سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 21975
تاریخ انتشار: 05 ارديبهشت 1395 10:14
روزنامه كيهان امروز (يكشنبه) در بيست و يك هزارو سيصدو بيست و ششمين شماره خود با تيتر «التماس با ژست غيرت! نتيجه كدخدا انگاري آمريكا به اجراي برجام» پرداخته است.

به گزارش راه امروز، در بخشي از اين گزارش تحليلي آمده است:
رئيس جمهور دولت يازدهم از همان نخستين روزهايي كه خود را براي ورود به كارزار انتخابات رياست جمهوري 92 آماده مي‌كرد، در صحبت‌هاي خود از برنامه و نقشه راه دولت خود براي حل و فصل مسئله هسته‌اي پرده برداشته بود.
رئيس دولت يازدهم در يكي از سخنراني‌هاي انتخاباتي خود در ارديبهشت سال 92 در دانشگاه صنعتي شريف استراتژي خود در قبال مسائل مربوط به سياست خارجي را بيان كرد. وي تصريح كرد: هنر اين است كه ما تهديد را به آسيب و آسيب را به فرصت تبديل كنيم از اين رو مذاكره با آمريكا امكان‌پذير و شدني است اما سخت است هرچند بنده معتقدم مذاكره با آمريكا راحت‌تر از مذاكره با اروپاست چرا كه اروپايي‌ها به دنبال آقا اجازه از آمريكا هستند. از اين رو دولت آينده بايد بتواند رابطه ايران و آمريكا را از حالت تخاصم به مرحله تنش كه يك مرحله پايين‌تر است برساند. وي همچنين اضافه مي‌كند: آمريكايي‌ها كدخداي ده هستند، با كدخدا بستن راحت‌تر است و حالا كه رهبر انقلاب در سخنان اول فروردين امسال راه مذاكره را باز گذاشتند دولت بعد با رعايت خطوط قرمز مي‌تواند اين رابطه را برقرار كند.
در واقع كدخدابيني آمريكا، راه حل و استراتژي دولت روحاني براي مسائل مربوط به سياست خارجي و مهم‌تر از همه آنها يعني مسئله هسته‌اي بود و دولت يازدهم به محض روي كار آمدن و به دستور رئيس جمهوري كه وزارت خارجه را مسئول رسيدگي به پرونده هسته‌اي قرار داد اين خط مشي را دنبال كرد تا مشكل را در مذاكره با كدخدا حل كند.
اين روزنامه مراسم اعتكاف را با تيتر «رايحه روح پرور مناجات و دعا سوغات 3 روز خلوت با خدا» به عنوان عكس نخست خود انتخاب كرد.
در خبر مربوط به اين عكس آمده است:
مراسم باشكوه و معنوي اعتكاف كه از اذان صبح روز پنج شنبه دوم ارديبهشت ماه مصادف با سيزدهم ماه رجب المرجب در 5 هزار و 506 مسجد سراسر كشور آعاز شده بود، همزمان با اذان مغرب روز گذشته به پايان رسيد.
مراسم معنوي و باشكوه اعتكاف از اذان صبح روز پنج شنبه دوم ارديبهشت ماه مصادف با سيزدهم ماه رجب المرجب و ميلاد با سعادت امام المتقين حضرت اميرالمومنين(ع) و فرارسيدن ايام البيض در مساجد منتخب سراسر كشور از جمله شهرهاي قم، مشهد و شيراز آغاز شد و همزمان با اذان مغرب ديروز به پايان رسيد.
مراسم معنوي اعتكاف امسال در حالي در 5 هزار و 506 مسجد در سراسر كشور برگزار شد كه بيشترين شركت كنندگان در آن را جوانان، طلاب و دانشجويان تشكيل مي‌دادند.
روزنامه كيهان يادداشت محمدحسين محترم با تيتر «كدام سند افتخار؟!» به عنوان يادداشت ميهمان به چاپ رسانده است.
در بخشي از اين يادداشت آمده است: 
هيچ شك و ترديدي باقي نمانده كه آمريكا با توجه به سابقه غيرقابل اعتماد بودنش در 37 سال گذشته و ذات و خوي استكباري‌اش، در اجراي تعهدات خود در برجام كارشكني و بدعهدي كرده و مي‌كند و اين كارشكني‌ها نه تنها براي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بلكه براي شركتها و سرمايه‌گذاران غربي نيز آشكار شده است تا جايي كه روساي شركتهاي بزرگ اروپايي جلسه پرتنشي را در هفته گذشته با مقامات آمريكايي بر سر عدم لغو تحريم‌هاي ايران داشتند. وضعيت پيش آمده در پيش روي برجام نشان مي‌دهد همان گونه كه پيش‌بيني مي‌شد، راه رفته در مذاكرات و توافقنامه هسته‌اي و مسير برجام اشتباه بوده و بايد با عقلانيت و تدبير از اين اشتباه بزرگ درس گرفت و با در پيش گرفتن مسير اقتصاد مقاومتي از «خسارت محض» جلوگيري كرد. البته عذرخواهي از مردم پيش‌كش! اما متاسفانه مواضع دولت نشان مي‌دهد دولتيان هنور در «توهم دستاوردهاي بزرگ برجام!» كه رئيس كل بانك مركزي صادقانه بر «هيچ» بودن آن اذعان كرده، گرفتارند. در اين ميان سخنان هفته گذشته رئيس جمهور در جمع مردم سمنان تامل‌برانگيز و قابل توجه است: 
1- آقاي روحاني در سمنان براي چندمين بار برجام را يك سند افتخار خواند. سوال اين است درحالي كه خودِ دريافت‌كنندگان مدالهاي شجاعت هسته‌اي از وزير امور خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي تا رئيس كل بانك مركزي و ديگر وزرا بر بدعهدي آمريكا اذعان دارند و از سخنانشان اين گونه برمي‌آيد كه تلاش‌هاي سه ساله گذشته به عنوان «تلاش براي هيچ!» بوده است و رهبر معظم انقلاب نيز براساس همين نظر و ديدگاه مسئولان و فعالان اقتصادي كشور، از برجام به عنوان «خسارت محض!» ياد كردند، آيا افتخارآميز خواندنِ برجام واقعيت‌هاي موجود را عوض خواهد كرد؟ آيا با حلوا حلوا كردن برجام، دهان مردم شيرين خواهد شد؟ آيا بيان چنين مواضعي موجب نخواهد شد در مسير اشتباه رفته، همچنان پيش برويم ؟ وقتي آقاي ظريف اذعان كرده از خطوط قرمز نظام عبور كرديم و آخر هفته گذشته نيز در نيويورك هنوز به دنبال گفت‌وگو با جان كري براي بررسي نحوه اجراي برجام است- به گفته خود آقاي ظريف و جان كري- بايد به چيز افتخار كرد؟ به برجامي كه از طرف ما اجرا شده اما هنوز از طرف آمريكا اجرا نشده بايد افتخار كرد؟
ستون اخبار ويژه روزنامه كيهان اين بار با تيتر «آقاي هاشمي! شما مقام مسئول در ايران هستيد يا سخنگوي وزارت خارجه آمريكا؟» به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاخته است.
در بخشي از اين خبر آمده است:
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اظهاراتي عجيب و براي چندمين بار به توجيه عهدشكني‌هاي آمريكا پرداخت.
هاشمي رفسنجاني در جلسه مجمع به مذاكرات اخير ظريف با جان كري اشاره كرد و گفت: ظاهراً برخي مسايل و موانع ايجاد شده در مسير مبادلات بانكي و تجاري سيستم بانكي اروپا با ايران حل شده و آمريكا رسماً اعلام كرده كه ديگر مانع مبادلات تجاري و بانكي كشورهاي اروپايي نخواهد بود و اين كشورها مي‌توانند بدون هراس به مبادلات و تجارت با ايران اقدام كنند.
وي افزود: البته ما واقفيم كه آمريكايي‌ها در داخل كشور خود مشكلاتي دارند كه بايد حل كنند.
يادآور مي‌شود آقاي هاشمي پيش از اين در 28 آذر 92 نيز كه آمريكايي‌ها بلافاصله پس از اعلام توافق موقت ژنو اقدام به تحريم چند شركت ايراني كردند، مدعي شده بود «جان كري اخيراً با وزير خارجه ايران گفت‌وگو كرده و گفته كه مسئله تخلف آمريكايي‌ها (اعمال چند تحريم جديد) را جبران مي‌كنيم». اما پس از آن تاريخ تا امروز بالغ بر 150 تحريم جديد حتي پس از اجراي برجام- عليه كشورمان صورت گرفته و از جمله بنا بر اعلام رئيس بانك مركزي ايران امكان دسترسي به 100 ميليارد دلار دارايي بلوكه شده خود در خارج را به خاطر كارشكني آمريكا ندارد.
يادي از «امير ادبيات انقلاب»، تاريخ مصرف برجام به دور دوم انتخابات نكشيد، زخم درگيري تكفيري‌ها با يكديگر بر تن 6000 آواره اردوگاه يرموك، مجري نمايش سوئيفت: پول نفت بعد از برجام هم وارد كشور نمي‌شود!وسعودي‌ها كوچك‌تر ازآنند كه حريف ايران شوند ديگر عناوين خبري روزنامه كيهان در شماره امروز است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر