سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 20770
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1394 19:20
با نزدیک شدن به 7اسفند ماه و انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی، لیست هایی منتشر می شود که می توانند به این انتخابات سمت و سوی مشخص و صحیحی بدهند. یکی از این لیست ها، مربوط به انتخابات مجلس خبرگان بود که مربوط به تهران بود و روز گذشته منتشر شد.
 روز گذشته همزمان با پخش سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از صدا و سیما فهرست خبرگان مردم که مورد حمایت وی هستند، منتشر شد که در این لیست چهره های برجسته ای حضور داشتند.
به گزارش راه امروز، با نزدیک شدن به 7اسفند ماه و انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی، لیست هایی منتشر می شود که می توانند به این انتخابات سمت و سوی مشخص و صحیحی بدهند. یکی از این لیست ها، مربوط به انتخابات مجلس خبرگان بود که مربوط به تهران بود و روز گذشته منتشر شد. اما آنچه که این لیست را به نمونه های مشابه متفاوت کرده است، مسئله حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی است.لیستی که در آن چهره هایی نظیر: حسن روحانی، ابراهیم امینی، محمد امامی کاشانی، محمود علوی، محمد علی موحدی کرمانی، ابوالفضل میرمحمدی، محمد محمدی نیک (ری‌شهری)، محسن قمی، محمدعلی تسخیری، محمد سجادی عطاآبادی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، هاشم بطحایی، محمدحسن زالی (فاضل گلپایگانی)، نصرالله شاه‌آبادی و محسن اسماعیلی؛ به چشم می خورند.

با اینحال ممکن است برای برخی این سوال وجود داشته باشد که افراد مورد تائید و حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی چه سوابقی دارند و آیا باید به آنها رای داد یا خیر؟ بمابراین در ادامه این گزارش نگاهی می اندازیم به سوابق این افراد تا بیشتر با آنها آشنا شوید:

حسن روحانی

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، متولد ٢١ آبان ١٣٢٧ در شهر سرخه (سمنان)، دارای دکترای حقوق و سابقه تحصیل در حوزه علمیه قم در حد اجتهاد است. وی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری نیز هست. تحصیلات حوزوی وی زیر نظر اساتید برجسته ای نظیر : آیات عظام سید محمد محقق داماد (ره)، شیخ مرتضی حائری (ره)، سید محمدرضا گلپایگانی (ره)، سلطانی (ره)، فاضل لنکرانی (ره) و شیخ محمد شاه‌آبادی (ره)؛ بود. روحانی پس از جنگ و با آغاز به کار دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی گزینه اول وی برای وزارت اطلاعات بود، اما بنا به دلایلی (مسئله بودجه وزارتخانه) علی فلاحیان به عنوان وزیر اطلاعات به مجلس معرفی شد. روحانی پس از بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل نهاد شورای عالی امنیت ملی، سمت نمایندگی مقام معظم رهبری را در این شورا تا سال ۱۳۹۲ که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، در اختیار داشته و به مدت ۱۶ سال (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴) در دوره‌های ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است. وی همچنین به مدت ۱۳ سال (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴) مشاور امنیت ملی رئیس جمهور وقت بوده است.روحانی از سال ۱۳۷۰ به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب و تاکنون در این سمت فعالیت دارد.وی ریاست کمیسیون سیاسی-امنیتی-دفاعی این مجمع را نیز برعهده دارد.

سید محمود علوی

سید محمود علوی در سال ۱۳۳۳ در شهر لامرد در استان فارس و در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود و دوره سطح را نزد اساتید حوزه ی علمیه قم از قبیل: حضرات آیات اعتمادی، محقق داماد، حسینی کاشانی، باکوئی، پدر خود و مرحوم ستوده گذرانده و درس خارج را نزد حضرات آیات چون: سید علی خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، محمد یزدی و هاشمی شاهرودی فرا گرفته است. وینماینده دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، مخبر و سخنگوی کمسیون شورا ها و امور داخلی ، کمسیون خاص وظیفه عمومی ، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی، معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح در سال های ورئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم رهبر جمهوری اسلامی، سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ بود.

ابراهیم امینی

آیت‌الله‌ ابراهیم‌ امینی‌ در سال‌ ۱۳۰۴ در نجف‌ آباد در خانواده‌ مذهبی‌ و علاقه‌مند به‌ اهل‌ بیت‌(ع‌) دیده‌ به‌ جهان‌ گشود.وی یکی‌ از اعضای‌ فعال‌ آن‌ در پیش‌ و پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ بوده‌ است‌. او در مسأله‌ بازداشت‌ امام‌(ره‌) و تبعید او به‌ نجف‌ و ترکیه‌، رابط‌ میان‌ امام‌(ره‌) و برخی‌ از علما بود که‌ به‌ دلیل‌ این‌ گونه‌ فعالیتها مورد تعقیب‌ واقع‌ شد. او در دوران‌ حضور امام‌(ره‌) در پاریس‌ به‌ دیدار او رفت‌ و از یازده‌ نفری‌ بود که‌ پس‌ از ارتحال‌ آیت‌الله‌ حکیم‌، اعلامیة‌ مرجعیت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) را امضا کرد. او پس از انقلاب عضو شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌ با حکم‌ امام‌(ره‌)؛ سه‌ دوره‌ نمایندگی‌ در مجلس‌ خبرگان‌ از چهار محال‌ و بختیاری‌، نایب‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌، ریاست‌ دبیرخانة‌ مجلس‌ خبرگان‌ و... بوده است.

محمد امامی کاشانی

محمد امامی کاشانی در سال ۱۳۱۰ در خانواده مذهبی در کاشان به دنیا آمد. وی مقدمات علوم دینی را در کاشان شروع کرد و مقداری از سطح را در حوزه کاشان فراگرفت و برای تکمیل دروس حوزه به قم رفت.وی در درس خارج آیات عظام بروجردی، داماد و امام خمینی (ره) شرکت کرد و 10 سال از محضر پرفیض آنان بهره‌مند شد و فلسفه را در محضر اساتید آیت الله علامه طباطبائی صاحب المیزان و آیت الله سید ابوالحسن قزوینی فراگرفت. آیت الله امامی کاشانی در سال‌های خفقان در راه سازماندهی مبارزات مردم به رهبری امام خمینی (ره)‌ تلاش‌های بسیاری انجام داد و در این مسیر بارها دستگیر و در سال 1355 به شهرستان گنبد کاووس، تبعید شد.

پس از آن با دیگر یاران امام (ره) از قبیل مرحوم شهید دکتر بهشتی و شهید مطهری هسته مرکزی روحانیت مبارز را پی ریزی کرد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی از طرف حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یکی از اعضای شورای نگهبان منصوب و در این سمت و مسئولیت خطیر مشغول به انجام وظیفه شد.وی علاوه بر مسئولیت شورای نگهبان، تولیت مدرسه عالی شهید مطهری تهران را به عهده دارد و به تدریس و تربیت طلاب می‌پردازد. آیت الله امامی کاشانی یکی از ائمه جمعه موقت تهران و از اعضاء مجلس خبرگان رهبری از استان تهران است.

محمد علی موحدی کرمانی

محمدعلی موحدی کرمانی، از موسسین و چهره‌های برجسته جامعه روحانیت مبارز تهران در سال ۱۳۱۰ در خانواده ای روحانی در کرمان به دنیا آمد. پدرش‌، حجت‌الاسلام‌ حاج‌ شیخ‌ عباس‌ از روحانیون‌ و وعاظ‌ معروف‌ شهر کرمان بود و در زمان‌ رضاشاه‌ به دلیل اعتبار فراوانی که در این شهر در میان مردم داشت؛ وی از موسسین جامعه روحانیت مبارز تهران به شمار می رود که از ابتدا به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی فعالیت داشته است.

وی در حزب جمهوری اسلامی نیز در تمامی سالهای فعالیت این تشکل انقلابی، به عنوان عضو شورای مرکزی و عضو داوری حزب حضور داشته است. آیت الله موحدی کرمانی در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم کرمان برگزیده شد و پس از آن در دوره‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم به نمایندگی از مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی حضور داشت.ریاست کمیسیون امور داخلی مجلس، ریاست کمیسیون امور دفاعی مجلس و نیز نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی از جمله مسئولیتهای او در خانه ملت بوده است. وی همچنین رئیس هیات اجرائی بین المجالس نیز بوده است.امامت جمعه کرمانشاه پس از شهادت آیت الله شهید اشرفی اصفهانی نیز از جمله سوابق آیت‌الله موحدی کرمانی است. امامت جمعه‌ای که حضور بیشتر وی را در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در برداشت.

ابوالفضل میرمحمدی

میرمحمدی‌ به‌ همراه‌ سایر فضلا و روحانیون‌ از مدافعین‌ نهضت‌ اسلامی‌ بوده‌ و در امضاء برخی‌ از اعلامیه‌ها علیه‌ رژیم‌ ستمشاهی‌ و حمایت‌ از حضرت‌ امام‌ نقش‌ داشته‌ است‌ که‌ از جمله‌ آن‌ می‌توان‌ به‌ ارسال‌ نامه‌ای‌ سرگشاده‌ با عنوان‌ «نامه‌ جمعی‌ از فضلاء حوزه‌ علمیه‌ قم‌ به‌ هویدا نخست‌ وزیر وقت‌ در خصوص‌ اعتراض‌ به‌ اقدامات‌ خلاف‌ قوانین‌ اسلام‌ و قانون‌ اساسی‌، جو خفقان‌ و سانسور، دستگیری‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ و» اشاره‌ کرد. ایشان‌ پس‌ از پیروزی‌ نیز از پذیرفتن‌ هیچ‌ شغلی‌ ابا نکرده‌ است‌ از جمله‌ مشاغل‌ ایشان‌ بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ عبارتند از: رئیس‌ دادگاه‌ انقلاب‌ قم‌، عضو هیأت‌ عفو حضرت‌ امام‌(ره‌)، همکاری‌ مؤثر با آیه‌الله‌ دکتر بهشتی‌ در هیأت‌ تهیه‌ و تدوین‌ لوایح‌ قضایی‌، رئیس‌ شعبه‌ دوم‌ دیوان‌ عالی‌ کشور، عضو شورای‌ عالی‌ قضایی‌،عضو جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و عضو مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ و....

آیت الله نصرالله شاه آبادی

آیت‌ الله نصرالله شاه‌آبادی، فرزند آیت‌ الله محمدعلی شاه‌آبادی در سال ۱۳۱۰ در قم متولد شد و در سال‌های کودکی به تهران مهاجرت کرد.تحصیلات خود را در تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۲۹ برای ادامۀ تحصیلات عازم نجف شد. در نجف از درس بزرگان حوزه از جمله آیت الله خوئی و آیت الله سید عبدالهادی شیرازی بهره برد.آیت‌ الله شاه‌آبادی در سال ۱۳۴۹ به تهران بازگشت و به تدریس و اقامۀ نماز در تهران پرداخت و سپس عازم قم شد و به تدریس علوم دینی در حوزۀ علمیۀ این شهر پرداخت.

سید محمد سجادی عطاآبادی

سید محمد سجادی عطاآبادی فرزند سید ابوالحسن سجادی، در سال ۱۳۲۶ شمسی در عطاآباد دهاقان دیده به جهان گشود. پدرش سال ها به عنوان امام جماعت مساجد عطاآباد و دهاقان به ارشاد و تبلیغ اسلام می پرداخت. او در ۱۱ آذر ۱۳۹۴، به مرجعیت تقلید شیعه دست یافت. این مرجع تقلید سطوح عالی حوزوی را نزد آیت الله خمینی و آیت الله مدنی گذرانده است. وی در حال حاضر ساکن شهر قم می باشد و مدیریت موسسه آموزشی پژوهشی مصطفی خمینی را بر عهده دارد. سید محمد سجادی عطاآبادی، قاضی پرونده هاشم آقاجری، در دیوان عالی کشور بود که حکم اولیۀ پروندۀ وی مبنی بر اعدام او را لغو کرد. او در ۲۱ اسفند ۱۳۸۶، در مصاحبه ای اعلام کرد که به لغو حکم اعدام آقاجری افتخار میکند، زیر در جریان پرونده وی تحت تأثیر فشارها قرار نگرفته است.

محمدعلی تسخیری

محمدعلی تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبریدر امور جهان اسلام است. او همچنین رئیس پیشین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود. وی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، در سازمان تبلیغات اسلامی، مشغول به کار شد. در سال ۱۳۶۹، زمانی که مجمع جهانی اهل بیت تشکیل یافت، به عنوان دبیرکل این مجمع برگزیده شد. همچنین با تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موافقت سید علی خامنه‌ای، با هدف تمرکز بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور، به ریاست آن نهاد برگزیده شد. وی هم‌اکنون در سمت نماینده ولی فقیه و سرپرست مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مشغول فعالیت است.

قربانعلی دری نجف‌آبادی

قربانعلی (حسینعلی)‌ دری نجف‌آبادی فرزند حاج اسدالله در آبان ۱۳۲۴ در نجف آباد اصفهان ،متولد شد. وی به سبب علاقة وافر به علوم دینی، در سال 1338 شمسی به حوزة علمیه نجف آباد (مدرسة مرحوم ریاضی) راه یافت و از محضر بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباس ایزدی،‌ حاج شیخ غلامحسین منصور،‌ حاج سید محمود مدرس و دیگر بزرگان حوزة علمیه نجف آباد بهره برد.دری نجف آبادی در ایام انقلاب مسئولیت‌هایی نظیر : نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دورة اول از چهار محال و بختیاری (اردل، کوهرنگ، ‌فارسان و کیار) به عنوان مخبر و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در دورة چهارم و پنجم از تهران و ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و ریاست کمیسیون خاص رسیدگی به لایحة برنامة پنجسالة اول و دوم و رئیس کمیسیون خاص رسیدگی به مناطق آزاد و رئیس کمیسیون کار و استخدام در دورة اول و مسئولیت های دیگر، دبیر هیات عالی گزینش (مستقر در ریاست جمهوری) بیش از 15 سال، نمایندگی ریاست جمهوری وقت (حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) در سرکشی به رزمندگان اسلام و مناطق آسیب دیده در اثر جنگ تحمیلی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو دوره پنج ساله، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و... را عهده دار بود.

محسن اسماعیلی

محسن اسماعیلی در سال ۱۳۴۴ به دنیا آمد. وی در سال 1378 مدرک دکترای حقوق خصوصی خود را با درجه عالی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد. اسماعیلی 2 بار از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان رتبه نخست و دانشجوی نمونه کشوری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری معرفی شده است.وی از سال 1373 به تحصیل در مقطع خارج فقه و اصول پرداخت و در سال 1379 به عنوان پژوهشگر برگزیده کشوری معرفی شد. همچنین اسماعیلی ریاست دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) و عضویت در شورای نگهبان به عنوان عضو حقوقدان را در کارنامه دارد.

سید هاشم بطحائی گلپایگانی

سید هاشم بطحائی گلپایگانی در سال ۱۳۲۰ در گوگد گلپایگان به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی خویش را در گلپایگان گذراند. در سال ۱۳۳۵ جهت فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد. در کنار تحصیل علوم حوزوی، تحصیلات کلاسیک خود را نیز ادامه داد. در سال ۱۳۴۰ دیپلم گرفت و در سال ۱۳۴۱ در رشته فلسفه دانشگاه تهران پذیرفته شد و موفق به کسب مدرک کارشناسی‌ارشد، شد. پس از سپری کردن خدمت وظیفه مجدداً به حوزه علمیه برگشته و ضمن استخدام در آموزش و پرورش قم در سمت دبیری در حوزه مشغول به ادامه تحصیل شد و از کلاس درس امام(ره)، سید محمدرضا گلپایگانی، هاشم آملی و سید محمدحسین طباطبایی به مدت ۲۷ سال استفاده کرد و در سال ۱۳۵۵ برای گرفتن دکتری در رشته فلسفه به مصر رفته و در سال ۱۳۸۰ دکتری در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی ‌از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۳۶۵ از آموزش و پرورش به آموزش عالی منتقل شد و در گروه حقوق مجتمع آموزش عالی قم (پردیس) تا امروز مشغول تدریس است.وی در کنار تدریس در دانشگاه، در حوزه علمیه قم به تدریس درس خارج در بحث‌های قضاء، شهادت، حدود، دیات و عقود تملیکی اشتغال دارد. همچنین رئیس دبیرستان دین و دانش استان قم در سال ۱۳۵۸، اولین استاندار و نماینده امام خمینی از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ برای مدتی در چهارمحال و بختیاری و نماینده ولی فقیه و امام جمعه گلپایگان به مدت سه سال و نیم را در کارنامه خود دارد.

محسن قمی

محسن قمی متولد۱۳۳۹ در روستای مامازند ورامین است که در جریان جنگ ایران و عراق مجروح شد و چهار نفر از خانواده وی در جنگ ایران و عراق کشته شده‌اند؛ و همچنین داماد محمد مصطفوی است که در حادثه هواپیمایی سال 1364 شهید شد. او عضو فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس خبرگان رهبری، عضو هیات مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده سابق ولی فقیه در دانشگاه‌ها است. همچنین در کارنامه ویمعاونت ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ، عضو شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و عضو هیات نظارت بر مطبوعات به چشم می خورد.

محمد محمدی نیک(ری شهری)

محمد محمدی نیک، مشهور به «ری‌شهری» در آبان سال 1325 در شهرری در خانوده‌ای متدین دیده به جهان گشود. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی، درسال 1339 وارد حوزه علمیه شهرری (مدرسه برهان) شد و در سال 1340 برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی، مدارج تحصیل را تا سطوح عالی در حوزه علمیه قم طی کرد. ری شهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت حاکم شرع دادگاههای انقلاب اسلامی دزفول، بهبهان، گچساران، بروجرد، رشت و گنبدکاووس خدمت کرد و سپس به اهمیت حفظ و اصلاح نیروهای مسلح، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور مقابله با توطئه های ضد انقلاب دراین رکن مهم، در اواسط سال 1358 به ریاست دادگاه انقلاب ارتش منصوب شد. وی با توجه به شرایطی که قانون اساسی برای تصدی وزارت اطلاعات معین کرده بود (بویژه شرط اجتهاد)، نخستین وزیراطلاعات در جمهوری اسلامی ایران بود که با کسب آراء اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 1363 به این سمت منصوب شد.حجت الاسلام ری شهری در سال 1368 به دادستانی کل کشور منصوب شد و تا اوایل سال 1370 در این سمت خدمت کرد و همزمان در تاریخ 13 دی ماه 1368 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد.

منبع:‌انتخاب ايراني

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر