دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 25414
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1395 07:34
دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

حذف یارانه پردرآمدها با درآمد سالانه 35 میلیون تومان

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: قرار است دولت حذف یارانه افراد با درآمد سالانه 35 میلیون تومان را در دستور کار قرار دهد تا بستر حذف یارانه‌های دهک‌های بالای جامعه شکل بگیرد.
راه امروز: محمد فیضی امشب در اولین نشست مطبوعاتی خود بعد از انتخاب شدن به عنوان نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همانطور که در زمان تبلیغات انتخاباتی وعده داده بودم سعی کردم تا در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و در رأس هیأت رئیسه این کمیسیون به عنوان دبیر اول حضور پیدا کنم تا نقش تاثیرگذاری را در فعالیت‌های این کمیسیون شاهد و ناظر باشیم

وی بیان کرد: به دلیل تجاربی که در شورای شهر اردبیل داشتم عضو فراکسیون مدیریت شهری شدم تا در این عرصه نیز بتوانم انجام وظیفه کنم.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: قرار است دولت حذف یارانه افراد با درآمد سالانه 35 میلیون تومان را در دستور کار قرار دهد تا بستر حذف یارانه‌های دهک‌های بالای جامعه شکل بگیرد.

فیضی در مورد عضویت خود در فراکسیون سیاسی مجلس نیز بیان کرد: بنده به دلیل آنکه در لیست امید حاضر شده بودم در ائتلاف اصلاح طلبان و اصلاح‌گران حضور پیدا کرده و به عنوان عضوی از فراکسیون امید در مجلس دهم در حال فعالیت هستم به طوری در این فراکسیون به عنوان ناظر هیأت رئیسه حضور دارم تا نقش خودم را در فراکسیون امید مجلس به عنوان یکی از فراکسیون‌های تاثیرگذار انجام دهم.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: در دو ماه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یکی از پرکارترین روزهای خود را سپری می‌کند به طوری که ما هم در اصلاح بودجه 95 و هم آماده کردن لایحه برنامه ششم ایام پرترافیکی را سپری می‌کنیم تا بتوانیم در مهلت باقی‌مانده برنامه ششم توسعه را مصوب کنیم.

فیضی در مورد احکام دایمی برنامه ششم توسعه گفت: دولت در لایحه برنامه ششم توسعه این احکام دایمی را در 50 ماده ارائه کرده بود که مجلس نهم 70  ماده نیز به آن اضافه کرده بود که این کار سبب شده بود شورای نگهبان با رد این لایحه آن را به مجلس برگرداند که ما در کمیسیون برنامه و بودجه احکام دائمی را اصلاح کردیم.

وی تبیین کرد: یکی از احکام دائمی که به نفع توسعه استان اردبیل است توجه به توسعه متوازن منطقه‌ای از طریق پرداخت منابع صندوق توسعه ملی بود تا استان‌های کم برخوردار بتوانند از مزایای صندوق توسعه ملی بهره‌مند شوند.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ما در احکام دایمی این فرایند را مورد تاکید قرار دادیم تا از تهسیلات ارزی و ریالی این صندوق در مسیر توسعه متوازن به ویژه استان‌های محروم بهره‌مند شوند.

فیضی با بیان اینکه در این ارتباط تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاران صنعتی و معدنی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: شهرستان‌هایی که نرخ بیکاری در آنها بالا است و به مانند اردبیل استان غیر برخوردار کارآفرینی و اشتغال هستند قطعا با پیشنهاد مدیریت برنامه‌رزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه ششم از این مزایا استفاده خواهند کرد.

وی یادآور شد: این برخورداری در کنار استفاده از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی می‌تواند شرایطی را برای استان‌های کمتر توسعه یافته فراهم آید تا از مزایای معادل مزایای مناطق آزاد تجاری بتوانند استفاده کنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید این لایحه و تغییرات اعمال شده در کمیسیون برنامه و بودجه و صحن علنی مجلس به تصویب شورای نگهبان برسد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

فیضی تشریح کرد: ما بندی را در این لایحه مورد تأکید قرار دادیم تا استان‌های نفت‌خیز و گازخیز به همراه مناطق محروم کشور به جای 2 درصد از 3 درصد درآمد نفت استفاده کنند که البته یک سوم این درآمدها نصیب استان‌های نفت‌خیز و گازسوز خواهد شد و دو سوم باقی‌مانده در مسیر توسعه استان‌های کمتر توسعه یافته هزینه خواهد شد.

وی تبیین کرد: البته این تخصیص اعتبارات هیچ منافاتی با تزریق اعتبارات به استان‌های کمتر توسعه یافته در بودجه سالانه نخواهد داشت بلکه یک شرایط ویژه‌ای است که باید دولت برای استان‌های کمتر توسعه یافته آن را منظور کند.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که به صورت دلار محاسبه می‌شود در قالب حسابی با نام مازاد تجدید ارزیابی دارایی مدنظر است که 740 هزار میلیارد ریال مازاد ارزیابی اتفاق افتاده که قرار شده است از این محل برای کمک به تولید ملی و رفع موانع تولید 300 هزار میلیارد ریال برداشته شده و بعد از کسب منابع ارزی بلوکه شده و هزینه‌های یکسان‌سازی نرخ ارز صرف این طرح‌های توسعه‌ای شود.

فیضی عنوان کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی از بانک‌ها مطالبه دارد و دولت نیز بدهکار بانک‌ها است قرار شده است 350 هزار میلیارد ریال تهاتر در این زمینه انجام شود *** که قطعا این امر به نفع تولید خواهد بود تا به نفع مردم واحدهای تولیدی که تا 100 میلیون تومان وام گرفته و اصل بدهی خود را پرداخت کردند و گرفتار سود و جریمه هستند از این طریق گشایشی در کارهای آنها انجام شود.

وی تصریح کرد: قرار است 400 هزار میلیارد ریال دولت اوراق خزانه منتشر کند تا با سررسید 5 ساله منابع آن در اختیار دولت قرار گیرد تا صرف تسویه حساب بدهی پیمانکاران و بانک‌ها شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما دولت را موظف کردیم تا برای شهرداری‌ها با جمعیت 20 هزار نفر و پایین‌تر که بدهی کلانی را دارند منابعی از این محل پرداخت کند و در کنار آن برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از طریق انتشار اوراق خزانه تدابیری ویژه اندیشیده شده است.

نرخ سوخت تک نرخی باقی ماند

فیضی بیان کرد: مجلس نهم مصوب کرده بود تا دهک‌های با درآمد بالای جامعه که درآمد سالانه آنها بیش از 35 میلیون تومان است از دریافت یارانه حذف شوند که ما نیز در اصلاحیه بودجه دولت را موظف کردیم تا به این کار تن بدهد.

وی عنوان کرد: البته تبصره‌ای در این زمینه  مجلس قبلی مصوب کرده بود که چنان چه دولت یارانه این افراد را قطع نکند مجرم شناخته می‌شود که ما این تبصره را در اصلاح بودجه حذف کردیم.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قرار شده است 50 هزار میلیارد ریال در حوزه سلامت با انتشار اوراق خزانه سرمایه‌گذاری شود که البته این رقم را به 80 هزار میلیارد ریال افزایش دادیم تا زمینه تقویت حوزه سلامت فراهم آید.

فیضی افزود: قرار شده است بنزین در سال جاری تک نرخی بماند و در کنار آن ما به پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش بودجه دفاعی کشور رای ندادیم و با این امر مخالفت کردیم تا نظر دولت تامین نشود.

وی ادامه داد: برای حضور در شورای حل اختلاف استان اردبیل در مجمع تصمیم بر این شد تا میرزاده و کریمی به عنوان دو نماینده استان در شورای حل اختلاف حاضر شوند و پورحسین و ملکی نیز نماینده مجمع در شورای برنامه‌ریزی استان و بنده نیز در شورای اشتغال استان حضور پیدا خواهم کرد.
منبع: فرارو
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر