دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 22206
تاریخ انتشار: 15 ارديبهشت 1395 10:59
نتایج انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان

ترامپ پیروز شد، تد کروز کناره‌گیری کرد

در پی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت ایندیانا، رقیب اصلی‌اش ،تد کروز، از ادامه مبارزات کنار کشید.

به گزارش راه امروز، به نظر می‌رسد که کنار کشیدن تد کروز و با پیروزی سه‌شنبه شب ترامپ، این تاجر نیویورکی، به احتمال زیاد نامزد حزبش می شود. او تا به حال رای ۱۰۴۷ نماینده ایالت های آمریکا را به دست آورده و تا کسب رای ۱۲۳۷ نماینده ای که برای به دست آوردن نامزدی حزب جمهوری خواه لازم دارد، راهی ندارد. در سخنرانی پیروزی‌اش، ترامپ خود را نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه و رقیب هیلاری کلینتون، داوطلب نامزدی حزب دموکرات خواند. ترامپ همچنین در سخنرانی خود، گفت که در نظرسنجی‌ها از خانم کلینتون جلوتر است. او همچنین سعی کرد در سخنرانی خود در قامت یک نامزد ریاست جمهوری ظاهر شود. از مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی گفت. ترامپ همچنین سعی کرد زنان، لاتین تبارها و دیگر گروه ها را خطاب قرار دهد و بگوید که آنها هم طرفدار او هستند. اظهارنظرهای او درباره زنان، مکزیکی‌تبارها و مسلمانان، پیشتر او را هدف انتقادهای فراوانی قرار داده بود.

جدال های لفظی 

نزدیکترین رقیب حزبی به ترامپ، تد کروز، روز سه شنبه، درباره دونالد ترامپ گفت او "بیماری دروغ گویی" دارد.
ناسزاگویی این دو جمهوری خواه روز سه شنبه به اوج خود رسید. کروز دونالد ترامپ را به نداشتن پایبندی اخلاقی متهم کرد و او را "زن‌باره زنجیره‌ای" خواند. کروز گفت "متاسف است که بگوید راهش به سوی نامزدی بسته شده است." و به همین دلیل به کارزار انتخاباتی خود پایان می دهد. ترامپ که مدتهاست تد کروز را "تد دروغگو" می خواند، روز سه شنبه پدر کروز را به آشنایی با قاتل جان اف کندی از روسای جمهوری پیشین آمریکا متهم کرد. او همچنین کروز را نامزدی "مستاصل" خواند. با کنار رفتن تد کروز حالا فقط جان کاسیک، فرماندار اوهایو، در رقابت با ترامپ باقی مانده که از مدتها پیش هیچ امیدی برای پیروزی نداشت. با این حال گفته که در رقابت‌ها باقی خواهد ماند. کروز در سخنرانی پذیرش شکست، گفت: "ما هر چه در توان داشتیم در ایندیانا انجام دادیم اما رای دهندگان راه دیگری را انتخاب کردند."
ترامپ در سخنرانی پیروزی‌اش درباره تد کروز گفت که او رقیبی سرسخت بود. همچنین پیش‌بینی کرد که کروز آینده درخشانی دارد.

هنوز رای گیری در ۹ ایالت دیگر آمریکا باقی مانده است. کروز که امیدی به گرفتن آرای لازم برای کسب نامزدی حزب را نداشت، در اتحادی با جان کاسیک، دیگر رقیب جمهوری خواهشان، می خواست از سرعت پیروزی های ترامپ بکاهد. در انتخابات درون حزبی آمریکا، در هر ایالت انتخابات مقدماتی برگزار می شود و بر اساس جمعیت ایالت و همین طور میزان قدرت حزب در آن ایالت، تعدادی نماینده انتخاب می شوند که در مجمع انتخاباتی حزب به داوطلبان نامزدی حزب رای می دهند. این نماینده ها، بر اساس انتخاب مردم بخش، رایشان به داوطلب برگزیده آن بخش تعلق می گیرد.

واکنش های به پیروزی تازه ترامپ
در پی پیروزی دونالد ترامپ در ایندیانا و کناره‌گیری تد کروز رئیس کمیته ملی حزب جمهوری خواه از این چهره جنجالی به عنوان نامزد احتمالی آنها نام برده است. رینس پیرباس، رییس کمیته ملی جمهوریخواهان، ۱۴ اردیبهشت ماه، ساعتی پس از کناره‌گیری کروز، گفت اکنون همه باید متحد شده و تلاش‌ها را معطوف به شکست هیلاری کلینتون بکنیم.  اشاره او به نامزد پیشتاز حزب دمکرات، وزیر پیشین خارجه در دولت باراک اوباما است، که بخت اصلی در رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها برای وارد شدن به گردونه نهایی، یعنی انتخابات سال جاری میلادی‌ست.
پیروزی ترامپ در ایالت ایندیانا و نیز کناره‌گیری کروز از رقابت‌ها، خبر اصلی رسانه‌های آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند، در عین حال از مهم‌ترین خبرهای روز جهان نیز به شمار می‌روند. گفته‌های ترامپ، از کشیدن دیوار در مرز مکزیک، اخراج مهاجران، جلوگیری از ورود مسلمانان، مقابله با چین و یا در مورد ایران «لغو توافق اتمی به عنوان اولویت اصلی»، سبب شده که نزدیک‌تر شدن او به کرسی ریاست در کاخ سفید توجهات زیادی را به خود جلب کند.
گفته می‌شود دیپلمات‌های خارجی و سیاستمداران دیگر کشورها چندین بار به مقام‌های آمریکایی در مورد سخنان ترامپ هشدار داده و یا ابراز نگرانی کرده‌اند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته است، اظهارات او امنیت ملی این کشور را به «خطر می‌اندازد».
این نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان پس از رای‌گیری در ایندیانا، از آن به عنوان «یک پیروزی خارق‌العاده» نام برد. او خواستار اتحاد حزب شده است. هرچند به گفته رویترز متحد کردن رهبران و مقام‌های ارشد حزب دور او، چالش سختی خواهد بود که میلیاردر نیویورکی همچنان با آن روبه‌رو است.
با این حال هنری باربور، یکی از رهبران کمیته ملی حزب، گفته است «اگر می‌خواهیم در [انتخابات ریاست‌جمهوری] نوامبر پیروز شویم، باید حزب را یکپارچه کنیم. ترامپ کلید این مسئله را در دست دارد. او کسی‌ست که مجبور است ما را متحد کند. اکنون این فرصت برایش ایجاد شده؛ رای‌دهندگان او را انتخاب کرده‌اند». از سوی دیگر سناتور الیزابت وارن، از سناتورهای ارشد حزب دمکرات، در توئیتر خود هشدار داده است که کارزار ترامپ بر پایه زن‌ستیزی، بیگانه‌هراسی و نژادپرستی بنا شده‌است. 
وارن می‌گوید بیشتر از آنکه رهبران  حزب جمهوری‌خواه از پیروزی ترامپ خوشحال باشند، اعضای گروه «کو کلاکس کلان» خوشحال هستند. اشاره این سناتور به گروهی‌ست که به برتری نژاد سفید اعتقاد دارد و سخت مخالف دیگر نژادها، تبارها و اقوام است.
شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است کارزار مخالف ترامپ، برای جلوگیری از پیشروی او در رقابت‌های حزب جمهوری‌خواه، طی ماه‌های گذشته ۷۵ میلیون دلار خرج و بیش از ۶۰ هزار تبلیغ تلویزیونی علیه او پخش کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر