جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 24867
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1395 11:13
رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی؛

حق نداریم به هموطنان خود توهین کنیم

رییس‌جمهور با بیان اینکه نباید آبروی مردم توسط رسانه‌ها و تریبون‌ها خدشه دار شود، گفت: ما باید کاری کنیم که اگر کسی اخلاق را زیر پا گذاشت و هتاکی کرد منزوی شود و گوش شنوایی برای او وجود نداشته باشد.

راه امروز: رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه برجام زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی احیا می‌کند اظهار کرد: اکنون در کشور 2500 شرکت دانش‌بنیان فعال شده‌اند. در جلسه‌ای نماینده جهاد دانشگاهی می‌گفت آنقدر شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که نمی‌دانیم که با کدامشان پس از برجام کار کنیم. درواقع یکی از گشایش‌های برجام دریافت فناوری جدید است و برجام زمینه را برای اقتصاد دانش‌بنیان فراهم کرده است.

روحانی با اشاره به اینکه هدف ما رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است خاطرنشان کرد: در کشور 11 میلیون تحصیل‌کرده دانشگاهی داریم و جزء 5 کشور اول دنیا در زمینه فارغ‌التحصیلان مهندسی هستیم. 47 درصد جمعیت کشور بین 15 تا 40 سال است. بیکاری جوانان تحصیل‌کرده بار زیادی بر دوش ما گذاشته است.

روحانی افزود: در یک سال اخیر 250 نفر از تحصیل‌کردگان مقاطع دکترا و بالاتر به ایران بازگشته‌اند و روند بازگشت مغزها به کشور آغاز شده است.

رئیس جمهور با اشاره به دستورش برای اصلاح استخدام کشوری خاطرنشان کرد: نحوه استخدام به گونه‌ای است که فقط پسران جذب می‌شوند اما من گفتم ما به دنبال شایسته‌سالاری هستیم و جایی که هر دو جنس بتوانند فعال باشند نباید تفاوتی بین دختران و پسران وجو داشته باشد. در زمینه آموزش و پرورش هم دستور دادم اجبار دانش‌آموزان وجود نداشته باشد و هدایت انجام شود. درواقع نباید یک فرد برای 100 دانش‌آموز تصمیم بگیرد. البته باید یک چارچوب و مقرارت برای هدایت تحصیلی داشته باشیم تا سلیقه‌ای عمل نشود.

روحانی در ادامه این گفت و گو با اشاره به در پیش بودن المپیک گفت: المپیک آنقدر مهم بود که خودم به بدرقه ورزشکاران رفتم و قول‌هایی که به ورزشکاران داده بودیم را عملی کردیم. اهتمام دولت توسعه ورزش قهرمانی و ورزش عمومی است و طبق آمار ورزش عمومی از 9 به 21 درصد افزایش یافته است. تعداد ورزشکاران المپیکی ما نیز نسبت به دوره قبل بیشتر شده و امیدواریم در المپیک ورزشکاران برای کشور افتخارات خوبی به دست آورند. ورزش برای سلامت مردم و غرور ملی خیلی مهم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از وعده‌های من احیای اخلاق بود اظهار کرد: از ابتدای دولت یک چارچوب اخلاقی برای همه مسئولان آماده کردیم و همه هم به آن قسم خوردند. ضعف اخلاق یکی از ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی و شکاف در جامعه است.

روحانی افزود: رعایت مسائل اخلاقی موجب ایجاد امنیت می‌شود نباید آبروی مردم توسط رسانه‌ها و تریبون‌ها خدشه دار شود. حتی اگر فردی در دادگاه محکوم شود حق نداریم به آن توهین کنیم. ما حق نداریم به هموطنان خود توهین کنیم. خداوند گفته است اگر کسی به مومنی اهانت کند به خدا اعلام جنگ شده است اما در جامعه ما به راحتی توهین انجام می‌شود و با کلماتی مجهول شنیده شده یا گفته شده تهمت‌هایی زده می‌شود.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که اگر کسی اخلاق را زیر پا گذاشت و هتاکی کرد منزوی شود و گوش شنوایی برای او وجود نداشته باشد. باید دولت در این زمینه کار بیشتری انجام دهد و باید در سایه اخلاق و احترام به یکدیگر عمل کرده و به سهولت آبرو و حیثیت مردم را به تاراج نگذاریم.

به گفته رئیس جمهور هزینه‌های مختلفی در دستگاه‌های مختلف برای مسائل فرهنگی اختصاص داده می‌شود اما بهتر است این پول به معلمان داده شود چرا که آن‌ها بهتر می‌توانند کار فرهنگی انجام دهند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر