریکا برای افزایش همکاری های اقتصادی با پاکستان، همراه با تعیین پیش شرط هایی از سوی آمریکا بوده که این امر در تضاد با منافع ملی پاکستان است. آمریکا در مورد نیازهای انرژی پاکستان هم قصد دارد حرف خودش را پیش ببرد و به همین دلیل در مسیر اجرای قرارداد خط لوله گاز آی-پی و نیز احداث خط لوله گاز جنوب-شمال پاکستان توسطه روسیه، سنگ اندازی می کند.'
در ادامه این مقاله آمده است: اگرچه تحریم ها علیه ایران لغو شده است پاکستان هنوز نتوانسته طرح آی-پی را پیش ببرد. سیاست های آمریکا در قبال پاکستان حتی موجب بروز مشکلاتی در اجرای خط لوله گاز تاپی(خط انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند) شده است.
'آمریکا در اوایل امضای قرارداد آی-پی که در مراحل اولیه هند هم بخشی از آن بود و این قرارداد در آن زمان 'خط لوله صلح' میان ایران، پاکستان و هند نام گرفت، قول یک سری همکاری ها با هند در زمینه انرژی هسته ای داد و باعث شد هند از این قرارداد خط لوله گاز کنار بکشد. همین امر نیز یکی دیگر از دلایل تاخیر در اجرای این طرح شد.'
این رسانه در ادامه مطلب خود می نویسد: اکنون دو خط لوله گاز (آی-پی و تاپی) از اهمیتی راهبردی برای پاکستان برخورداند که در این میان، با توجه به لغو تحریم ها علیه ایران، طرح آی-پی بسیار عملی تر و امکان پذیرتر است.
'ایران نه تنها سرشار از منابع عظیم گاز است، بلکه کشوری بسیار نفت خیز است. پاکستان هم اکنون نیازهای نفتی خود را از طریق کشورهای عرب هم پیمان خود در حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، امارات متحده عربی و کویت تامین می کند. برای پاکستان بسیار سودمند است که همکاری های خود با ایران در حوزه انرژی را تقویت کند زیرا ایران به عنوان کشوری همسایه و هم مرز، نزدیک ترین منبع انرژی نفت و گاز به پاکستان است. اما ایجاد چنین روابطی میان پاکستان و ایران، گویا برخلاف منافع آمریکا است.'
در این مقاله آمده است: اجبار پاکستان از سوی آمریکا برای امضای قرارداد خرید گاز طبیعی مایع(LNG) از قطر به عنوان یکی از مهم ترین شرکای اقتصادی و تجاری آمریکا در منطقه، یکی از نشانه های مخالفت آمریکا با نگاه پاکستان به سمت ذخایر انرژی سهل الوصول در ایران است. آمریکا به عنوان یکی از سرمایه گذاران بخش گاز قطر، سود زیادی از صادرات گاز قطر می برد و طبیعی است برای تامین منافع خود، تلاش کند مشتریان گاز ایران را وادار به تغییر مسیر به سمت گاز قطر کند.
در پایان این مقاله آمده است: زمان آن فرا رسیده است تا پاکستان در سیاست های خود بازنگری کند و درخصوص برنامه های امنیت انرژی این کشور که با امنیت ملی آن گره خورده است، تمرکز و توجه ویژه داشته باشد. پاکستان به دلیل حرف شنوی زیاد از آمریکا ضررهای زیادی را متحمل شده است و وقت آن است که گزینه های متعدد پیش روی خود را برای تامین انرژی مورد نیاز این کشور بطور جدی دنبال کند.
شخصیت ها و کارشناسان صاحب نام اقتصادی پاکستان از جمله سلمان شاه و حفیظ پاشا دو نفر از وزیران سابق امور اقتصاد پاکستان نیز در گفت و گو با ایرنا، خط لوله گاز ایران را اقتصادی ترین و امکان پذیرترین گزینه برای تامین انرژی مورد نیاز این کشور دانسته و به دولت توصیه کرده اند که بیش از این در اجرای این طرح حیاتی تعلل نکند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر