جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 21978
تاریخ انتشار: 05 ارديبهشت 1395 10:20
دنياي اقتصاد بررسي كرد:

پايان اثر اختلال پولي؟

روزنامه دنياي اقتصاد در شماره يكشنبه پنجم ارديبهشت در توضيح تيتر يك، نوشت: نرخ سود در بازار بين بانكي طي سال گذشته روند نزولي را پشت‌سر گذاشت؛ اما در هفته پاياني اسفند سال قبل و هفته‌هاي ابتدايي سال جاري، اين روند با اختلال روبه‌رو شد.

اين روزنامه با انتخاب عنوان بي‌احتياطي دو ميليارد دلاري، آورد: ولي‌الله سيف: متاسفانه در دولت گذشته به‌رغم هشدارهاي دلسوزانه و پيگيرانه كارشناسان و مديران بانك مركزي مبني‌بر پرهيز از سرمايه‌گذاري روي اوراق بهادار دلاري، اقدام به خريد اين نوع اوراق شد كه اين بي‌احتياطي زمينه تضييع دو ميليارد دلار از حقوق ملت ايران را به دنبال داشت. اگر اوراق بهادار دلاري در آن زمان با كارگزاري غيرمستقيم آمريكايي‌ها خريداري نمي‌شد امكان سوءاستفاده آمريكايي‌ها و توقيف آن به وجود نمي‌آمد.
روزنامه دنياي اقتصاد با انتشار عنوان نامعادله نقدينگي در بازار سهام، نوشت: شاخص بورس تهران، تقريبا بدون تغيير معاملات نخستين روز معاملاتي ارديبهشت را به پايان رساند. حمايت نه‌چندان مناسب عوامل بنيادين، دليل اصلي كاهش تمايل سرمايه‌گذاران ريسك‌گريز براي ورود به بورس و كُند شدن مسير صعودي بازار سهام است. ديروز همچنين نخستين اوراق اجاره دولتي در بازار بدهي (فرابورس) عرضه و در كسري از ثانيه خريداري شدند كه بر جذابيت فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري كم‌ريسك تاكيد دارد. از سوي ديگر، سرمايه‌هاي ريسك‌پذير موجود در بازار يا به‌صورت توده‌وار در سهام تك‌ليدر بورس فعاليت دارند يا به‌دنبال سفته‌بازي و كسب سودهاي يك‌شبه هستند.
اين روزنامه با درج عنوان اكران اطلاعات 85 فرصت صنعتي، آورد: وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق سنت هر ساله اقدام به اكران اطلاعات فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري صنعتي كرده است. اين وزارتخانه براي دو سال آينده، 85 فرصت صنعتي را مدنظر قرار داده كه در آن طرح‌هاي پالايشگاهي، پتروشيمي، فولاد و نساجي در اولويت قرار دارند. مطابق اعلام متوليان حوزه صنعت، سرمايه‌گذاري لازم براي اجراي اين طرح‌ها، 49 هزار ميليارد تومان برآورد شده است. ارزيابي معاونت طرح و برنامه‌ريزي وزارت صنعت نشان مي‌دهد، راه‌اندازي اين طرح‌ها كه در قالب طرح‌هاي ملي طبقه‌بندي مي‌شوند، 40 هزار فرصت شغلي ايجاد مي‌كند.
روزنامه دنياي اقتصاد با تحليل عنوان برجام و ضعف برند‌سازي دولت، نوشت: رسول بابايي، استاد علوم سياسي و برندينگ انتخاباتي در گفت‌‌و‌گويي با «عصر ايران» به ويژگي‌هاي برجام و ضعف دولت در تبديل آن به يك برند پرداخت. دكتر بابايي در بخشي از مصاحبه خود با «عصر ايران» درباره برند‌سازي سياسي گفت: «من تصور مي‌كنم دولت آقاي روحاني قصد دارد به نوعي برجام را برند كند. دولت به شكلي بحث برجام را دنبال مي‌كند و به آن مي‌پردازد كه گويا قصد دارد آن را به عنوان يك برند در اذهان مخاطبان قرار دهد. در عين حال چون تيم رسانه‌اي و تبليغاتي دولت با برندسازي و چارچوب‌هاي آن آشنايي ندارد، اين برندسازي نقصان و ضعف‌هاي شديدي دارد.»
اين روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «وقتي سياست چيره مي‌شود» را به قلم محمود صدري منتشر كرد و به يادداشتي با عنوان «برابري آمريكايي» نوشته حميد قنبري پرداخت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر