جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 20753
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1394 17:40
رجب طیب اردوغان در انتقادی تند از آمریکا و روسيه گفت: آنها منطقه را به دریای خون و پاکسازی قومی تبدیل کرده‌اند.
به گزارش راه امروز، رجب طیب اردوغان امروز (پنجشنبه) در یک نشست تجاری در آنکارا از سازمان ملل درخواست کرد که اقدامی برای جلوگیری از آنچه که وی پاکسازی قومی در سوریه توسط روسيه ناميد، انجام دهد. صبر ترکیه رفته رفته درباره بحران سوریه دارد به پایان می‌رسد و این کشور ممکن است مجبور شود که اقدام عملی انجام دهد. وی با حمله شديد به اروپايي‌ها درباره اجازه ورود آوارگان سوري به تركيه ادامه داد:  اگر حملات هوایی روسیه ادامه پیدا کند ممکن است موج جدید پناهجویان به 600 هزار نفر برسد. ما خود را برای این موضوع آماده می‌کنیم. ما می‌توانیم تا نقطه‌ای صبر نشان دهیم. هر آنچه که لازم باشد را انجام می‌دهیم. اردوغان اضافه کرد: بحران سوریه بدون ایجاد مناطق امن حل نمی‌شود و باید راه‌هایی جست‌وجو شود که باعث شود سوری‌ها در کشورشان باقی بمانند.

وی همچنین افزود: در گذشته به دو مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ممکن است در صورت بروز چنین شرایطی درهای خود را بگشاید تا مهاجران به سمت اروپا سفر کنند. در گذشته ما مهاجران را در گیت‌ها از سفر به اروپا متوقف می‌کردیم.

رئیس جمهوری ترکیه ديروز هم با اشاره به کمک سازمان ملل به ترکیه گفت: سازمان ملل 455 میلیون دلار به ترکیه داده است. این در حالی است که ترکیه از سال 2011، 10 میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه کرده است. وی گفت: سازمان ملل چه می‌گوید، "درهایتان را به روی پناهجویان بگشایید" پس از آن چه خواهد کرد. آیا این کار آسانی است؟ ما تاکنون سه میلیون سوری و عراقی را به کشور راه داده‌ایم. چند نفر دیگر را باید وارد کشور کنیم؟

مونیخ امروز میزبان نشست مهم درباره سوریه
در آستانه نشست مونیخ برخی اعضای شورای امنیت در نشست غیرعلنی این شورا روسیه را برای پایان دادن هرچه سریعتر به بمباران حلب تحت فشار گذاشتند. شورای امنیت روز چهارشنبه به درخواست نیوزیلند و اسپانیا نشستی پشت درهای بسته برگزار کرد. این نشست قبل از نشست قدرت‌های بزرگ جهان در آلمان برگزار شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سفیر نیوزیلند در سازمان ملل مدعی شد، حملات هوایی روسیه مستقیما منجر به بحران حلب شده و این وضع فاجعه آمیز است. قدرت‌های جهان روز چهارشنبه به روسیه تاکید کردند تا بمباران هوایی اطراف شهر حلب را که در حمایت از حملات دولت سوریه برای بازپس گیری این شهر صورت می‌گیرد، پایان دهد.

در همین حال فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: دولت دمشق و متحدانش نمی‌توانند تظاهر کنند که دست خود را به سمت مخالفان دراز کرده در حالی که با دست دیگر در تلاشند تا آنها را نابود کنند. ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفت: حملات هوایی مسکو به شیوه‌ای کاملا شفاف در سوریه در حال انجام است و برخی از اعضای شورای امنیت با سوء استفاده سیاسی از مسائل بشردوستانه پای خود را از گلیم خود درازتر کرده‌اند. با توجه به منافع قابل توجه در مسائل بشردوستانه شورای امنیت باید مذاکرات مرتب درباره لیبی و یمن را نیز آغاز کند.

چورکین دستیابی به آتش‌بس انسانی در سوریه را بعید ندانست اما به خبرنگاران گفت که توافق در این باره نیازمند مذاکرات است اما آتش‌بس با تروریست‌ها و داعش هرگز با مذاکرات رخ نخواهد داد. وی با اشاره به آمادگی عربستان برای اعزام نیرو به سوریه نسبت به اعزام نیروهای عربی به خاک سوریه هشدار داد. چورکین گفت: هرگز درباره آنچه که در سوریه انجام می‌دهیم عذرخواهی نخواهیم کرد و حضور نیروهای روسیه در سوریه بر خلاف ائتلاف ضد داعش مشروع و بنا به درخواست دولت سوریه است.

در همین حال مخالفان تحت حمایت عربستان سعودی گفتند در نشست امروز در مونیخ شرکت خواهند کرد اما در صورتی به پای میز مذاکرات ژنو باز خواهند گشت که روسیه بمباران هوایی علیه مواضع‌شان را متوقف کرده و اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه به دست غیرنظامیان در مناطق تحت کنترلشان برسد. این در حالی است که شهر مونیخ آلمان امروز شاهد نشست گروه‌ بین‌المللی حامی سوریه با مشارکت 17 کشور و سه سازمان است درحالی که سازمان ملل خواهان آتش‌بس فوری در سوریه شده است.

منابع نزدیک به نشست مونیخ گفتند که این مذاکرات در قالب نشست وین که شاهد چندین دور مذاکره درباره حل بحران سوریه خواهد بود. این گروه شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، چند کشور عربی، پنج عضو دائم شورای امنیت، ایتالیا، آلمان، ایرن و ترکیه است. فرانک والتر اشتاین‌مایر،‌ وزیر خارجه آلمان نیز قبل از نشست مونیخ گفت که تصور نمی‌کند که بشار اسد شخص مناسبی برای حفظ وحدت کشور سوریه باشد. روسیه می‌داند که امکان دستیابی به صلح با وجود بمباران نیست و مبارزه با داعش به نفع آن است. 

موگرینی خواستار توقف فوری درگیری های در سوریه شد

«فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا گفت که هدف توافقی که در دسامبر گذشته انجام شد، رسیدن به یک آتش بس در سوریه بود. مسوول سیاست خارجی اروپا عصر پنجشنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از شروع نشست سوریه، ضمن بیان این مطلب گفت: پیام امروز من در نشست دوجانبه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، به اجرادرآوردن فوری آتش بس و ازسرگیری کمک های بشردوستانه در سوریه می باشد.

وی با اشاره به حمایت اتحادیه اروپا از کوشش های بشردوستانه «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای سوریه گفت: تمام جامعه بین الملل در قبال سوریه مسوولیت دارد. نکته حایر اهمیت ارقام نیستند بلکه مردم هستند. موگرینی با تاکید بر اینکه نشست امروز مونیخ ساده نخواهد بود، گفت: این نشست بسیار مهم تلقی می شود. بعد از پنج سال در دل مردم سوریه کمی امید به وجود آمده بود و ما باید امید آنها را برآورده سازیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر