دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 2419
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1392 08:05
به گزارش راه مردم ، دو نطق آتشین یخ بهارستان را آب کرد، خطابه‌هایی که نه‌تنها در ذهن نمایندگان، که در خاطره تمام مردم ایران ثبت خواهد شد، خطابه‌هایی از جنس دانش و غرور ملی. خطابه‌هایی آکنده از اعتدال و احترام به حقوق شهروندی و خط بطلانی بر بسیاری حاشیه‌سازی‌ها. نطق‌های آتشین محمدجواد ظریف و محمدعلی نجفی، فضای تنفس تازه‌ای در بهارستان به وجود می‌آورد، آهنگ سخنانشان آنقدر محکم است و استوار که در تمام مدت سخنرانی کمترین حرکت در صحن در جریان است، سخنان هر دو وزیر پیشنهادی بدون تردید پاسخی است همه‌جانبه به برخی تندروی‌ها که از همان روز نخست معرفی کابینه از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده است.از اینها گذشته، این روزها بهارستان شاهد ثبت یک رکورد تاریخی خواهد بود، رکورد طولانی‌ترین رای‌اعتماد پارلمان به یک کابینه پیشنهادی. به همین خاطر از ابتدای نشست سخن از سه شیفته‌شدن برگزاری جلسه‌های صحن مطرح می‌شود و عقربه‌های ساعت که به شش نزدیک می‌شود، علی لاریجانی از نمایندگان برای تمدید جلسه تا ساعت 20 نظرخواهی می‌کند، نمایندگان خسته‌تر از آن هستند و فریاد‌های دو، دو به نشانه مخالفت به گوش می‌رسد، علی لاریجانی با وعده به اینکه اگر تا هفت بمانید، شاید پنجشنبه تا ظهر جلسه به پایان رسد، رای‌ها را به سمت چهار ـ تایید نظر رییس مجلس ـ می‌برد و در نهایت جلسه تا هفت عصر تمدید می‌شود، به این ترتیب در مقایسه با دولت‌های پیشین حسن روحانی با دوهفته صرفه‌جویی در ارایه فهرست کابینه حالا با یک رای‌اعتماد طولانی مواجه شده، رای‌اعتمادی که توسعه و پیشرفت ایران بر مدار اعتدال و توسعه ریشه در آن دارد. برخی هم رای‌اعتماد به کابینه یازدهم را شبیه رای‌اعتماد به کابینه نخست سیدمحمد خاتمی می‌دانند، رای‌اعتماد وزرای خاتمی نیز در آن دوران با چالش‌هایی مواجه شد و حجت‌الاسلام ناطق نوری در آن برهه با درایت خود مسایل را مدیریت کرد.
بازدید از زندانیان حوادث 88 رفع تکلیف قانونی بوده
دفاع لاهوتی از محمدعلی نجفی نکات تازه‌ای از انجام وظیفه از سوی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش مطرح می‌سازد، اینکه او به‌عنوان عضو شورای شهر به اتفاق هیاتی از این خانواده‌ها بازدید کرده و بعدتر هم گزارشی از بازدید خود را به مقام عظمای ولایت تقدیم کرده و آیت‌الله گلپایگانی نیز این گزارش را از طرف مقام معظم رهبری به شورای امنیت کشور ارسال کرده است. محمدعلی نجفی نطق غرایی در صحن دارد، او تاکید دارد که چندان تمایلی به پذیرش این مسوولیت نداشته و تنها تکلیف آقای روحانی و درخواست‌های مردمی موجب شده تا او در نهایت نسبت به پذیرش این مساله اقدام کند. سخنان او به گفته نقوی حسینی، رای او را در میان نمایندگان بالاتر می‌برد و جایگاهش را مستحکم‌تر می‌کند.

یادآوری مهم نجفی به فراکسیون اصولگرایان
برخی از نمایندگان نجفی را به بی‌دینی متهم کرده‌اند، او همین افراد را خطاب قرار داده و آنها را به حدادعادل ارجاع می‌دهد و به اعضای فراکسیون اصولگرایان یادآوری می‌کند که، رییس این فراکسیون - حدادعادل- 16 سال پیش معاون پژوهشی او در وزارت آموزش‌وپرورش و مسوول کمیته تدوین کتب آموزشی بوده، این یادآوری برای اعضای فراکسیون اصولگرایان بسیار درخور اهمیت است، این روزها حدادعادل به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت مخالفان کابینه را هدایت می‌کند و این جمله کلیدی برای اعضای فراکسیون اصولگرایان یک حجت‌تمامی تاریخی است، رییس این فراکسیون دو دهه پیش معاون وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش بوده و حالا هم در خط مقدم اعتراض‌ها و انتقادهاست. سخنان نجفی هنوز به پایان نرسیده، عده‌ای دور حداد را می‌گیرند، روح‌الله حسینیان در راس آنهاست، لاریجانی که به نمایندگان می‌گوید، سرجایتان بنشینید، حسینیان می‌گوید: «خود آقای وزیر گفت که از آقای حداد بپرسیم.
نطق قرآنی آقای دیپلمات
پژمانی‌فر، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه، از اینکه غرب انتخاب ظریف را به اهدای شاخه زیتون به غرب تعبیر کرده، گله دارد و حتی تلاش دارد تا او را به جریان انحرافی بچسباند. تصویری از شیرین عبادی و هوشنگ امیراحمدی به نمایش می‌گذارد و ظریف را واسطه آشنایی این دو نفر می‌داند.
اما دقایقی بعد از پایان‌یافتن نطق مخالف، آیاتی از قرآن سخنان ظریف را شتاب می‌بخشد و تاییدهای احسنت احسنت نمایندگان پیاپی در صحن به گوش می‌رسد، او البته از سوی برخی به غربی‌بودن متهم شده و با همین برچسب عجیب، نیمی از سخنرانی‌اش را مزین به آیات قرآن می‌کند، دیپلماتی است کهنه‌کار و خوب راه و رسم اقناع مخاطب را می‌داند، همانند نامش ظریف است و نکته‌سنج. برنامه‌هایش را یکایک برای نمایندگان می‌خواند و آنهایی را که ناعادلانه نقدهایی را مطرح کرده‌اند؛ به خواندن دوباره برنامه‌های عملیاتی‌اش حواله می‌دهد، یکی از منتقدان او نادر قاضی‌پور است، نماینده‌ای که خود را ملزم می‌داند، برای هر وزیر نطق مخالف کند، و تذکر دهد. نقد او به محمدجواد ظریف این است که اطلاعی از خاورمیانه و برنامه‌های بیداری اسلامی ندارد. او از ظریف می‌خواهد تا به جای 17 کارمند در سفارت ایران در بروکسل، ‌هزاران کارمند در آنجا جذب کند تا مسایل دنیای اسلامی ساماندهی شود. احمدرضا دستغیب در قالب موافق وزیر امور خارجه پاسخ قاضی‌پور را می‌دهد و او را به صفحه‌های متعدد برنامه‌های ظریف و مطالعه آن ارجاع می‌دهد.


و برخی از منتقدان هم مدام به خشنودی مقام‌های غربی از انتصاب او اشاره دارند، اما او تاکید دارد «مگر بد است یک سیاس ۸۰ ساله آمریکایی به یک فرزند این انقلاب بگوید دشمن قابل احترام؟!»، البته منظور او از این دیپلمات 80ساله همان«هنری‌کسینجر» معروف آمریکایی است که چندی پیش در وصف او چنین گفته بود.
پاسخ ظریف به فضا‌سازی جبهه پایداری
بهارستان در دومین روز رای‌اعتماد هم بر محور سوال‌های حاشیه‌ای جبهه پایداری می‌چرخد، حتی برخی وزرا خود را ملزم می‌دانند که به پرسش‌ها یا کنایه‌های روز گذشته پاسخ بگویند، مانند ماجرای سفر نوروزی ظریف برای اخذ ویزای آمریکا. ظریف اسمی از رسایی نمی‌برد اما با لحنی درشت او را خطاب قرار داده و متعجب است نماینده‌ای که حتی اندکی با او حشر و نشر نداشته چطور او را انسانی صددرصد غربی می‌داند، درباره سفر نوروزی‌اش هم شفاف‌سازی می‌کند، هفته اول نوروز 92 در تهران و شمال بوده و هفته دوم نیز همراه با مادرش در مشهد حضور داشته تا بتواند مادرش را روی ویلچر این سو و آن سو کند. فریادهای احسنت نمایندگان ده‌ها بار در میان سخنرانی ظریف سر داده می‌شود، بلند و محکم. پاسخی است به محورهای سخنرانی آقای دیپلمات. دیپلماتی که حرف‌هایش دل نمایندگان را قرص می‌کند، هر یکی دو جمله، آیه قرآنی می‌خواند و آنقدر روی واژه‌ها مسلط است که نمایندگان شیفته سخنرانی‌اش می‌شوند، حتی علی لاریجانی هم به خطیب‌بودن او اشاره دارد و به شوخی از او می‌خواهد که بماند و به جای وزیر بهداشت هم سخنرانی کند.
اعتراض آذری و فارسی به گفته‌های قاضی‌پور
صحن سه‌شنبه هم مانند روز گذشته شلوغ و درهم است، شریف‌حسینی مدام سر میز نمایندگان می‌رود و آنها را دعوت به آرامش و نظم می‌کند، او این روزها به‌سختی درتلاش است تا وظیفه عضویت در هیات‌رییسه را با پیاده‌روی‌های تمام‌نشدنی در میان صندلی نمایندگان و آرام‌کردن فضای صحن ایفا کند، البته در بخش‌هایی کار از دست او و تذکرهای پیاپی هیات‌رییسه در می‌رود. مانند سخن حاشیه‌ساز نادر قاضی‌پور، آنجا که نمایندگان را خطاب قرار داده و می‌گوید: «اگر وزیر مستضعفان (وزیر بهداشت) بود، حمایت نمی‌کردید به خاطر پولش حمایت می‌کنید»، این سخن نسنجیده، از سوی نمایندگان توهین تلقی می‌شود، برخی نمایندگان نزدیک تریبون آمدند و برخی هم به زبان آذری از او خواستند تا سخنانش را متوقف کند. 50 نماینده هم خواستار تذکر کتبی هستند و ابوترابی مجوز تذکر نمی‌دهد.

ابوترابی مجلس را خوب اداره نکرد
خلق چنین تصاویر و به زبان آوردن چنین سخنانی به گفته نمایندگان در شأن مجلس نیست و حتی شهریاری، نماینده زاهدان خواستار توقف انتشار پخش مستقیم برنامه‌ها می‌شود، چراکه اگر اینطور ادامه یابد مردم از مجلسی که به نمایندگانش رای داده‌اند، ناامید خواهند شد. البته پرویز پرستویی، بازیگر مطرح سینما نیز گفته: «پخش تصاویر مجلس مایه آبروریزی است.» البته یکی از دلایل اصلی به‌هم‌ریختن مجلس در ساعات پایانی کار دیروز ترک جلسه از سوی علی لاریجانی و سپردن ریاست مجلس به ابوترابی بود، بسیاری از نمایندگان در تذکرهای پایانی از او خواستند تا نسبت به مدیریت جلسه و اعطای فرصت تذکر به نمایندگان در موقع مقرر اقدام کند.
روز تکه‌پراکنی‌های طنزآلود لاریجانی
طنز رییس مجلس چاشنی گاه و بیگاه سخنرانی‌های دیروز است، البته لاریجانی از «معانقه»‌ای که این روزها در مجلس باب شده، گله دارد.  سخنرانی حجت‌الاسلام علوی که به پایان می‌رسد، انبوهی از نمایندگان دور او را می‌گیرند و روبوسی‌های طولانی آغاز می‌شود، علی لاریجانی به شوخی می‌گوید، البته ایشان خیلی هم بوسیدنی نیستند و بعد که تعداد روبوسی‌ها بیشتر می‌شود، از سلیقه نمایندگان گله می‌کند. سخنرانی ظریف هم که به پایان می‌رسد، باز نماینده‌ها دور او را می‌گیرند و ماچ و بوسه میان وزیر و نماینده‌ها آغاز می‌شود. رییس مجلس هم به کنایه می‌گوید: «خب البته ایشان کیفیت بیشتری دارند.»

سگرمه‌های روحانی درهم می‌رود
البته این روبوسی‌ها محدود به اتمام سخنرانی وزرا نمی‌شود، معانقه مد نظر لاریجانی در جلسه دیروز دامن‌گستر بود، سخنرانی بهرام بیراوند در مخالفت با علوی که به پایان رسید، علوی به سمت او رفت و صورتش را بوسید، حمید رسایی هم هنوز پشت تریبون قرار نگرفته، روی وزیر پیشنهادی اطلاعات را بوسید و دقایقی بعد هم تندترین نقدها را نثار او کرد. رییس‌جمهوری را خطاب قرار داده و با لحنی تحکم‌آمیز می‌گوید: «آقای روحانی آیا این تندروی است یا اعتدال» رسایی نقدهایی مطرح می‌کند که علوی چندان انتظار شنیدن آن را ندارد، نه او نه حسن روحانی. سگرمه‌های رییس‌جمهوری دقایقی ممتد در هم رفته و تصویر چهره او در قاب صفحه‌های بزرگ دو سوی صحن علنی ثبت می‌شود، او در جایی به هم‌نشینی علوی با شهرام جزایری و برخی اعضای ساواک اشاره دارد و اینکه علوی اعلام کرده هویت این افراد را نمی‌دانسته. در جایی دیگر او تلویحا علوی را انسانی معرفی می‌کند که با روحیه لابی‌گری، مبادله، صحبت و پیگیری چندان برای پست کلیدی وزارت اطلاعات مناسب نیست.
وزارت اطلاعات موازی در نهاد ریاست‌جمهوری
بیراوند به معاونت سیاسی و امنیتی‌ای اشاره دارد که قرار است زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری شکل گرفته و آن را موازی‌کاری با وزارت اطلاعات می‌داند. بهرام بیراوند نگران است به جمله «پالایش جامع و دقیق پرونده‌سازی‌های شکل گرفته» در متن پیشنهادی علوی اشاره دارد و می‌ترسد مبادا گنجینه امنیتی کشور؛ حاصل زحمات ده‌ها ساله سربازان گمنام امام زمان از بین رود، او نوشته‌های علوی را تفسیر به رای کرده: «منظور از پالایش جامع و دقیق پرونده‌سازی‌ها شکل گرفته در چند سال اخیر اشاره به اطلاعات جمع‌آوری‌شده درخصوص فتنه 88 است.»

نگرانی هاشمی برای تارهای صوتی قاضی‌پور
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی دولت یازدهم تاکید دارد که مشکلات بهداشت و درمان به این سادگی‌ها حل نخواهد شد و به بازسازی و گسترش شبکه‌های بهداشت، تقویت دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رییس‌جمهوری و همچنین لزوم تغییر تعرفه‌های پزشکی غیرواقعی در کشور تاکید دارد. او البته در پایان سخنانش برای حنجره آقای قاضی‌پور ابراز نگرانی می‌کند: «ناراحتم که آقای قاضی‌پور؛ تارهای صوتی‌شان به دلیل سه نوبت مکرر اعتراضی آرامش ندارد و جراحت دارد و ایشان اذیت شده‌اند.»علی طیب‌نیا وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بر کاستی‌های ساختاری در نظام مالی کشور تاکید کرد، اینکه اقتصاد مبتنی بر درآمد نفتی توان اقتصاد و رونق تولید را با آسیب‌های جدی مواجه ساخته است. محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر اجرای کامل اصل 44 اشاره تاکید داشته و خصوصی‌سازی را موجب شکوفایی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌داند.
مکتبخانه «حمید رسایی»
مهدی کوچک‌زاده، این روزها با کم‌اقبالی مواجه شده و اگرچه یکی، دو بار تا پای تریبون رفته اما به دلیل عدم رعایت وقت از سوی دوستانش، نتوانسته به‌عنوان مخالف نطق کند، اما او
قراراست روزهای آینده به‌عنوان مخالف با جنتی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و رحمانی فضلی، وزیر کشور سخنرانی کند. روز گذشته دقایقی رسایی میهمان صندلی او شد و کوچک‌زاده هم نطق چند صفحه‌ای‌اش را از رو برای رسایی خواند و در بخش‌هایی هم رسایی نسبت به تصحیح متن خطابه او اقدام کرد، با ادبیاتی که مثلا اینجا خوب نیست یا آنجا...

زنان بهارستان در انفعال
الهام امین‌زاده تا به امروز تنها زن حاضر در دولت یازدهم است. اما زنان در بهارستان، حضور کم‌رونقی دارند و اغلب، مشارکتشان به چند احوالپرسی با وزرای پیشنهادی و گاهی هم پیاده‌روی در انتهای صحن خلاصه می‌شود، اما دریغ از طرح سوال و پرسش و تذکر.
زاهدی و پیشنهاد حدادعادل برای وزارت آموزش
نجفی در میان افشاگری‌هایی که این روزها از سوی جبهه پایداری مد روز مجلس شده، سفارش رییس کمیسیون آموزش را در نطقش به زبان می‌آورد، زاهدی به نجفی درباره تخصص یکی از اعضای کمیسیون برای وزارت توصیه کرده. او به نام فرد مورد نظر اشاره ندارد اما نخستین نماینده‌ای که در جایگاه خبرنگاران حاضر می‌شود، در گفت‌وگو با «شرق» نام غلامعلی حدادعادل را به زبان می‌آورد.

از هیچ جا پول نمی‌گیریم
حمیدرسایی که مدتی است، خیلی‌ها به منابع مالی نشریه تحت امرش انتقاد دارند، تذکری کتبی برای هیات‌رییسه می‌فرستد، جوابیه‌ای که باید آن را پاسخ مدیرمسوول نشریه 9 دی به اظهارات کاظم جلالی دانست، او در این متن، 9 دی را رسانه‌ای مستقل معرفی کرده که به هیچ حزب و جریان سیاسی وابستگی ندارد و مورد حمایت مالی هیچ جریان خاصی نیست. درآمد این نشریه به فروش و آگهی وابسته است و البته آنطور که رسایی روایت کرده، نویسندگان جوان و انقلابی بدون هیچ توقعی در آن قلم می‌زنند. البته سخنان جسته و گریخته برخی از اعضای کمیسیون امنیت نشان از آن دارد که ماجرا آنطور که حمید رسایی می‌گوید، نیست، حمایت‌های مالی‌ میلیونی از نشریه رسایی در کار است و به گفته یکی از نمایندگان سر فرصت، مستندات مورد نظر در این زمینه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. از ساختمانی که با حمایت یکی از ارگان‌ها در اختیار نشریه قرار گرفته تا حمایت‌های مالی.

رسایی هرچه سریع‌تر استعفا دهد
تحلیل رای مخالفان این روزها حتی از سوی نمایندگان اصولگرا در دستور کار است، پیرموذن به «شرق» می‌گوید: «این اقلیت هر روز کمتر می‌شود و اگر خودش را اصلاح نکند، با جریان سیلاب خواهد رفت.» ارزیابی حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی مشاور پارلمانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از موافق و مخالف، این است که مخالفان کابینه 10‌درصد هم رای ندارند. محمد پورمختار که از سخنان روز گذشته رسایی و انتساب پذیرایی از وزرا در رستوران دلخور شده، رسایی را مورد خطاب قرار می‌دهد: «رسایی به واسطه رویکرد غیراسلامی و انجام حرکات انتحاری از مجلس استعفا دهد زیرا با اینگونه بی‌اخلاقی‌ها تنفر نمایندگان محترم مجلس را برانگیخته.»
نگران رییس‌جمهور هستیم
نمایندگان بعد از استقرار رییس‌جمهور بر روی صندلی خود در اطراف او جمع شده و گفت‌وگو می‌کردند که در زمانی که تعداد نمایندگانی که دور رییس‌جمهور جمع شده بودند، زیاد شد در این هنگام لاریجانی با خنده گفت که اینطور که شما دوستان دور ایشان جمع شده‌اید من نگران جان آقای رییس‌جمهور هستم. از پیرامون ایشان کنار بروید و اجازه دهید ایشان هوا هم بخورد.
ماجرای قومیتی اعتراض به یک وزیر
سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی ورزش از جمله وزرایی است که نمایندگان کرد می‌خواهند مخالف او سخن بگویند، قادرمرزی و عثمانی از همین حالا نطقشان را آماده کرده‌اند و توجیه آنها بی‌تجربگی و عدم آشنایی سلطانی فر با امور ورزش است، اما حاشیه‌ها حکایت از امر دیگری دارد، رای‌آوردن و نیاوردن وزیر ورزش پیشنهادی به دلیل رد یکی از وزرای کردتبار در کابینه بوده و حالا این اعتراض به نحوی یک اعتراض قومیتی به شمار می‌آید. البته برخی نمایندگان در تلاش‌اند تا نظر آنها را تغییر دهند.

خطابه چماق
یکی از نمایندگان هم به خطابه از پیش آماده حجت‌الاسلام بزرگواری اشاره دارد، اینکه او معنای چماق را از لغتنامه سرچ کرده و حالا می‌خواهد در این‌باره صحبت کند. یکی در میان با نماینده‌ها خوش‌وبش می‌کند و از برخی هم گله دارد، اینکه آنها به این موضوع جو داده‌اند. البته عده‌ای به او توصیه کرده‌اند، بهتر است دیگر نطقی نداشته باشد.اما در راهروها، اغلب نمایندگان از سخنان او گله‌مندند، بزرگواری با این جنس حرف‌ها جایگاه مجلس را ـ آن هم در روزی که برنامه از سیمای ملی پخش مستقیم بوده ـ حفظ نکرده و باید در جلسه‌ای رسمی از مردم و نمایندگان عذرخواهی کند.
بسته‌های پیشنهادی خطرناک
علی زاکانی از اعضای جبهه پایداری تلاش دارد تا برخی نمایندگان را قانع کند تا پای نامه‌ای را امضا کنند که در آن قرار است به عدم التزام دینی در محمدعلی نجفی اشاره شود. البته گویا نامه‌های دیگری هم در راه است، یکی نطق یا نامه‌ای برای علی ربیعی که شاید تا فردا جلوی قرائت آن در صحن گرفته شود و دیگری هم اسنادی که فراکسیون اصولگرایان برای زنگنه آماده کرده‌اند و قرار است به برخی اسناد فساد مالی اشاره شود. البته‌روکردن برخی اسناد امنیتی هم جسته و گریخته به گوش می‌رسد اما برخی نمایندگان تاکید دارند، بعید است که اسناد امنیتی در صحن علنی مجلس منتشر شود.

رای ناپلئونی احتمالی یکی، دو وزیر
دو نطق آتشین کار خودش را کرده و همدلی خوبی میان وزرا و نمایندگان شکل گرفته، معانقه‌های پی‌درپی گواهی بر این گفته است، اما از سخنوری وزرای روحانی که بگذریم، رای‌آوری آنها در گرو تصمیم نهایی فراکسیون رهروان ولایت و فراکسیون اصولگرایان مجلس است. جلسه روز نخست رای‌اعتماد که به پایان رسید، اعضای فراکسیون اصولگرایان در کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه داد. از ساعت شش و نیم تا 9 شب. از حدادعادل گرفته تا اسماعیل کوثری و زاکانی و دهقان در این جلسه حضور داشتند. آنها هنوز روی چهار وزیر کابینه روحانی حرف و حدیث دارند و رای‌دادن به چند وزیر هنوز در اما و اگر است، وزرای علوم، کار، آموزش و نفت. اما فراکسیون اصولگرایان مشتت است و اگر بخواهیم تعداد آرای اصولگرایان به حدادعادل را سنگ محک قرار دهیم، تعدادشان در بهترین حالت به 80نفر خواهد رسید؛ اما در این فراکسیون از جبهه پایداری گرفته تا ایثارگران و رهپویان و افرادی چون الیاس نادران، احمد توکلی و مهرداد بذرپاش تا رسایی و کوچک‌زاده و زاکانی حضور دارند و جمع‌بندی پایانی در این جمع متنوع کار «حضرت فیل» است، اما رهروان به نسبت یکدست‌تر است و نتیجه نهایی فراکسیون در رای‌اعتماد به وزرا بسیار تعیین‌کننده است، یکی دو وزیر کماکان از موقعیت متزلزلی از اخذ رای برخوردارند، در بهترین حالت رای ناپلئونی می‌آورند و شاید هم با اندک فاصله‌ای از حضور در کابینه بازمانند.

منبع: شرق
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر