سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 20925
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1394 17:37
پروژه سامانه نمایش درخواستی (VOD) با نمایش تصاویری از فیلم «مادر» علی حاتمی رونمایی شد؛ سامانه‌ای که وزیر ارشاد معتقد است که؛ «سینماگران که نگران خاک خوردن و به آرشیو رفتن آثار سینمایی هستند، امیدواریم با این سامانه این آثار را نگهداری کنیم و به آنها رونق اقتصادی ببخشیم.»


به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، در این مراسم حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عمیدیان معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، سید مصطفی ابطحی مدیر موسسه‌ رسانه‌های تصویری و نوید آقایی معاون‌اش حضور داشتند.

دولت در این پروژه به دنبال سود نیست

در مراسم رونمایی این پروژه که 4 اسفند ماه در هتل «لاله» برگزار شد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: دولت در این پروژه به دنبال سود نیست.

او اضافه کرد: یکی از مسائل اساسی کشور بحث آینده پژوهی در تمام بخش‌ها است و در همین راستا سامانه نمایش درخواستی هم بیش از یک سال است که مورد مطالعه قرار گرفته و ارتباطات و مذاکرات فشرده‌ای میان وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات وجود داشته است.

جنتی ابزار خرسندی کرد که در سایه همکاری و همدلی میان این دو وزارتخانه این پروژه به سرانجام رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در داخل کشور گنجینه عظیمی از فیلم‌های سینمایی،مستند و آثار موسیقایی داریم که می‌تواند در بستر این سامانه مورد بهره برداری قرار بگیرد. از سوی دیگر مخاطبانی داریم که تشنه دسترسی گزینش شده به این محتواها هستند و می‌خواهند خود انتخاب‌گر باشند.

به گفته جنتی، با راه اندازی این پروژه مخاطبان از سراسر دنیا می‌توانند به آسانی فیلم‌ها و آثار ایرانی را دریافت کنیم. ضمن اینکه این فیلم‌ها به راحتی می‌تواند زیرنویس و دوبله شود.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از آثار ارزشمند سینمایی در آرشیوها و بایگانی‌ها خاک می‌خورد افزود: سینماگران ما نگران آثاری هستند که با این شیوه از بین می‌روند اما با این سامانه می‌توان این آثار را نگهداری کرد و به آنها رونق اقتصادی بخشید. همچنان که بسیاری از تئاتر‌هایی که ضبط شده‌اند نیز می‌توانند در این سامانه مورد استفاده قرار بگیرند.

جنتی با تاکید بر اینکه دولت در راه اندازی این سامانه به دنبال سود مادی نیست خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات با اینکه به زیانش است اما از سود خود می‌گذرد تا محصولات فرهنگی با قیمت ارزان‌تر در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. وظیفه ما هم به عنوان ارشاد تامین محتوای این سامانه است.

وی با اشاره به اینکه ما هیچ ادعای مادی نداریم از بخش خصوصی دعوت کرد تا در این زمینه فعال باشد.

جنتی گفت: ما فقط حمایت می‌کنیم و بسیار خوش‌بین هستیم چون در آینده‌ای نه چندان دور مجموعه فیلم‌های قبل و بعد از انقلاب در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

حجت‌الله ایوبی: راه‌اندازی این سامانه ثمره اراده ملی است

در ادامه این برنامه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با ابراز خرسندی از راه اندازی این سامانه اینترنتی یادآور شد: شرایط آماده بود تا یکسال قبل هم این سامانه راه اندازی شود اما به دلیل حساسیت‌های بالا و اهمیت ویژه‌ای که دارد ترجیح دادیم با دقت بیشتری آن را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به روزهای آغازین ورودش به سازمان سینمایی افزود: در آن دوره سینماگرانی مانند آقای داودنژاد بسیار نگران سروسامان دادن اقتصادی سینما بودند و فکر می‌کنم با راه اندازی این سامانه بتوان چنین کرد.

ایوبی این سامانه اینترنتی را ثمره یک اراده ملی دانست که با حمایت دو وزارتخانه ارشاد و ارتباطات راه اندازی شده است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: این سامانه بزرگترین برنامه‌اش اقتصاد هنر است ما بر این باور هستیم که فرهنگ وهنر باید روی پای خود بایستد و سینما این ظرفیت را دارد.

او از راه اندازی کمیته‌ای مشترک برای رفع کاستی‌های این سامانه خبر داد و تاکید کرد: راه ورود برای هیچ یک از شرکت‌های خصوصی هرگز بسته نیست و ما از حضور تمام شرکت‌های خصوصی حمایت می‌کنیم.

ایوبی خاطرنشان کرد: اگر واقعا نگران تهاجم فرهنگی هستیم، پاسخش همین سامانه است اما اگر می‌خواهیم فقط حرف تهاجم فرهنگی را بزنیم و نان آن را بخوریم که بحث دیگری است.

رئیس سازمان سینمایی در پایان سخنانش با ابراز خرسندی از حضور مردم برای تماشای فیلم‌های جشنواره فجر اضافه کرد: اگر به مقاومت اقتصادی باور داریم این سامانه بسیار راهگشا است همچنان که صف‌های طولانی مردم برای تماشای فیلم‌های جشنواره فجر نشانگر علاقه عمیق آنها به سینمای داخلی بود و این استقبال در این دهه اتفاقی عجیب به شمار می‌آید.

اقتصاد فرهنگی نقش موثری در اقتصاد کل کشور دارد

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این برنامه فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تحولات تکنولوژی در سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: در این مقطع شاهد تحولات در دو حوزه سینما و رسانه‌های تصویری هستیم. سیر تحولات بسیار سریع است ولی چند نکته قابل تامل وجود دارد، در حال حاضر ضریب نفوذ تلویزیون و ویدئوهای خانگی به شدت افزایش یافته است.

وی یکی از شاخصه‌های توسعه‌ یافتگی در دنیای امروز را اقتصاد فرهنگ دانست و تاکید کرد: اقتصاد فرهنگی نقش موثری در اقتصاد کل کشور دارد و از لحاظ ایجاد اشتغال و توسعه فرهنگی این نقش قابل تامل است.

فیروزآبادی متذکر شد: در حال حاضر تلویزیون از دولتی محور به سمت مردمی تر شدن رفته است همچنان که رسانه‌های دیگری مانند یوتیوپ یا آپارات هم داریم که از یک طرفه بودن خارج شده‌اند،بنابراین اگر حرکتی نکنیم، یوتیوب پشت دروازه ما است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همه کشورها زیر فشار تکنولوژی هستند خاطر نشان کرد: فشار تکنولوژی در حوزه فرهنگ را همه مردم احساس می‌کنند بنابراین نمی‌توان پیشرفت فرهنگی را به تاخیر انداخت اما می‌توان صنعت خودرو را با تاخیر پیش‌ برد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد:اگر نتوانیم با تحولات دنیا همگام شویم فشار کمر شکنی را برمردم خود تحمیل کرده‌ایم. فشاری که از سوی فرهنگ غرب ایجاد شده و معلوم نیست ما را به کدام سو ببرد.

فیروزآبادی ابراز تاسف کرد: در حوزه VOD عقب ماندگی داریم و باید زودتر این بازار را فعال کنیم. اگر اقتصاد مقاومتی بخواهد در کشورواقعیتی ملموس داشته باشد باید از اقتصاد فرهنگی آغاز شود، هرچند در این زمینه مشکلاتی داریم.

وی با ابراز تاسف از کم بودن پهنای باند اینترنت در ایران افزود: پهنای باند در کشور ما بسیار ضعیف است. ضمن اینکه سیستم‌هایی مانند VOD الزاماتی می خواهد که باید آنها را فراهم کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه باید مقررات را شفاف سازی کنیم‌، متذکر شد: باید به تدریج حقوق و مقررات را مشخص کنیم و مقررات داخلی نباید آنقدر سختگیرانه باشد که یوتیوپ بازار را ببرد.

فیروز آبادی اضافه کرد: بایدها ونبایدهای ما نباید به حدی باشد که کمر این درختی که تازه سر از خاک برآورده را بشکند.

او همچنین خواستار سامان‌دادن به قانون کپی‌رایت شد و تذکر داد: اگر این قانون به درستی پیگیری نشود نمی‌توانیم بیزنس اینترنتی فرهنگی رابه سامان کنیم.

در این برنامه که با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران هنری برگزار شد‌، عمیدیان معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز یادآور شد: زمانی که دولت فعلی بر سر کار آمد 15 درصد زیرساخت‌های اینترنتی انجام شده بود که پاسخگو نبود. اما با حمایت عظیم بخش خصوصی پروژه‌هایی مانند سامانه نمایش درخواستی کلید زده شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 70 درصد پهنای باند اینترنتی موبایل برای ویدئو استفاده می‌شود‌، افزود: زنجیره ارائه خدمت باید به طور کامل آماده باشد در حال حاضر ‌14هزار روستا اینترنت پرسرعت دارند اما باید این میزان افزایش پیدا کند.

مهندس منظری عضو فناوری موسسه رسانه‌های تصویری نیز به تشریح روند راه‌اندازی پروژه سامانه نمایش درخواستی پرداخت و گفت: تغییرات فناوری و گسترش شبکه‌های ارتباطی در 15 سال اخیر باعث شده، روش‌های جدیدی برای انتقال محتواهای فرهنگی با حجم بالا ایجاد شود.

وی اضافه کرد: نزدیک 10سال است این فناوری در دنیا استفاده می‌شود و به عنوان تجارتی بزرگ با درآمدی کلان مورد توجه است.

به گفته منظری، سال گذشته 65 درصد چیزی که در فضای وب منتقل شده ویدئو است که این میزان به زودی به 90 درصد افزایش میابد.

وی با تاکید بر اینکه ما خیلی دیر از این تکنولوژی استفاده کردیم‌، متذکر شد: با وجود این با حمایت و جدیت وزارتخانه‌هایمان این سامانه راه‌اندازی شده است.

منظری با ارائه توضیحاتی درباره شیوه فعالیت این سامانه از حضور پررنگ بخش خصوصی خبر داد و افزود: وزارت ارشاد به تعدادی از شرکت‌های خصوصی مجوز داد تا بتواند محتواهای مورد نظر را تهیه کند. هدف از این راه‌اندازی این پروژه کسب درآمد نیست به همین دلیل با حداقل‌هایی وارد کار شده‌ایم.

وی افزود: هر شرکتی که همکاری می‌کند باید بتواند همزمان به 100 هزار مشترک سرویس بدهد و در گام اول شش شرکت را انتخاب کرده‌ایم. اما بررسی‌هایمان برای انتخاب شرکت‌های دیگر همچنان ادامه دارد.

به گفته وی در حال حاضر شرکت‌های ایران نرم ‌افزار ‌، بین‌سیما ‌، پیک آسا‌، صبا سیر‌، رایتل‌، مبین وان شرکت‌هایی هستند که با این سامانه همکاری می‌کنند.

منظری در پایان صحبتش گفت: تلاش کردیم سخت افزار و نرم افزار این حوزه در داخل کشور تولید شود.

به گزارش ایسنا قرار بود وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شخصا در این برنامه حضور داشته باشد اما از آنجا که وی به استقبال رئیس جمهوری آذربایجان رفته بود معاونش دربرنامه حاضر شد.

این برنامه با حضور هنرمندان و مدیرانی همچون فرشته طائرپور ،منوچهر شاهسواری‌، علیرضا داود نژاد‌، امین تارخ،‌جمال ساداتیان‌، منیژه حکمت‌، سیروس الوند‌، سید غلامرضا موسوی،‌حبیب ایل‌بیگی‌، محمد حیدری ‌،محمد مهدی طباطبایی نژاد‌، حسین پارسایی‌، سید صادق موسوی‌، حسین مسافر آستانه‌، سیمون سیمونیان‌، سیدضیاء هاشمی و... برگزار شد.

علی متقیان مدیرعامل ایسنا نیز در این برنامه حاضر بود.

حاشیه‌ی رونمایی از سامانه نمایش درخواستی (VOD)

حاشیه‌ی رونمایی از سامانه نمایش درخواستی (VOD)

حاشیه رونمایی از سامانه نمایش درخواستی (VOD)

حاشیه رونمایی از سامانه نمایش درخواستی (VOD)

رونمایی از سامانه نمایش درخواستی (VOD)

رونمایی از سامانه نمایش درخواستی (VOD)

انتهای پیام


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر