سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 20493
تاریخ انتشار: 06 بهمن 1394 18:33
بازخوانی واکنش رسانه های مختلف نسبت به اعلام نتایج صلاحیت ها؛

بررسی نظارت رسانه ها بر هیئت های نظارت!

رفته رفته، هرچه به ایام انتخابات نزدیک تر می شویم، رسانه ها که به نوعی خط مقدم ابراز دیدگاه های جریانات مختلف سیاسی هستند، به آرایش سیاسی- رسانه ای منسجم تری می رسند.

به گزارش راه امروز، این روزها در رسانه های گوناگون کشور، از اصلاح طلب گرفته تا اصول گرا و از رسانه های مکتوب گرفته تا دیجیتال، جملگی حجم زیادی از توجه خود را معطوف به موضوع اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها می کنند. رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت با ابراز نگرانی نسبت به عدم مشارکت مردم و رسانه های اصول گرا خشنود از حذف رقیب و نیز نگران از آنچه که به زعم آن ها،"نفوذ" نامیده می شود.

رفته رفته، هرچه به ایام انتخابات نزدیک تر می شویم، رسانه ها که به نوعی خط مقدم ابراز دیدگاه های جریانات مختلف سیاسی هستند، به آرایش سیاسی- رسانه ای منسجم تری می رسند.

انتخاب ایرانی برآنست که به بازخوانی واکنش رسانه های مختلف از آنچه اصلاح طلبان"بزرگترین حذف تاریخی" قلمداد کرده اند، تا آنچه که اصولگرایان" رقابتی ترین انتخابات تاریخ"ش می خوانند؛ بپردازد.

خبرگزاری مهر به عنوان یک رسانه اصولگرا، با اختصاص دادن یک باکس خبری تحلیلی موسوم بهانتخابات 94در سمت چپ سایت خود، از معدود رسانه هایی است که به شکل اختصاصی موضوع انتخابات را تحت نظر دارد. مهر اخیرابه گفتگو با مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری پرداخته است و روند ایجاد اتحاد و ائتلاف در میان اصولگرایان را در هفته های اخیر از وی جویا شده است.

آقا تهرانی در گفتگو با مهر ضمن اذعان به این مطلب که:" عده‌ای نه تنها‌ از وحدت اصولگرایان بلکه از اصولگرایی نفرت دارند"خاطرنشان ساخت که: "امروز ائتلاف اصولگرایان، یک ائتلاف همه جانبه بوده ولی با دروغ‌ پراکنی‌ها، تبلیغات و تحلیل‌های اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه که این ائتلاف شکست خواهد خورد و جبهه پایداری زیر میز می‌زند، مواجه است".

همچنین مهر در گزارشی تفصیلی با تیتر" 15 نامزد در کورس تصاحب هر صندلی در بهارستان/ اصرار بر شتر دیدی ندیدیبه قلم فاطمه کرمانی، با انتقاد شدید از اصلاح طلبان بابت آنچه که وی آن راجو سازی های رسانه ایخوانده، به دفاع از شورای نگهبان پرداختوی با یادآوری اینکه اصلاح طلبان بدون اشاره به افزایش 62درصدی داوطلبان نسبت به دوره گذشته، از حجم بالای رد صلاحیت ها انتقاد کرده و به تضعیف شورای نگهبان می پردازند؛ با اشاره به ضرب المثل مذکور از فراموشکاری سیاسی اصلاح طلبان انتقاد کرد.

اما خبرگزاری دولتی ایسنا، با اتخاذ رویکردی محتاطانه، صرفا به انتشار اخبار مرتبط با موضوع برررسی صلاحیت ها پرداخته و این موضوع را به شکل خاصی مورد توجه قرار نداد. تنها نکته قابل توجه حول موضوعات انتخاباتی که برروی خروجی سایت این خبرگزاری قرار گرفته است، پوشش کامل سخنرانی پر حاشیه رییس جمهور و نیز بارگذاری فیلم کامل صحبت های وی بود.

خبرگزاری اصولگرای تسنیم نیز در هدر خود یک به اصطلاح سایت اختصاصی برای انتخابات راه اندازی کرده که به شکل یک طرفه و مبتنی بر سیاست های اصوگرایانه خود به مسائل مرتبط با انتخابات می پردازد.

گفتگوهای اختصاصی اخیر تسنیم با محمدنبی حبیبی(دبیرکل موتلفه)، پرویز سروری (دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی)، حسن بیادی(دبیرکل جبهه ایستادگی) به شکل تام به موضوع دفاع از شورای نگهبان و انتقاد از اصلاح طلبان پرداخته اند.

محمد نبی حبیبی طی گفتگو با تسنیم، ضمن ابراز یک تذکر جالب خطاب به رئیس جمهور مبنی بر عدم دخالت در رقابت های میان جناح ها، از دولت خواست که به فکر معیشت مردم و حل معضل تورم باشد.

سروری نیز در گفتگو با خبرگزاری مذکور، با بیان اینکه هجمه ها به شورای نگهبان برنامه ریزی شده است، به این نکته اشاره نکرد که اگر شورای نگهبان صلاحیت افراد بیشتری را تایید می کرد، حجم انتقادات نیز به طور محسوسی کاهش می یافت و نیز احتمالا این واقعیت را از نظر دو داشته که حجم بالای رد صلاحیت ها مساویست با همان میزان از شکایات و انتقادات.

بیادی نیز در مصاحبه خود به این موضوع اشاره کرده که تشکل متبوعش از لیست ائتلافی اصولگرایان حمایت خواهد کرد.

سایت خیری تحلی عصر ایران نیز به شکل فعال تری موضوعات مرتبط با بررسی صلاحیت را رصد کرده و طی چندین یادداشت و گزارش پی در پی، به این موضوع پرداخته است.

یادداشتی تحت عنوان"این دوازده نفر با مردم و نظام جمهوری اسلامی چه خواهند کرد؟" در پی تحلیل رفتار شورای نگهبان بر اساس وقایع سیاسی و اجتماعی جاری در کشوربرآمده و معتقداست که در صورتی که شورای نگهبان، اشتباه استراتژیک هیئت های نظارت را تکرار کند، مردم ونظام را با یک انتخابات سرد و بی روح تنها می گذارد.

در یاددداشتی دیگر به قلم مهرداد خدیر با تیتر "10هزار نفر آری و 10میلیون نفر نه؟" به بازخوانی و نگاه دوباره نسبت به مواضع رئیس جمهور در قبال انتخابات پیش رو پرداخته است و با تاکید بر اینکه خود رئیس جمهور از کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان در هفتم اسفند است، ضمن اشاره به تاثیر تعداد افراد تایید صلاحیت شده بر رای خود روحانی، خاطر نشان ساخت که هرچند نیت روحانی از موضع گیری صریح در مقابل اتفاقات صورت گرفته، سودای رای شخصی نیست ولی یادآور شد که تاثیر و تاثر این دو موضوع ، قابل تفکیک نیست.

در ادامه به موضوع پول های آزاد شده در برجام اشاره می شود و این نکته مطرح می شود که "بوی پول" به مشام برخی خورده و متذکر می شود که عده ای با شعارهای پوپولیستی برای جلب آرای مردم(با پشتوانه دارایی های آزاد شده) هستند و روحانی باید مراقب این افراد باشد.در پایان نیز با یادآوری این موضوع که هم روحانی و هم مخالفانش، موضوع انتخابات را از زاویه وحدت ملی در نظر می گیرند، ابراز امیدواری کرده که روحانی بتواند تمام توان خود را برای احقاق حقوق رد صلاحیت شدگان به بهانه های مربوط با تهدید امنیت ملی، به کار گیرد.

این سایت همچنین با انتشار دو یادداشت دیگر که یکی از آنها بدون ذکر نام منتشر شده و دیگری با قلم مصطفی داننده انتشار یافته است؛ با تیترهایی نظیر "اسید به پای ریشه های نظام نریزید" و نیز"آیا وزیر کشور می تواند ظریف باشد" به انتقاد از هیئت های نظارت و نیز توصیه و تشویق وزیر کشور پرداخته است.

انتخاب ایرانی در گزارش تفصیلی دیگری به نگاه مطبوعات و سایر رسانه ها، نسبت به بررسی صلاحیت ها و نیز واکاوی دیدگاه های منتشره آن ها در باب انتخابات، خواهد پرداخت.

انتخاب ایرانی- مجتبی اسکندری: 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر