يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 21039
تاریخ انتشار: 14 اسفند 1394 00:14
رییس دفتر منطقه ای سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) در تهران گفت: یونسکو برای حمایت از اجرای برنامه های توسعه اب در ایران عزم جدی دارد.


«استر کوئیش لاروش» امروز (چهارشنبه) در همایش بزرگداشت روز ملی آب در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: دو میلیارد و 300 میلیون نفر از مردم جهان در بین سال های 1990 تا 2010 میلادی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی پیدا کردند، اما هنوز 700 میلیون نفر در جهان از این نعمت محرومند.

به گفته این مقام مسئول یونسکو، گزارش های سازمان ملل متحد نشان می دهد افزون بر دو میلیارد نفر از مردم جهان نیازمند دسترسی به بهداشت هستند که اکثر آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

وی افزود: این در حالی است که تقاضا برای آب بویژه در اقتصادهای نوظهور جهان هر روز در حال افزایش است و این ماده حیاتی به یکی از ضرورت های توسعه پایدار تبدیل شده است.

لاروش خاطرنشان کرد: هدف ششم دستور کار سال 2030 سازمان ملل برای توسعه پایدار، موضوع آب را مورد توجه قرار داده و وابستگی 17 درصدی مرگ و میر سالیانه دو میلیون و 300 هزار نفری انسانها در جهان به موضوع آب، بر اهمیت این موضوع می افزاید.

دستور کار توسعه پایدار سال 2030 شامل 17 آرمان و 169 هدف برای زدودون فقر، نبرد با نابرابری و مهار تغییرات آب و هوایی در 15 سال آینده است. آرمان های این سند بر مبنای آرمان های توسعه هزاره بنا شده اند که در سپتامبر سال 2000 جهان را حول دستور کاری 15 ساله بسیج کرد تا روند فقر را مهار کند.

وی ادامه داد: برنامه جهانی ارزیابی آب یونسکو در سیاستگذاری های آب استفاده می شود و به همین منظور هماهنگی دولت ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی و همچنین افزایش آگاهی مردم به شدت مورد نیاز است.

رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران با اشاره به رابطه دوسویه آب و انرژی، تصریح کرد: کمبود آب معضل بزرگی است که بویژه در سال های گذشته منجر به آسیب های اجتماعی زیادی شده و یونسکو نیز در تلاش است تا به دولت های مختلف برای مدیریت هر چه بهتر منابع آبی کمک کند.

وی همچنین تغییر اقلیم در سطح جهان را دیگر موضوع چالش برانگیز در زمینه آب برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز مدیریت منابع آبی در جهان با هدف کاهش فقر و اشتغالزایی بیشتر انجام می شود.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری ایران امروز در پیامی به همایش «روز ملی آب» تاکید کرد که دولت همچنان با جدیت، بهبود مدیریت مصرف آب در کشور را در دستور کار خود قرار دارد

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر