جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 21698
تاریخ انتشار: 25 فروردين 1395 19:12
رئیس سازمان بازرسی کل کشور از صدور کیفرخواست برای پرونده فساد 12 هزار میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش آنا، ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده موسوم به فساد 12 هزار میلیاردی به کجا منتهی شده است، اظهار کرد: این پرونده فساد نبود بلکه یک جابجایی پول بود. پرونده در دادسرای تهران رسیدگی و کیفرخواست آن هم صادر شده است. به گفته وی دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده به زودی برگزار می‌شود.

جزییات پرونده موسوم به فساد 12 هزار میلیاردی

به گفته یدالله موحد، این پرونده مربوط به یکی از شعب بانک تجارت است که به عنوان فساد بانکی 12 هزار میلیاردی مطرح شده است.

دریافت اولین گزارشات در دی ماه 92

وی افزود: اوایل دی ماه سال 92 گزارشی دریافت شد که تعدادی ضمانت نامه های بانکی بدون پشتوانه و خارج از ضوابط بانکی در شعبه تختی بانک تجارت کرمان واصل شده و این پرونده در شعبه اول دادسرای انقلاب تشکیل و پیگیری شد. موحد تصریح کرد: با پیشرفت تحقیقات متوجه شدیم بحث بیش از چند ضمانت نامه بانکی است؛ لذا تیم اقتصادی متشکل از کارشناسان اداره کل اطلاعات و بازپرس ویژه بررسی موضوع را به عهده گرفتند. مقام عالی قوه قضاییه در استان کرمان ادامه داد: در روند تحقیقات مشخص شد تعداد زیادی ضمانت نامه های بانکی ظرف مدت پنج سال در این شعبه خارج از موازین، ضوابط و مجوزهایی که باید اخذ می شد، صادر شده و مبلغ ضمانت نامه ها به 571 میلیارد تومان رسیده است.

دستگیری 12 نفر متهم

موحد با بیان اینکه 12 متهم در این رابطه دستگیر و 8 نفر روانه زندان شده اند، گفت: اغلب این ضمانت نامه ها به بانک برگشت داده شده بود و فقط چهار فقره از آنها هنوز به بانک مسترد نشده و بازپرس در حال پیگیری است. وی افزود: در اثنای رسیدگی به این ضمانت نامه ها به موضوع دیگری برخورد کردیم که تعداد زیادی چک های بین بانکی بدون پشتوانه صادر شده و مبلغ آن به 12 هزار و 700 میلیارد تومان رسید. رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: کار به این روال بوده که بانک یا صندوقی به مبلغی پول نیاز داشته و از بانک تجارت درخواست می کرده و آن مبلغ از طریق چک بین بانکی واریز و بعد از چند روز برگشت داده می شده است. گردش مالی 670 فقره چک به این شکل صادر و جمع مبالغ 12 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

خسارت 230 میلیارد تومانی بانک

موحد بیان کرد: خساراتی که از ناحیه این سوء جریان به بانک وارد شده، مبلغی معادل 230 میلیارد تومان بوده و در حال حاضر اصل وجه برگشت داده و خسارت وارده به بانک نیز به موجب توافق نامه به بانک پرداخت و آخرین قسط خسارت ها دی ماه سال جاری باید به بانک برگشت داده شود. رییس دادگستری استان کرمان اظهار کرد: دو نفر از متهمان پرونده فساد بانکی 12 هزار میلیاردی، مسئول شعبه بوده، بخشی از کارکنان شعب بانک ها و مشتریانی که این ضمانت نامه ها را دریافت کرده اند نیز در این پرونده متهم هستند. موحد افزود: چهار نفر از متهمان با قرارهای تامین آزاد شده اند و پرونده تکمیل و مراحل نهایی را طی می کند و به زودی دادگاه برگزار خواهد شد.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر