يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 20683
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1394 10:23
رییس اناق بازرگانی تهران گفت: رشد تولیدات صنعتی در سومین فصل سال ۹۴ در مقایسه با فصل پاییز سال ۹۳ منفی ۲۴.۸ درصد منفی گزارش شده



به گزارش راه امروز، خوانساری با اشاره به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در خصوص رشد صنعتی گفت: رشد صنعتی کشور برای سومین فصل متوالی منفی شد و انتظار داریم این رشد در زمستان هم منفی باشد.  

 

روند واردات در کشور 

مسعود خوانساری رییس  اناق بازرگانی تهران در نشست  هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه شاخص تولیدات صنعتی برای نه ماهه سال ۹۴ معادل ۱۱ درصد رشد منفی را نشان می‌دهد، گفت: علاوه بر این رشد فروش واحدهای صنعتی در ۹ ماهه سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل، با رشد منفی ۱۹ درصدی مواجه بوده است. وی  با اشاره به گزارش جدید پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی که به سفارش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تهیه شده است، گفت: رشد تولیدات صنعتی در سومین فصل سال ۹۴ در مقایسه با فصل پاییز سال ۹۳ منفی ۲۴.۸ درصد منفی گزارش شده  که حکایت از بروز رشد منفی تولیدات صنعتی در سومین فصل متوالی دارد. خوانساری بیان اینکه گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی یک ماه و نیم زودتر از گزارش بانک مرکزی به دست اتاق بازرگانی تهران می‌رسد، گفت: در یک سال اخیر در تمامی بخش‌های صنعتی کشور به جز صنایع دارویی و غذایی و آشامیدنی، آمارها منفی بوده است. وی ادامه داد: علاوه بر اینکه ادامه روند واردات در کشور نیز بسیار نگران‌کننده است، چراکه بخش عمده‌ای از واردات را مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای بخش تولید تشکیل می‌دهد که بر این اساس تداوم آن در سه فصل گذشته و البته در پاییز سال جاری نسبت به سال قبل، این روند منفی حاکی از این است که نباید انتظار داشت فصل زمستان، رشد مثبت صنعتی را تجربه کنیم. به گفته خوانساری، نگرانی فعالان اقتصادی این است که در سه ماهه چهارم سال جاری نیز  شاهد رشد منفی بخش صنعت باشیم؛ همانطور که استمرار رشد منفی تولیدات صنعتی در فصل پاییز حکایت از تعمیق رکود دارد و لازم است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی و صنعتی کشور توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند. رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کاهش تقاضای داخلی خاطر نشان کرد: برای تقویت و تسهیل صادرات و از طرفی توسعه سرمایه‌گذاری‌ها از سوی دولت باید فکر جدی انجام پذیرد. چراکه صادرات تنها راه خروج از رکود است و باید تقویت شود.

خوانساری گفت: پیشنهاد ما به دولت این است که راه‌هایی را در نظر گیرد که بتواند منجر به افزایش صادرات غیرنفتی کشور شود. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در ادامه با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور و هیات همراه به فرانسه و ایتالیا گفت: برای خرید هواپیما حدود ۳۰ سال انتظار کشیدیم؛ چراکه در حمل و نقل کشور، ناوگان بسیار فرسوده است.  از این رو امیدواریم با آمدن این هواپیماها، ناوگان هوایی کشور به روز شود. وی ادامه داد: این در شرایطی است که هواپیمایی هما در قبل از انقلاب، یکی از هفت شرکت برتر هوایی دنیا به شمار می‌رفت که اکنون رده آن به بالای ۱۰۰ رسیده است که نشان از نامناسب بودن این ناوگان دارد.

خوانساری با اشاره به اینکه  ایران سالانه ۶ میلیارد دلار به شرکت‌های هواپیمایی برای جابه‌جایی مسافران می‌پردازد؛ تصریح کرد:  البته امیدواریم که این قراردادها که به صورت اجاره به شرط تملیک باشد، تا بعد از ۸ سال بتواند ایران را مالک هواپیماها کند.  وی گفت: در این سفر البته قراردادهایی نیز در حوزه معادن و خودرو و انرژی به امضا رسیده،  که امیدواریم البته نقش بخش خصوصی در آینده، از این قراردادها بیشتر شده و بتواند از فاینانس های خارجی نیز بهره‌مند شود. رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: سفر رییس‌جمهور چین به ایران منجر به عقد قراردادهای مناسبی در حوزه حمل و نقل ریلی شد که اکنون عقب‌ماندگی بسیاری در آن وجود دارد، بر این اساس امیدواریم با توجه به قراردادهای امضا شده در حوزه قطارهای تندرو بتوانیم گام‌های مثبتی در این زمینه برداریم. خوانساری به حضور ۴ هیات تجاری از کشورهای چک، اسلواکی، ترکیه و اتریش در اتاق بازرگانی تهران اشاره و تصریح کرد: تعدادی از مذاکرات منجر به عقد قرارداد شده است که البته امید می‌رود ارتباط ما با هیات‌های تجاری قطع نشود.  

برچسب ها: خوانساری
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر