جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 26054
تاریخ انتشار: 01 شهريور 1395 14:12
وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اظهارات ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: این صحبت‌ها را می‌توان از چند منظر بررسی کرد؛ یکی این‌که آقای ترکان برادر خوبمان است و خودش باید پاسخگوی حرف‌هایی که زده، باشد.
راه امروز: وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اظهارات ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: این صحبت‌ها را می‌توان از چند منظر بررسی کرد؛ یکی این‌که آقای ترکان برادر خوبمان است و خودش باید پاسخگوی حرف‌هایی که زده، باشد. ما هم از او به عنوان برادر گله و شکایتی نداریم اما احتمالا شما خبرنگاران او را سوال‌پیچ کرده‌اید که عصبانی شده است؛ البته من مصاحبه را ندیده‌ام اما گویا از کوره در رفته‌اند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت زاده امروز - دوشنبه - در نشستی خبری که در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: قطعا ترکان سوء‌نظری نداشته است. وی مسئول دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و در این رابطه کارهای کارشناسی انجام داده‌ است. بحثی که قابل اشاره بوده این است که این مناطق دوبار در شورای عالی مناطق آزاد مطرح شدند و تعداد آنها در حالی که بیشتر از این بود در نهایت مصوب شد.

وی با اشاره به این‌که عنوان کردند ما مخالف ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید هستیم، گفت: جالب است که بدانید ما رای مثبت داده‌ایم و این مساله را نیز امضاء کرده‌ایم. اما باید گفت که هفت منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی جدیدی که قرار است ایجاد شود و عاملی برای رونق اقتصاد باشد چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. آنچه بنده بارها و بارها عنوان کردم این است که اولین منطقه ویژه اقتصادی در سیرجان را بنده به امضاء رساندم آن زمان به عنوان منطقه ویژه حراست شده در قالب ماده ۱۹ و ۲۱ یکی برای مناطق آزاد مدنظر قرار گرفت که در مجلس مصوب شد و ما پیشنهاد دهنده این لایحه بودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما از حامیان مناطق آزاد هستیم، اما اگر قرار است فروشگاه بزنیم و جنس بفروشیم بنده نه تنها به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، بلکه به عنوان یک شهروند نیز مخالف این مساله هستم، ما باید به مناطق آزاد کمک کنیم و مدیرانی را در این مناطق قرار دهیم که مدیران تولیدمحور و صادرات‌نگر باشند.

وی در مورد عملکرد سه ساله دولت در حوزه صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: جا دارد در حوزه فعالیت های صنعت، معدن و تجارت از کلیه فعالان اقتصادی در این بخش اعم از کارگران، مهندسان، تشکل ها و همه کسانی که در این صحنه فعال هستند تشکر کنیم.

به گفته او، بیش از ۳۴ تا ۳۵ درصد از اشتغال فعال کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت است و حدود یک سوم تولید ناخالص ملی در این بخش خلاصه می شود.

نعمت‌زاده ادامه داد: بنابراین باید میزان این گستردگی را درک کنیم و دیگران وقت و همت بیشتر و مطلوب تری را به این بخش اختصاص دهند.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، رشد منفی ۱۰ درصدی در سال ۱۳۹۱ در بخش صنعت به رشد ۵.۶ درصدی رسید اما در سال گذشته این رشد صفر بود، چرا که فشارهای وارده از سوی رکود و نرخ تورم عاملی بر این مساله شد.

نعمت زاده افزود: ۳۶ طرح کلان را مدنظر قرار داده ایم که بخشی از آن در هفته دولت افتتاح می شود و بخش دیگر آن تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

وی معتقد است که توافق ۵+۱ به صورت جدی صورت گرفته اما مسئله مربوط به اثرات آن، موضوع دیگری است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر