يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - September 29 2024
کد خبر: 20521
تاریخ انتشار: 08 بهمن 1394 09:39
نخبه فیزیک اتمی کشوردر همایش «فصل حضور» لرستان که پیرامون پرسش مهر رییس جمهور برگزار شد گفت: دانشمندان هسته ای ضامن اجرای به دور از سیاسی بازی تعهدات برجام هستند.

به گزارش راه امروز، علی معافی اظهار داشت: دوران پس از برجام با برداشتن تحریم های ظالمانه علیه ایران آغاز و اعلام شده است ایران را باید ۱۲ ماه از ساخت بمب هسته ای دور نگه داریم.

وی آمریکا را اولین کشور تولیدکننده بمب هسته ای خواند و بیان کرد: آمریکا به‌عنوان اولین کشور با ساخت پنج بمب هسته ای که سه مورد آن ها را بر سر مردم ژاپن فرو ریخت فعالیت هسته ای خود را قبل از همه کشورها آغاز کرد و معادلات جهان را بر هم زد.

این نخبه فیزیک اتمی جهان با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب قرار بود آمریکا در ایران فعالیت هسته ای داشته باشد عنوان کرد: این در حالی است که بعد از انقلاب آمریکا مانع از ورود پنج سانتریفیوژ از روسیه به ایران شد و نمی دانست جوانان ایران روزی خود به این دانش هسته ای دست یافته و صدها سانتریفیوژ خواهند ساخت.

معافی با بیان اینکه مذاکرات برجام ایران طولانی ترین مذاکره تاریخ بوده است تصریح کرد: این مذاکرات ۹ سال به طول انجامید و ما به توانمندی در زمینه هسته ای دست یافتیم که آمریکا دوست نداشت هیچ کشوری از حد او در این زمینه پا را فراتر بگذارد.

وی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ را به علت حضور دو دانشمند هسته ای دانست و افزود: اگر این دو دانشمند که یکی از آن ها ارنستو مونیز از آمریکا و دیگری علی اکبر صالحی از ایران بود وارد گود مذاکرات نمی شدند مذاکرات بی نتیجه می ماند؛ زیرا دانشمندان هسته ای علمی سخن گفته و اهل سیاسی بازی و سیاسی کاری نیستند.

این نخبه فیزیک اتمی جهان با اشاره به اینکه پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات تعهداتی برای طرفین به مدت ۱۰ سال به وجود آمده است ادامه داد: دانشمندان هسته ای ضامن اجرای به دور از سیاسی بازی این تعهدات هستند.

معافی گفت: امروز دانشمندان هسته ای نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر در راس هرم سیاست دنیا قرار دارد ؛ به‌ طوری که صدر اعظم آلمان یک دانشمند هسته ای است.

وی با اشاره به اینکه برای گرفتن حق هسته ای ملت ایران تلاش های زیادی صورت گرفته است عنوان کرد: در این راه شهدای هسته ای گرانقدری تقدیم کردیم و البته باید بدانیم با تصویب برجام در آغاز مسیر فعالیت هسته ای ایران در ابعاد مختلف قرار گرفته ایم.

این نخبه فیزیک اتمی بیان داشت: امروز در دنیا روش های پیشرفته غنی سازی اورانیوم وجود داشته و سانتریفیوژ تنها راه غنی سازی نیست بلکه امکان غنی سازی اورانیوم در فضاهای بسیار کوچک وجود دارد.

معافی عنوان کرد: ملت ما در هر مسیری قدم بگذارند آن را ادامه داده و توافق هسته ای ایران به معنای پایان فعالیت های سیاسی ایران نیست بلکه این راه را با قدرت ادامه خواهیم داد.

وی به عوض شدن رفتار کشورهای منطقه بعد از اجرایی شدن برجام اشاره کرد و افزود: ایران باید همچون گذشته ثابت کند که قدرت منطقه است و نباید از برخی رفتارهای نامناسب همسایگان ناراحت شویم،  بلکه باید در بزنگاه های تاریخی گوش به فرمان رهبرمان باشیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر