دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 22523
تاریخ انتشار: 25 ارديبهشت 1395 19:01
رییس کنفدراسیون صادرات عنوان کرد

نبود نظارت بر اجرای قوانین، ایراد پر رنگ مجلس نهم

با توجه به اینکه مجلس نهم روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، رییس کنفدراسیون صادرات درباره عملکرد این دوره نمایندگان مجلس گفت: اشکالی که در مجلس‌ نهم پررنگ‌ بوده، نبود نظارت بر اجرای قوانین است؛ به این معنی که حتی اگر قانون خوبی تصویب می‌شود مجریان علاقه‌ای به اجرای آن قانون ندارند و عملا نظارت مجلس آن‌گونه نیست که مجریان به رعایت آن الزام داشته باشند.

به گزارش راه امروز، محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: وقتی کارنامه مجلس نهم را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که از نظر تعامل و نظرخواهی با اتاق بازرگانی ارتباطاتی وجود داشته و نظرات اتاق بازرگانی منتقل شده و در نهایت برخی مباحث به تصویب رسید و بعضی دیگر هم مصوب نشد.
وی افزود: اما اصولا اشکالی که در مجلس‌ها وجود داشته و در مجلس نهم هم پررنگ‌تر بوده، موضوع عدم نظارت بر اجرای قوانین است؛ به این معنی که حتی اگر قانون خوبی تصویب می‌شود مجریان علاقه‌ای به اجرای آن قانون ندارند و عملا نظارت مجلس آن‌گونه نیست که مجریان به رعایت آن الزام داشته باشند.
لاهوتی ادامه داد: یکی از مصادیق مهم این عدم نظارت موضوع نرخ ارز در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور بوده که در قانون تاکید شده است نظام ارزی کشور باید شناور باشد اما شاهد هستیم که این قانون در هیچ زمانی و در هیچ یک از دولت‌ها اجرا نشده است و برای همین امروز این غیر واقعی بودن نرخ ارز باعث شده که شاهد عدم حضور کالاهای ایرانی به دلیل بالا بودن قیمت‌هایشان در بازارهای جهانی باشیم.
رییس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: آنچه جزو وظایف مجلس است تنها وضع قوانین نیست، بلکه باید بعد نظارتی هم مورد توجه قرار بگیرد و پررنگ شود و مجریان هم از تخلف قانون توسط مجلس باز داشته شوند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره ارتباط اتاق بازرگانی و مجلس جدید گفت: باید تعامل بیشتری بین اتاق بازرگانی و مجلس جدید شکل گیرد و مجلس هم در وضع و اجرای قوانین جدیت بیشتری داشته باشد.
لاهوتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برخی تصمیات اخیر مجلس نهم در خصوص برنامه ششم توسعه، دو نرخی کردن بنزین، حذف 24 میلیون یارانه بگیر و ... گفت: متاسفانه تاثیر مسائل جناحی در کشور ما بیشتر از مصالح دیده می‌شود. هر گروه و جناحی به دلیل رای آوردن یا رای نیاوردن در انتهای کارش عملکردی را از خود به جا می‌گذارد که رفع تاثیرات آن سال‌های زیادی زمان می‌برد.
رییس کنفدراسیون صادارت افزود: در دولت قبل هم به یاد داریم که در ماه‌های پایانی تصمیمات خلق الساعه گرفته شد که دولت فعلی کماکان با آن مشکلات مواجه است و هنوز نتواسته آنها را برطرف کند.
وی اضافه کرد: در مجلس هم چنین اتفاقی در حال رخ دادن است، چرا که به نظر می‌رسد نگرش سیاسی در مجلس تغییر پیدا کرده و کسانی که به مجلس جدید راه یافتند ممکن است تا حدودی با نظرات نمایند‌گان قبلی تفاوت دیدگاه داشته باشند و مجلس نهم هم با دست پاچگی و نوعی پافشاری به دنبال تصویب قوانین و تصویب لایحه‌های برنامه ششم توسعه است، بدون آنکه کار کارشناسی روی آن انجام شده باشد.
لاهوتی تصریح کرد: لذا به نظر می‌رسد هزینه حل اینگونه تصمیمات خلق الساعه را باید ملت پرداخت کند، هزینه‌ای که بسیار گزاف و بالا است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر