شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 21671
تاریخ انتشار: 24 فروردين 1395 12:53
رئیس کل سازمان امور مالیاتی: اصلاحیه قانون مالیات از اول فروردین 95 با هدف آسان کردن کار مودیان آغاز شد.
 سیدکامل تقوی نژاد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در گذشته مالیات همه دارایی متوفی به صورت یکجا و به نرخ روز محاسبه و از وراث دریافت می شد اما بر اساس اصلاحیه قانون تا زمانی که هر یک از دارایی های متوفی ساماندهی 
یا تحویل وراث نشود به آن مالیات تعلق نخواهد گرفت. 

وی گفت : در قانون گذشته نرخ های مالیات بر ارث در طبقه اول وراث بین 5 تا 35 درصد متغیر بود که در قانون جدید به 3 تا 10 درصد کاهش یافته است. 

تقوی نژاد گفت: بر این اساس اگر سپرده متوفی در بانکها و موسسات مالی مجاز باشد به آن 3 درصد تعلق می گیرد و اگر در بانکها و موسسات مالی غیر مجاز باشد 10 درصد آن مشمول مالیات می شود. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت : در گذشته وراث باید در شش ماه از تاریخ فوت ،اظهارنامه مالیات بر ارث را تسلیم و تا سه ماه آن را پرداخت می کردند اما الان وراث دیگر الزامی به ارائه اظهارنامه ندارند مگر اینکه بخواهند بدهی تحقق یافته متوفی یا واجبات شرعی کفن و دفن را محاسبه و از ماترک متوفی کسر کنند ، زیرا به این اموال مالیات تعلق نمی گیرد. 

وی گفت : اگر کسانی اظهارنامه مالیات بر ارث را در طول یکسال تسلیم نکنند از این مزیت قانونی بهره نخواهند برد. 

وی گفت : یکی دیگر از مزیت های جدید قانون مالیات صدور گواهی حصر وراثت است به این ترتیب وراث کسانی که از اول فروردین 95 فوت می کنند نیازی به اظهار مالیات ندارند و دادگاهها می توانند بدون اخذ گواهی پرداخت مالیات برای صدور گواهی حصر وراثت اقدام کنند. 

وی گفت : همچنین سازمان های ثبت اسناد و املاک ، دفاتر اسناد رسمی و بانکها و دیگر موسسات مرتبط اگر بخواهند دارایی های متوفی را منتقل کنند یا تحویل وراث دهند طبیعتاً باید گواهی پرداخت را از اداره مالیاتی دریافت کنند. 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: وجوه بازنشستگی و وظیفه و مزایای پایان خدمت ، بازخرید خدمت مرخصی ، اموالی که وقف ، نذر یا حبس واقف شده و همچنین اساس البیت محل سکونت متوفی شامل معافیت مالیاتی می شود. 

تقوی نژاد گفت: بر اساس این قانون همچنین وراث طبقات اول و دوم نسبت به اموال شهدای انقلاب اسلامی مشمول مالیات بر ارث نخواهند بود. 

وی گفت : البته این قانون درباره کسانی اجرا خواهد شد که از 1 فروردین 95 به بعد فوت کنند و کسانی که تاریخ فوت آنها قبل از اول فروردین 95 است باید طبق مقررات قبل نسبت به ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات اقدام کنند. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر