شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - October 05 2024
کد خبر: 21158
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1394 10:26
دومین سه شنبه بزرگ انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۱۶ روند‌های گذشته را به شکل دیگری تغییر داد. به طوری که دیگر نمی‌توان به راحتی گفت که سرنوشت این انتخابات در نظر سنجی‌ها قابل پیش بینی است. به خصوص اینکه برنی سندرز کاندیدای چپگرای حزب دموکرات بار‌ها نشان داده که فرا‌تر از پیش بینی نظرسجی ها، ظاهر می‌شود.


به گزارش راه امروز،  دومین سه شنبه بزرگ انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۱۶ روند‌های گذشته را به شکل دیگری تغییر داد. به طوری که دیگر نمی‌توان به راحتی گفت که سرنوشت این انتخابات در نظر سنجی‌ها قابل پیش بینی است. به خصوص اینکه برنی سندرز کاندیدای چپگرای حزب دموکرات بار‌ها نشان داده که فرا‌تر از پیش بینی نظرسجی ها، ظاهر می‌شود.

آخرین بار، در «سه شنبه بزرگ 2» بود که سندرز در ایالت میشیگان برخلاف همه تصورات توانست در یک رقابت تنگاتنگ هیلاری کلینتون را شکست دهد. شکست هیلاری در ایالت می‌شیگان از این نظر حائز اهمیت است که پیش از این همه نظرسنجی‌ها پیش بینی می‌کردند که او به راحتی این مردم ایالت را با خود همراه کند. اما رای دهندگان می‌شیگانی بازی را تغییر دادند.

کلینتون که در روز‌های اخیر بر روی رای دهندگان سیاهپوست بیش از همه سرمایه گذاری کرده است، در ایالت می‌شیگان هم توانست اکثریت سیاهپوستان را با خود همراه کند اما نه اکثریت قاطع گذشته را!

بر اساس آمار تفکیکی آرا، در این ایالت سیاهپوستان جوان‌تر بیشتر به برنی سندرز سوسیالیست رای داده‌اند. اما سیاهپوستان مسن همچنان به هیلاری کلینتون وفادار مانده‌اند. راز این وفادرای را باید در رابطه خیلی خوب هیلاری کلینتون با کلیساهای ویژه سیاهپوستان یافت. معمولا سیاه پوستان مسن تر بر مبنای رهنمود‌هایی که کلیسا ارائه می‌کند، رای می‌دهند.

هیلاری کلینتون بر روی عملکرد خود در بین سیاهپوستان بسیار حساب باز کرده است. نتیجه این رفتار را هم می توان در آراء ایالت می‌سی سی پی دید. این ایالت که اکثر ساکنان آن از اقشار حاشیه نشین و سیاهپوستان فقیر هستند، جذب تبلیغات هیلاری کلینتون شدند.

برنامه‌های سندرز بیشتر مورد توجه طبقه کارگر یا جوانان و تحصیل کرده‌های دانشگاهی است و در می‌شیگان سیاهپوستان جوان‌تر و تحصیل کرده‌تر بیشتر به او رای دادند. نکته مهم دیگر انتخابات می‌شیگان رای بالای مسلمانان و عرب تبار‌های ساکن این ایالت به برنی سندرز است. در این ایالت 70 درصد از خانواده‌های مهاجران مسلمان و خصوصا عرب‌های ساکن امریکا به برنی سندرز رای داده‌اند.

در این دور از انتخابات به دلیل حملات امثال دونالد ترامپ یا دیگر نامزد‌های تندروی جمهوری خواه مثل تدکروز به مسلمانان آمریکا، این اقشار به نسبت دوره‌های قبل بیشتر به انتخابات و روند‌های آن توجه می‌کنند. در این میان برنی سندرز بار‌ها در می‌تینگ‌های انتخاباتی و مناظره‌هایش نسبت به حملات جمهوری خواهان به مسلمانان و اعراب و در کل نسبت به دیگری ستیزی نامزدهای جمهوری خواه واکنش انتقادی نشان داده است.

سندرز بار‌ها از حقوق شهروندی تمام آمریکایی‌ها از جمله مسلمانان و خاورمیانه‌ای‌ها دفاع کرده است. او اعلام کرده تمام شهروندان ساکن آمریکا باید بدون در نظر گرفتن‌نژاد، حنسیت، رنگ پوست و مذهبشان حقوق برابری داشته باشند. از این رو سندرز مورد توجه اقلیت‌های نژادی و اقلیت‌های مذهبی ساکن آمریکا است.

برنی سندرز که یک یهودی تبار است، از مخالفان سرسخت هرگونه تبعیض نژادی و مذهبی است. از این رو به نظر می‌رسد در ایالت‌های دیگر نیز اقلیت‌های نژادی و مذهبی بیشتر به وی رای دهند. به هر صورت در اردوگاه دموکرات‌ها هیلاری کلینتون فعلا توانسته است با رایی که از سیاهپوستان ساکن می‌سی سی پی به دست آورد، از زیر بار شکست می‌شیگان کمر راست کند. اما احتمالا درایالت‌های دیگر که اکثرا در شمال آمریکا هستند نتواند رای چندانی کسب کند. در واقع مردم ایالت‌های لیبرال‌تر و شمالی تر بیشتر به دنبال برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی عدالت محورانه هستند. بنابراین شاید سندرز در این ایالات بتواند پیروزی قابل توجهی کسب کند.

اما در اردوگاه جمهوری خواهان با وجود اینکه ترامپ همچنان پیشتاز است، اما از قاطعیت پیروزی‌هایش کاسته شده است. با اینکه در انتخابات سه شنبه بزرگ ۲ باز هم از ۴ ایالت سه ایالت را ترامپ از آن خود کرد، اما فاصله‌اش نسبت به نفر‌های دوم یعنی تدکروز کم شده است. نکته جالب توجه در مورد کمپ جمهوری خواهان این است که مارکو روبیو که کاندیدای مورد علاقه بزرگان حزب جمهوری خواه است و به نظر می‌رسید جریان اصلی و رسمی حزب به وی نظر مساعدی دارد، از رقابت‌ها جا مانده است به صورتی که حتی یک دلیگیت هم نتوانست کسب کند.

این نشان می‌دهد که وضعیت جزب جمهوری خواه بسیار نا‌به سامان است. توده‌های حزبی و مردمی که به این حزب رای می‌دهند به هیچ عنوان بر سر خط اصلی رهبران حزب توافق ندارند. رای بالای آنان به ترامپ که به هیچ عنوان یک جمهوری خواه رسمی محسوب نمی‌شود، نشان از نارضایتی جدی در میان جمهورخواهان دارد. از طرف دیگر تدکروز رقیب اصلی ترامپ نیز جز جناح شورشی حزب جمهوری خواه محسوب می‌شود. تدکروز بیشتر به جریان تی پارتی نزدیک است. هر چقدر رقابت‌ها در بین جمهوری خواهان تشدید می‌شود، نوع گفتار و رفتار جمهوری خواهان در مناظره‌ها سخیف‌تر و سطحی‌تر می‌شود تا جایی که حتی مورد طعنه رقبای دموکرات خود قرار گرفه‌اند به صورتی که برنی سندرز اعلام کرده با توجه به نوع گفتار و رفتار جمهوریخواهان در مناظره‌ها، اگر رئیس جمهور شود بودجه مراقبت سلامت روانی جامعه را افزایش می دهد. 

با این اوضاع به نظر می‌رسد که در اردوگاه دموکرات‌ها رقابت تنگاتنگ هیلاری کلینتون و برنی سندرز تا روز آخر ادامه می‌یابد و البته بهم ریختگی در میان جمهوری خواهان نیز همچون یک کلاف سردرگم شده که هر روز گره‌های کور بیشتری پیدا می‌کند.

منبع: انتخاب 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر