جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 25663
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1395 17:18
معاون فرهنگی قوه قضائیه بر لزوم افزایش ارتقاء و آگاهی‌های حقوقی در رسانه ملی تاکید کرد و گفت: متاسفانه فراوانی پرونده‌ها در دادگاه‌ها باعث شده است که قضات دو برابر حد استاندارد در مقایسه با سایر کشورها به پرونده‌ها رسیدگی کنند.


راه امروز: حجت الاسلام والمسلمین صادقی در جلسه‌ای که با حضور علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه سیما، ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه و احسان علیخانی تهیه کننده و مجری برنامه ماه عسل در دفتر معاونت فرهنگی تشکیل شد، از عوامل تولید و پخش برنامه ماه عسل تقدیر  و با اشاره به نقش رسانه ملی در امر آموزش و اطلاع رسانی اظهار کرد: برنامه‌های تلویزیونی یکی از ابزارهای مفید در حیطه آموزش و ارتقاء آگاهی‌های حقوقی است.

 وی گفت: در قوه قضائیه علی الخصوص معاونت فرهنگی ظرفیت‌های زیادی در بحث تولید سریال، فیلم و برنامه‌های آموزشی وجود دارد که باید به نحو مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی قوه قضائیه در راستای اهداف فرهنگی و آموزشی خود تاکنون برنامه‌های زیادی از قبیل کلیپ، فیلم، تیزر، جزوات و کتابچه تهیه و تولید کرده است تا بتواند در ارتقای فرهنگ حقوقی نقش خود را به درستی ایفا کند.

 این مسئول عالی قضایی تصریح کرد: برخی افراد ناآگاه آمار 15 میلیون پرونده را 15 میلیون پرونده یکتا عنوان می‌کنند، درحالی که این آمار بر اثر تعدد پرونده در یک موضوع ثابت است و ممکن است که یک دعوای حقوقی و یا کیفری چند پرونده داشته باشد و تعداد پرونده های یکتا در سال گذشته قریب به 5 میلیون بوده است نه 15 میلیون. قوه قضائیه وارث معضلات اقتصادی و اجتماعی جامعه است و همه نهادها و دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند تا این معضلات ریشه کن شود.

وی گفت: متاسفانه فراوانی پرونده‌ها در دادگاه ها باعث شده است که قضات دو برابر حد استاندارد در مقایسه با سایر کشورها به پرونده‌ها رسیدگی کنند که این امر باعث فرسودگی، خستگی و طولانی شدن رسیدگی‌ها می‌شود. متاسفانه فراوانی پرونده ها برای قضات ما ناخواسته استرس ایجاد می‌کند و در روند کار آنها تأثیر می‌گذارد.

وی بر لزوم تعامل و همکاری بین قوه قضائیه علی الخصوص معاونت فرهنگی با رسانه ملی تأکید کرد و گفت: توقع داریم که این همکاری و تعامل افزایش یابد و امر ارتقاء و آگاهی‌های حقوقی در رسانه ملی افزایش یابد. با این‌که برنامه‌های زیادی درتلویزیون و رادیو و سایر رسانه‌ها در خصوص موضوعات اجتماعی و حقوقی تولید شده است اما این تعداد و آمار بسیار کم است و باید بیشتر شود.

این مسئول عالی قضایی اظهار کرد: بر اساس گزارشات 47 درصد زندان‌های ما علت حضور خود در زندان را عدم آگاهی عنوان کرده اند و این نشان می‌دهد که کار و تلاش فراوانی باید در این مسیر صرف گردد تا به نقطه مطلوب برسیم.
وی ضمن تأکید بر تعامل بین رسانه ملی و دستگاه قضا گفت: باید اولویت‌های اول و اصلی دستگاه قضا تعیین و معرفی شود تا بتوان در آن مسیر مشخص اقدامات لازم را انجام داد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر