جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 21610
تاریخ انتشار: 21 فروردين 1395 18:24

به گزارش راه امروز، صنعت لوازم خانگي از جمله صنايع تضعيف شده در سال‌هاي گذشته بوده است؛ چراكه تحريم و ركود بسياري از توليدكنندگان را تحت فشار قرار داد. محمدرضا دياني، رييس هيات مديره انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي ايران در گفت‌و‌گو با «تعادل» با اشاره به نام‌گذاري سال95 با عنوان «اقتصاد مقاومتي، اقدام و‌ عمل» معتقد است كه بايد تصميمات جدي براي اعمال سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي گرفت. دياني همچنين بر اين باور است كه براي تحقق اقتصاد مقاومتي، نيازمند تصميمات كليدي از سوي دولت و تغيير نگاه بخش خصوصي و مردم هستيم. مشروح اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد:

با توجه به نام‌گذاري سال95 با عنوان « اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» و ركود صنايع در سال94، فكر مي‌كنيد چگونه مي‌توان تاثير اعمال سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را در بدنه اقتصاد كشور ديد؟

با توجه به مسائلي كه در سال94 داشته‌ايم، نيازمند تصميمات جدي‌تر و عملياتي‌تر در سال95 هستيم. در حال حاضر در شرايطي هستيم كه خيلي از اهداف و خواسته‌ها متناسب با هم تعريف نشده‌اند. از يك طرف، بحث اقتصاد مقاومتي، كنترل منابع و مصارف بانك‌ها، ارايه تسهيلات مطرح است و از سوي ديگر به دنبال حل مشكلات توليد، اشتغال، كاهش مصرف ارز هستيم. اما در حالي اين خواسته‌ها محقق مي‌شود كه ما بتوانيم به طور هماهنگ اقدام كنيم اما در عمل، تصميمات نادرست در حوزه پولي و بانكي يا افزايش ريسك‌پذيري و كنترل واردات منجر به اين مي‌شود كه روند توسعه توليد، به صورت سطحي و كند پيش برود.

اين امر نشان مي‌دهد كه از اقدام تا عمل، تصميمات ما در مغايرت با هم هستند. اما اگر بخواهيم سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي محقق شود، بايد يكسري تصميمات به صورت جدي و سريع و موثر گرفته شود. همچنين در مورد خصوصي‌سازي و اجراي اصل44 قانون اساسي و كوچك‌كردن اقتصاد دولتي شعارهاي بسياري مي‌دهيم. درحالي كه بايد ببينم اقدامات عملي سال95 در اين زمينه چيست؟

در مجموع، زماني كه براي بخش خصوصي در خصوص تخصيص منابع حوزه بانكي و واگذاري صحيح و اصولي بنگاه‌ها به فعالان اقتصادي، محدوديت قايل باشيم، در پايان سال نتيجه‌اي نخواهيم ديد. بنابراين نيازمند تصميمات كليدي و موثر از سوي دولت هستيم و در همين حال، بايد بخش خصوصي و مردم نگاه خود را تغيير دهند و اگر به دنبال توسعه اقتصادي و اشتغال هستيم، بايد هزينه آن را بپردازيم؛ بر اين اساس، در بخش كارگري بايد بهره‌وري بالا ببريم و در واقع كار و تلاش بيشتري انجام دهيم. اصولا در بخش توليد اگر خواهان عرضه و رونق كالاي ايراني در بازار هستيم، بايد كالاي باكيفيت توليد كنيم. اقتصاد مقاومتي اين نيست كه هر توليد كننده داخلي كالاي بي‌كيفيت توليد كند و مردم هم بخرند. توليدكننده نيز بايد فهم اقتصاد مقاومتي را داشته باشد. از سوي ديگر، دولت هم بايد بپذيرد كه اقتصاد مقاومتي زماني محقق مي‌شود كه بخش خصوصي در اقتصاد كشور ايفاي نقش كند. در بخش خصوصي، توجه به بخش‌هايي كه حركت سريع‌تري دارند و مي‌توانند موثرتر باشد، بايد به صورت عملي صورت گيرد. زماني كه بنگاهي مي‌تواند سريع‌تر بازدهي داشته باشد، بايد اولويت منابع را به آن اختصاص دهيم تا تاثير سريع‌تري در كل اقتصاد كشور داشته باشد.

در حوزه توليد لوازم خانگي چه اقداماتي مي‌توانيم انجام دهيم؟

اين حوزه نيز نيازمند سرمايه‌گذاري است. در‌حالي‌كه بايد توجه داشته باشيم كه اگر سرمايه‌گذاري خارجي انجام مي‌گيرد، بايد سرمايه‌گذاري شركت‌هاي خارجي را مشروط به همكاري با توليدكنندگان داخلي كنيم. نبايد اجازه دهيم كه در داخل ايران، صرفا مونتاژ و از بازار ايران استفاده كنند؛ چرا كه قطعا در راستاي منافع ملي نيست و تمام سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي در حوزه لوزام خانگي به هدر مي‌رود و منافعي براي كشور نخواهد داشت. در همين راستا، بايد سياست‌گذاري كنيم كه واردات قانون‌مند انجام شود و با شفافيت سر فصل‌هاي تعرفه اي شكل گيرد. اگر برندهاي خارجي مي‌خواهند در كشور سرمايه‌گذاري كنند، حتما آنها را به سمت شركت‌هاي داخلي سوق دهيم و از طريق آنها فعاليت كنند و سيستم مونتاژ لوازم خانگي راه نيندازند.

فكر مي‌كنيد نگاه حمايتي از صنعت لوازم خانگي چگونه محقق مي‌شود؟

صنعت لوزام خانگي سهم بالايي از اشتغال مستقيم و غيرمستقيم و ارزش افزوده دارد. در همين حال مي‌توانيم با تعميق ساخت داخل، واحدهاي قطعه‌سازي خود را توسعه دهيم. از سوي ديگر، مي‌توان صادرات را افزايش دهيم. در عين حال، براي دانش‌بنيان كردن صنعت مي‌توانيم ارتباط خوبي با دانشگاه‌ها داشته باشيم و فعاليت‌هاي علمي را در اين صنعت متبلور كنيم. اكثر كشورهاي صنعتي نيز يك يا دو برند سرشناس لوازم خانگي دارند كه نشانه رشد و بلوغ صنعت آنها است. لذا بايد درنظر بگيريم كه اين امكان براي ما هم وجود دارد تا بتوانيم در صنعتي‌سازي موفق باشيم.

مردم چه زماني مي‌توانند تاثير اعمال سياست‌هاي اقتصادمقاومتي را ببينند؟

من فكر مي‌كنم، همه با هم بايد تلاش كنيم. در تمام كشورهاي صنعتي، مردم سال‌ها زحمت كشيده‌اند و با سخت‌كوشي و مصرف‌كم توانسته‌اند نتيجه كار خود را ببيند. بدون گذراندن اين فرآيند، نمي‌توان منتظر معجزه بود. هر مقدار تلاش كنيم، همان‌قدر مي‌توانيم از دستاوردها بهره‌برداري كنيم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر