جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 21926
تاریخ انتشار: 02 ارديبهشت 1395 23:44
در جهان پيشرفته دريچه اصلي نگرش به مسائل مختلف از دريچه منافع گشوده مي شود. منفعت هم اغلب برپايه مباحث و موضوعات اقتصادي شكل مي گيرد.
راه امروز؛ پايگاه خبري اميد هسته اي در يادداشتي نوشت: در كشورهاي پيشرفته، پيشرفت اقتصادي سكويي براي كسب منافع سياسي در حوزه هاي داخلي است. 
به عبارت ديگر در كشورهاي رشد يافته جهان به ويژه كشورهاي اروپايي فعالان اقتصادي پس از حضور موفق در عرصه هاي تجاري و بازرگاناني وارد حوزه هاي سياسي مي شوند و در اين حوزه ها هم عملكرد در خور ستايشي از خود برجاي مي گذارند.
اين افراد با آغاز از عرصه هاي اقتصادي به رشد و بالندگي اقتصاد كشورهايشان كمك شايان توجهي مي كنند. اين در حاليست كه در كشورهاي عقب نگه داشته شده سياست سكويي براي فعاليت هاي اقتصادي است. يعني افراد ابتدا وارد حوزه هاي سياسي مي شوند و پس از محكم كردن جاي پاي خود در اين حوز ها تازه وارد حوزه هاي اقتصادي مي شوند و عملكردشان معمولا در نهايت منجر به فساد در حوزه هاي سياسي و اداري مي شود.

البته اين گزاره ها مطلق نيست بلكه نسبي است اما تحقيقات علمي نشان داده است كه نتايج مذكور در بيشتر كشورهاي پيشرفته و در حال رشد ،قريب به يقين درست بوده است.لذا مي خواهم تاكيد كنم كه بايد سفر موگريني به ايران را هم از همين دريچه مورد ارزيابي قرار دهيم.يعني سفري اقتصادي با اهداف سياسي.

سفري كه علاوه بر مناسبات اقتصادي و تجاري دو كشور مي تواند در حوزه هاي سياسي هم ثمربخش باشد. هيبت اعضاي شركت كننده در هيات همراه مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به ايران نشان داد كه اروپايي ها مباحث اقتصادي را زمينه ساز موضوعات سياسي قرار داده اند. به جهت آنكه ما در ايران ساحتي براي اقتصاد قائل نيستيم نمي توانيم تجزيه و تحليل مناسبي از سفر موگريني به ايران داشته باشيم. يعني تمامي دستاوردهاي اين سفر را صرفا برپايه موضوعات سياسي و يا اقتصادي مورد ارزيابي قرار مي دهيم اين در حالي است كه اين موضوعات ادغام شده هستند.
كشورهاي پيشرفته جهان منفعت را يك ارزش مي دانند اما ما ارزش را بيشتر براساس معنويت تفسير مي كنيم. اروپايي ها ارزش را در رشد صنعت،كشاورزي،اشتغال و سرمايه و به طور كلي تمامي موضوعاتي كه به رشد و آباداني كشورهايشان منتج شود،مي دانند اما ما اينطور نيستيم.
برهمين اساس هم است كه ما ثروت را عامل فساد و پول را چرك كف دست ارزيابي مي كنيم و خود به خود به بروز پديده هايي چون دزدي و اختلاس دامن مي زنيم. مي خواهم اين را بگويم كه اتفاقا حضور مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ايران با 7 هيات اقتصادي را بايد به فال نيك گرفته و آن را اقدامي در راستاي بهبود مناسبات تجاري ما با اعضاي قاره سبز بدانيم و آگاه باشيم كه با افزايش مناسبات اقتصادي مان خود به خود پيوندهاي سياسي دوجانبه مان هم ارتقا پيدا مي كند و به نوعي اقتصاد بسترساز مطالبات سياسي ما از اروپا هم مي شود. قطعا اين امر به منطق سياسي اروپا و دولتمردان كشور نزديك تر است.
 
 منبع: پايگاه خبري اميد هسته اي 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر