دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 21869
تاریخ انتشار: 31 فروردين 1395 18:08
مهدی پازوکی بررسی کرد

مجلس نهم در مسیر احمدی نژاد؟!

یک استاد دانشگاه با اشاره به مصوبات اخیر مجلس گفت: «به نظر من مجلس نهم در روزهای پایانی خود دقیقا در حال انجام همان اقداماتی است که احمدی نژاد در اواخر دولت دهم انجام داد (مانند استخدام ها که اکنون وبال گردن دولت شده است) تا برای دولت یازدهم در سال پایانی خود هزینه ایجاد کنند.»

به گزارش راه امروز، مجلس نهم در روزهای پایانی خود مصوبات بحت برانگیزی دارد. بعد از تصویب پلکانی شدن نرخ بنزین که البته به کمیسیون تلفیق ارجاع شد و قرار است دوباره برای رای گیری به صحن برگردد، مجلس وام ازدواج جوانان را نیز به 10 میلیون تومان برای هر نفر افزایش داد. اگرچه هیچ کس با تسهیل شرایط ازدواج جوانان مخالف نیست، اما سوال این است که دولت که از پرداخت وام ازدواج 3 میلیون تومانی عاجز بود چگونه با توجه به بدهی های هنگفت و کاهش قیمت نفت و ... می تواند به هر نفر 10 میلیون تومان پرداخت کند؟ لذا این مصوبات به نوعی اذهان را به یاد اقدامات احمدی نژاد در روزهای پایانی دولت دهم می اندازد. اقداماتی همچون استخدام های بی حساب و کتاب، داستان بورس های تحصیلی و ... که هزینه های زیادی برای دولت یازدهم به جا گذاشت. آیا مجلس نهم در مسیر احمدی نژاد قدم برمی دارد؟

دکتر مهدی پازوکی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «به نظر من مجلس نهم یکی از ضعیف ترین مجالس قانون گذاری ایران طی نُه دوره گذشته است و با خیلی از مسائل به صورت سیاسی برخورد می کند.»

وی با بیان اینکه پوپولیسم برای اقتصاد فاجعه درست می کند اظهار کرد: «مجلس نهم در روزهای پایانی خود موضوعاتی را مصوب می کند که کاملا پوپولیستی است و قابلیت اجرا ندارد و برای دولت هزینه ساز خواهد بود.»

این استاد دانشگاه گفت: «البته من معتقدم یارانه نقدی حداکثر باید به سه دهک درآمدی پایین جامعه داده شود؛ یعنی اگر کسانی عضو کمیته امداد و بهزیستی نیستند یا باید بروند به عنوان اقشار تهیدست و نیازمند ثبت نام کنند یا از پرداخت یارانه حذف شوند. منتهی زمان حذف یارانه آنها اکنون نیست بلکه شهریور 1396 باید باشد.»

وی ادامه داد: «متاسفانه اکنون رسانه ملی در دست جناح اقلیت قرار دارد و علیه منافع ملی عمل می کند و نتیجه تحمیل مصوبات مجلس به دولت نیز جز به قدرت رسیدن پوپولیسم در ایران نخواهد بود که فاجعه آمیز است.»

این استاد دانشگاه با اشاره به وعده یارانه 250 هزار تومانی احمدی نژاد تصریح کرد: «احمدی نژاد در هشت سال ریاست جمهوری خود حداقل ربع قرن اقتصاد ایران را به عقب برد و اکنون قصد دارد با بازگشت خود اقتصاد ایران را به سمت آمریکای لاتین شدن سوق دهد.»

پازوکی درباره طرح مجلس برای پلکانی شدن نرخ بنزین گفت: «همه اقتصاددان های دنیا اعتقاد دارند چند نرخی شدن باعث فساد در اقتصاد می شود. بنده با واقعی شدن قیمت بنزین موافقم اما اگر چندنرخی شود تبعات منفی دارد و باعث فساد می شود.»

وی با بیان اینکه باید قیمت بنزین را به سمت قیمت جهانی برد گفت: «با این طرح پلکانی دارندگان پمپ بنزین خوشحال خواهند شد چون چندنرخی شدن فسادآور است.»

وی افزود: «اینگونه طرح ها و مصوبات کشور را دچار بی انضباطی و افکار عمومی را مشوش می کند؛ در حالی که آنچه امروز مشکل آفرین است و مجلس توجهی به آن ندارد همین بی انضباطی است و باید به سمت انضباط اقتصادی پیش رفت.»

پازوکی گفت: «مجلس اگر به واقع خواستار توسعه و پیشرفت کشور است سعی کند قوانینی تصویب کند که وابستگی اقتصاد به نفت کاهش پیدا کند که این امر از طریق حذف معافیت مالیاتی نهادها و بنگاههای بزرگ کشور امکان پذیر است.»

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران بالاترین میزان معافیت های مالیاتی را اختیار دارد اظهار کرد: «اکنون نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران 7 درصد است در حالی که این رقم در ترکیه 21 درصد است. اگر مجلس خواستار اقتصاد مقاومتی است باید کاری کند که مالیات منبع اصلی درآمد دولت شود.»

وی با بیان اینکه تعداد نمایندگان حاضر در مجلس و کسانی که در رای گیری ها شرکت می کنند در ماههای اخیر و با توجه به اینکه اکثریت این نمایندگان برای مجلس دهم رای نیاوردند بسیار کاهش یافته است گفت: «ای کاش شورای نگهبان در تایید صلاحیت ها به این موضوعات توجه کند.»

وی افزود: «مجالس کشورهای توسعه یافته قوانینی می نویسندکه قوانین دیگر را حمایت کند و به سمت توسعه حرکت کنند اما مجالس در کشورهای در حال توسعه قوانین ضد و نقیض هم می نویسند.»

پازوکی گفت: «به نظر من مجلس نهم در روزهای پایانی خود دقیقا در حال انجام همان اقداماتی است که احمدی نژاد در اواخر دولت دهم انجام داد (مانند استخدام ها که اکنون وبال گردن دولت شده است) تا برای دولت یازدهم در سال پایانی خود هزینه ایجاد کنند.»

وی ادامه داد: «اکنون در نهاد ریاست جمهوری افراد زیادی هستند که در دولت قبل استخدام شده اند اما بیکارند چون استخدام آنها سیاسی بوده اما دولت نمی تواند آنها را بیرون کند.»

پازوکی گفت: «مجلس به جای آنکه هزینه های غیر ضروری برای دولت ایجاد کند بهتر است بودجه خیلی از نهادها را کاهش دهد. به طور مثال از حدود هفت هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی فقط هزار میلیارد تومان آن در اختیار دولت است.»

وی افزود: «یا به طور مثال علی رغم اینکه دانشگاههای حقوق هر ساله کلی فارغ التحصیل دارند در همین لایحه بودجه سال 95 برای دانشگاه غیردولتی و غیرانتفاعی عدالت 42 میلیارد و 570 میلیون ریال بودجه دیده شده است که معلوم نیست چرا باید برای یک دانشگاه غیردولتی از بیت المال بودجه داد.»

منبع:‌انتخاب 
برچسب ها: مهدی پازوکی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر