يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 21828
تاریخ انتشار: 30 فروردين 1395 11:51
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا افزون بر ۲ هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این گردش نزدیک به صفر است، در حالی که به ازای هر یک شغل در عرصه هنری، سه شغل در شاخه‌های وابسته به آن فعال می‌شود.

به گزارش راه امروز، محسن جلال‌پور صبح امروز در نشست صبحانه کاری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در اتاق ایران برگزار شد، به این نکته اشاره کرد که اقتصاد فرهنگ و هنر در کشور ما چندان متداول نیست، اما در دو دهه اخیر این تغییر در گفتمان کشورهای پیشرفته دیده می‌شود و اقتصاد صنایع فرهنگی به عنوان منبعی پایان‌ناپذیر در تولید ثروت و ایجاد اشتغال روزافزون در کشورهای پیشرفته نقش ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه صنایع سینما، رسانه، چاپ و نشر از صنایع بسیار درآمدزا و اشتغالزا به شمار می‌رود، اظهار داشت: در صورت سرمایه‌گذاری در این زمینه، فواید سرشاری برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد، چرا که به ازای هر یک شغل در عرصه هنری، سه شغل در شاخه‌ای وابسته به آن فعال می‌شود.

رئیس اتاق ایران، گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا را بالغ بر 2 هزار میلیارد دلار عنوان کرد که سهم ایران از این گردش چیزی نزدیک به صفر است و همچنین میانگین سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان بین 2 تا 12 درصد است.

وی همچنین سهم جهانی تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال 2014 را رقمی بیش از 820 میلیارد دلار اعلام کرد که نقش صنایع فرهنگی در رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی از بعد ثروت‌آفرینی ملی نیز قابل بررسی است.

جلال‌پور، میزان ثروت‌آفرینی، ارزش افزوده و درآمد حاصله از فروش محصولات فرهنگی را قابل توجه برشمرد و افزود: فروش تابلوهای هنری، فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌ها، موسیقی‌ها، صنایع دستی و انیمیشن‌ها از پرسودترین حوزه‌های تولید فرهنگی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین به این نکته اشاره کرد که زبان فارسی دارای مزیت‌های رقابتی در عرصه‌های مختلف به ویژه در جهان تشیع، جهان تصوف، جهان موسیقی و در عرصه داخلی در حوزه سینما بازار محصولات موبایل، کتاب و موسیقی که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال کرد.

وی به اهمیت صنعت چاپ و لزوم توجه به این صنعت اشاره‌ای کرد، تا حدی که در آن به صادرکننده تبدیل شویم.

غفلت از ظرفیت عظیم گردشگری فرهنگی نکته دیگری بود که به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی ایران از آن مغفول مانده‌ایم و گردشگر، تنها تاریخ ابتدایی را می‌شناسد، در صورتی که تور هخامنشی، تور سلوکی، تور شیعه‌شناسی، صفوی، معماری بیابانی و دیگر تورها می‌تواند در دستورکار قرار گیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر