جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 21117
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1394 15:41
رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين نشست از تصويب آيين‌نامه كشت فراسرزميني روز (يك‌شنبه) در كميسيون زيربنايي دولت خبر داد. «اصلاح قانون آلايندگي» خبر ديگري بود كه ابتكار به فعالان بخش خصوصي داد.

راه امروز - فرشته فريادرس: ناديده گرفتن آمايش سرزمين در برنامه‌هاي محلي و منطقه‌يي با فشاري مضاعف بر منابع تجديدناپذير، به كشور صدمه زيادي وارد كرده است به‌طوري كه بنا به گفته رييس پارلمان بخش خصوصي بايد از تكرار مشكلات زيست‌محيطي پيشگيري كرد. چرا كه اگر امروز براي درياچه اروميه 200ميليارد دلار هم خرج كنيم، نمي‌توان آن را به حالت اوليه برگرداند. از اين رو نيازمند «تدوين نقشه راهي براي وضعيت آب و محيط زيست كشور» هستيم. جلسه صبحانه كاري اتاق ايران كه ديروز با حضور معصومه ابتكار رييس سازمان محيط‌زيست در اتاق ايران برگزار شد، به ضرورت توجه به «مساله محيط‌زيست» در كشور اختصاص يافت. رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين نشست از تصويب آيين‌نامه كشت فراسرزميني روز (يك‌شنبه) در كميسيون زيربنايي دولت خبر داد. «اصلاح قانون آلايندگي» خبر ديگري بود كه ابتكار به فعالان بخش خصوصي داد.

گله مندي جلال‌پور از اصحاب رسانه 

البته محسن جلال‌پور صحبت‌هاي خود را با انتقاد از عملكرد رسانه‌ها در پوشش مسائل مرتبط با «محيط‌زيست و پديده ريزگردها» شروع كرد و گفت: از بسياري رسانه‌ها به دليل كوتاهي در اطلاع‌رساني در اين زمينه گله‌مند هستم. چرا كه در نشست مشترك خود با نخست‌وزير تركيه «مشكل اضافه برداشت آب از رودخانه‌هاي دجله و فرات» را با دو دلي مطرح كردم، اين در حالي است كه رسانه‌ها و رسانه ملي به اين مساله مهم كه به آينده و تمدن كشور خدشه وارد كرده است، به خوبي نپرداختند.

جلال‌پور معتقد است؛ وقتي بخش خصوصي با جرات موضوعي به اين مهمي را بيان مي‌كند رسانه‌ها نيز بايد همراه باشند، اين در شرايطي است كه شاهد عدم همكاري رسانه‌ها در اين زمينه هستيم و اين جاي افسوس دارد. البته اين اظهارات در شرايطي مطرح مي‌شود كه روزنامه «تعادل» و برخي رسانه‌ها پيش از اين صحبت‌هاي محسن جلال‌پور را در مورد «نقش تركيه در بحران آب ايران» پوشش دادند اما با واكنش اتاق بازرگاني ايران مواجه شدند. بر اين اساس اصحاب رسانه نيز گله‌مندي خود را از اين تناقض‌گويي ابراز كردند.

 هدف‌گذاري براي كاهش 4 درصدي آلايندگي

معصومه ابتكار معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان محيط‌زيست ديروز در نشست صبحانه كاري اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران حضور يافت و با اشاره به اينكه آب براي ايران مهم‌ترين و حساس‌ترين منبع حتي نسبت به منابع فسيلي و نفت است، تصريح كرد: بايد اين تحول اتفاق بيفتد زيرا طبيعت ايران بسيار شكننده شده و همتي از طرف همه ايرانيان مي‌طلبد.

 ابتكار افزود: مشوق‌هايي براي احداث صنايع سبز در نظر گرفته شده است و با وزير امور اقتصادي و دارايي مكاتبه شده كه مشوق‌هايي براي صنايع بازيافت نيز در نظر گرفته شود.

وي با تاكيد بر «كاهش گازهاي گلخانه‌يي» گفت: كاهش ردپاي كربن بايد براي همه بنگاه‌هاي صنعتي، تجاري، خدمات و حمل ونقل به عنوان يك هدف‌گذاري مورد توجه قرار گيرد؛ در اين زمينه مي‌توانيم با اتاق بازرگاني همكاري داشته باشيم.

معاون رييس‌جمهوري همچنين به برداشت بي‌رويه آب از چاه‌هاي زيرزميني اشاره كرد و گفت: بيش از 35هزارحلقه چاه مجاز و غيرمجاز در اطراف «تالاب جازموريان» احداث شده كه باعث خشك شدن تالاب و تبديل شدن به كانون اصلي ريزگرد در كشور شده كه برداشت آب از اطراف جازموريان در شرايطي است كه اين منطقه به مركز صادرات ميوه كشور تبديل شده است.
 
ابتكار، رويكرد دولت يازدهم را برقراري گفت‌وگوي سازنده با بخش خصوصي دانست و افزود: موضوع محيط‌‌زيست براي دنيا بسيار جدي است؛ چراكه آينده حيات را در كره زمين منوط به محيط‌زيست مي‌دانند كه در دستوركار جهان براي سال 2030 قرار دارد كه شهريور امسال رييس‌جمهور كشورمان در كنار روساي جمهور در نيويورك آن را تاييد كردند.  

رييس سازمان محيط‌زيست در بخش ديگري از سخنان خود به توافق 195رهبر جهان براي كاهش گازهاي گلخانه‌يي اشاره كرد و گفت: هدف‌گذاري ما در اين زمينه كاهش 4درصدي انتشار كربن و گازهاي گلخانه‌يي است و در عين حال با شرط برداشته شدن تحريم‌ها و ورود و انتقال تكنولوژي‌هاي جديد اين رقم را به 12درصد در سال 2030 برسانيم.

ابتكار در ادامه خطاب به واحدهاي صنعتي و توليدي گفت: كاهش گازهاي گلخانه‌يي به مفهوم تعطيلي توليد نيست، بلكه براي بهينه‌سازي و اصلاح الگوي مصرف است و ما رشد اقتصاد سبز را هدف‌گذاري كرده‌ايم.

 وي با تاكيد بر «اصلاح الگوي كشاورزي در كشور» خاطرنشان كرد: استفاده از رويه‌هاي سنتي و قبلي در كشاورزي به صلاح نيست و نيازمند يك انقلاب در اين زمينه هستيم. چراكه اكنون با افت شديد آب سفره‌هاي زيرزميني و نابودي نشانگرهاي طبيعت ازجمله تالاب‌ها مواجهيم.

ابتكار در ادامه از تصويب آيين‌نامه كشت فراسرزميني در كميسيون زيربنايي خبر داد و گفت: در اين زمينه تمايل داريم كه با اتاق بازرگاني وارد مذاكره شويم زيرا موضوع آب مجازي و تجارت آب و اينكه چگونه مي‌توانيم آب وارد كشور كنيم، بسيار مهم است و بايد از صدور كالاي آب‌بر جلوگيري كرده تا آب را براي كشور حفظ كنيم.

اصلاح قانون آلايندگي

«اصلاح قانون آلايندگي» خبر ديگري بود كه ابتكار به فعالان بخش خصوصي داد و گفت: ما در جريان مشكلات صنايع قرار داريم و به همين منظور به دنبال اصلاح قانون آلايندگي هستيم. چراكه معتقديم اين قانون از برخي زوايا عادلانه نيست و در عين حال 4لايحه بسيار مهم در اين زمينه در مجلس داريم كه اميدواريم مجلس دهم آن را نهايي كند.

 وي همچنين از ارائه مشوق‌هايي براي صنايع سبز خبر داد و افزود: با وزير اقتصاد نيز مكاتبه كرده‌ايم تا مشوق‌هايي را در زمينه صنايع بازيافت در نظر بگيرند. رييس پارلمان بخش خصوصي نيز در اين نشست به ضرورت توجه به مساله محيط زيست در كشور اشاره كرد و گفت: به عنوان سخنگوي بخش غيردولتي اقتصاد در تمام مصاحبه‌ها يا نشست‌هايي كه در مورد محيط زيست و نگاه جدي به آن به عنوان اولويت اول كشور برگزار شده است، صحبت كرده‌ام.

 رييس اتاق بازرگاني ايران به پديده ريزگردها اشاره كرد و گفت: امروز عراق و سوريه در منطقه قرباني كار غيراخلاقي و خلاف عرف بين‌الملل شده‌اند كه به جهت خشك شدن تالاب‌ها در حال اتفاق افتادن است كه اين مساله اصلي‌ترين عامل افت كيفيت زندگي در 25 سال آينده خواهد بود.

جلال‌پور يكي از اصلي‌ترين وظيفه اتاق‌ها را ايجاد فضاي مناسب كسب و كار دانست كه فقط مربوط به مسائل اقتصادي صرف نيست، بلكه نياز اوليه‌اش مسائلي همچون محيط زيست، آب و خاك است.  

رييس پارلمان بخش خصوصي كشور با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته از «درياچه آرال» درس نگرفتيم تا مساله درياچه اروميه نيز روي داد، گفت: امروز اگر 200‌ميليارد دلار هم خرج كنيم، نمي‌توانيم درياچه اروميه را به حالت اوليه برگردانيم.




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر