جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 25210
تاریخ انتشار: 19 مرداد 1395 14:55
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص ورود این پارلمان به مبارزه با قاچاق سیگار گفت: قطعا مجلس در در مورد قاچاق سیگار به دلیل اینکه کالای خاصی هست قطعا وارد خواهد شد.
راه امروز: سیدجواد حسینی‌کیا در مورد واگذاری شرکت دخانیات به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: تا کنون این موضوع در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار نگرفته است. اما به نظر می رسد اگر دولتی باشد بهتر می توان تولید این کالا را کنترل کرد.
وی افزود: گستره صنعت در حال حاضر زیاد است. وگرنه واژه صنعت، باید به صنایع مادر و بزرگ کشور اطلاق شود. اما متاسفانه برخی دایره  صنعت را گسترش داده اند به گونه ای که به تمام فعالیت های جزئی نیز صنعت گفته می شود. بنابراین بر اساس تعاریفی که از صنعت ارائه می دهند، دخانیات نیز می تواند زیر مجموعه صنایع محسوب شود. بنابراین قابلیت واگذاری به وزارت صنعت را دارد.
وی در مورد واگذاری این شرکت به بخش خصوصی نیز عنوان کرد: در این باره به نظر می رسد خصوصی سازی این شرکت به صلاح نیست.  هر چه نظارت دولت بر این بخش بیشتر باشد، تولید دخانیات قابلیت کنترل بیشتری دارد. این موضوع هم برای نظام کشور و هم برای جامعه بهتر خواهد بود. چه از نظر کنترل مصرف دخانیات و چه از نظر کمیت تولید می توان نطارت بیشتری را بر این بخش اعمال کرد. 
به گفته حسینی کیا، اگر شرکت دخانیات به بخش خصوصی واگذار بشود، به دلیل اینکه این بخش به دنبال افزایش درآمد است و کیفیت محصولات نیز در این بخش دستخوش حوادث مختلف می شود، نمی تواند به سود جامعه باشد. همچنین امکان دارد بخش خصوصی برای افزایش حاشیه سود خود نسبت به افزایش تولید مواد دخانی نیز اقدام کند که این موضوع مد نظر هیچیک از  ما نخواهد بود. به نوعی اگر بخش خصوصی متولی تولید دخانیات در کشور باشد، قطعا به  فاز تجاری و تبلیغاتی نیز ورود پیدا خواهد کرد که در این صورت فرهنگ اشتباه استعمال دخانیات در کشور اشاعه داده خواهد شد. 
این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توزیع دخانیات باید به سمتی پیش برود که در مغازه های خاص به فروش برسد. شرایط خاصی برای عرضه آن وجود داشته باشد. حتی در مورد حک کردن پیام های بازدانده تر روی پاکت سیگار باید تاکید بیشتری شود. از سویی مالیات های سنگینی باید برای این کالا وضع شود که هر کسی نتواند به راحتی آن را خریداری کند. 
به اعتقاد حسینی کیا، ضروری است قدرت بازداندگی در این مقوله بوجود بیاید که افراد، رغبت زیادی به  استفاده از سیگار نداشته باشند. چرا که استفاده از این محصول به منزله ورود افراد به عرصه اعتیاد است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر