جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 20419
تاریخ انتشار: 01 بهمن 1394 14:43
اصلاح‌طلبان تنها خواستار حضور بیشتر نیروهای خود در انتخابات است. آنها در این روزها برخلاف گذشته به تهیه لیست انتخاباتی فکر نمی‌کنند بلکه می‌خواهند یک گروه حداقلی را در انتخابات مجلس شکل دهند.

به گزارش راه امروز، بعد از مشخص شدن وضعیت صلاحیت اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان این دو جریان سیاسی در وضعیتی متفاوت قرار گرفتند. اصول‌گرایان توانستند بسیاری از چهره‌های سرشناس خود را از فیلتر شورای نگهبان عبور دهند و حالا خود را آماده می‌کنند تا لیست نهایی خود را برای انتخابات مجلس دهم حاضر کنند.

حداد عادل یکی از زعمای اصول‌گرا در همین ارتباط از بررسی لیست نامزدهای اصول‌گرایان خبر داده است. این جریان سیاسی با وضعیتی که برای اصلاح‌طلبان‌ها با توجه به رد صلاحیت‌ها بوجود آمده است، امید دارند با ارائه یک لیست واحد بتوانند بازهم بر کرسی‌های سبز پارلمان تکیه بزنند. آنها تلاش می‌کنند با سرعت لیست انتخاباتی خود را آماده کنند و زودتر از رقیب وارد صحنه رقابت شوند. در حالی که اصلاح‌طلبان در شوک رد صلاحیت‌ها هستند، اصول‌گرایان به دنبال چیدن مهره‌های مناسب خود برای این شطرنج طاقت فرسا و سخت هستند.

در سوی دیگر اصلاح‌طلبان بعد از رد صلاحیت گسترده امید به رایزنی‌های سیاسی و بازگشت به صحنه رقابت هستند.در همین ارتباط محمد اشرفی اصفهانی می‌گوید:« آقای روحانی بسیار محکم برای حل و فصل ماجرای ردصلاحیت‌ها ایستاده و تا آنجا که اطلاع دارم فهرستی از برخی اسامی را خدمت مقام معظم رهبری برده‌اند تا حکم حکومتی بگیرند و این مساله را حل کنند؛ از همین‌رو نباید خیلی نگران بود. 90درصد کاندیداهای اصلاح‌طلب را به اتهام عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت کرده‌اند.

محسن رهامی عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز می‌گوید:« قرار است کتبی یا شفاهی موضوع رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان را به رهبر معظم انقلاب گزارش کنیم.از ایشان می‌خواهیم دستور تجدید نظر نسبت به رد صلاحیت‌ اصلاح‌طلبان را بدهند.»

غلام‌حسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در همین رابطه به دولت توصیه می‌کند که :« این را می گوییم که دولتی که توانسته در مقابل یک مساله مهمی مثل برجام با دشمن ترین قدرت های خارجی بنشیند و مساله مهمی مثل مساله اتمی را حل و فصل کند توقع عمومی و مردم این است که در داخل هم یک سطحی از رایزنی و لابی برای حل این اختلاف سلیقه ها ایجاد کند و با همان دیپلماسی خارجی در سیاست داخلی هم روش مذاکره و حل و فصل مسائل از طریق گفتگو را دنبال کند.»

همانطور که مشاهده می‌‌کنید اصلاح‌طلبان تنها خواستار حضور بیشتر نیروهای خود در انتخابات است. آنها در این روزها برخلاف گذشته به تهیه لیست انتخاباتی فکر نمی‌کنند بلکه می‌خواهند یک گروه حداقلی را در انتخابات مجلس شکل دهند. آنها فهمیده‌اند که با این وضعیت حتی در صورت رایزنی‌ها هم نمی‌توانند شاهد حضور گسترده نیروهای خود باشند و همین معنا باعث شده است آنها به حضور حداقلی در انتخابات و تشکیل یک اقلیت قدرتمند در مجلس دهم کفایت کنند.

روزهای پیش رو برای اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان روزهای مهمی است و می‌تواند برای آنها سرنوشت ساز باشد و تکلیف کرسی‌های سبز پارلمان دهم را مشخص کند. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر