دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 20354
تاریخ انتشار: 28 دی 1394 01:03
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی به مناسبت فرا رسیدن روز اجرای توافق جامع اتمی با ایران، اظهار امیدواری کرد که ایران از فرصت همکاری با کشورهای جهان در جهت تقویت منافع مشترک و گسترش ثبات استفاده کند.

اوباما گفت که دست یافتن به توافق جامع با ایران از طریق دیپلماسی، باعث جلوگیری از بروز جنگی دیگر در منطقه خاورمیانه شد و نگرانی ها از برنامه اتمی ایران را برطرف کرد.
رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنان خود، مستقیما مردم ایران را خطاب قرار داد و ضمن تمجید از تمدن و فرهنگ ایران و خدماتی که ایرانیان در علم و هنر به جهان کرده اند، گفت که انزوای ایران پایان یافته و فرصت برای ایرانیان، به ویژه برای جوانان ایرانی فراهم شده که با مردم دنیا ارتباط برقرار کنند و به همکاری بپردازند.

او گفت که دولت های دو کشور حالا با هم گفت و گو می کنند و زمینه برای تعقیب "منافع مشترک" برای آنها فراهم شده است.

توافق جامع و دنباله های آن
او گفت که ایران نظارتی گسترده و بی سابقه را بر برنامه اتمی خود پذیرفته و حتی اگر قصد داشته باشد تعهدات خود را نقض کند، آژانس بین المللی انرژی اتمی و آمریکا فورا متوجه خواهند شد.

اوباما گفت که باز شدن راه دیپلماسی مستقیم باعث شد که حوادثی مانند ورود غیرعمدی ملوانان نیروی دریایی آمریکا به آب های ایران که اخیرا اتفاق افتاد به آرامی و به سرعت حل و فصل شود، در صورتی که در شرایط پیشین ممکن بود به یک بحران پیچیده بدل شود.

او همچنین به آزادی چند آمریکایی و ایرانی-آمریکایی اشاره کرد که در ایران زندانی بودند و گفت که آنها غیرمنصفانه بازداشت شده بودند و حالا به خانواده خود باز گشته اند.

اوباما گفت که ایران همچنین قول داده که به تلاش ها برای یافتن رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی که گفته می شود چند سال پیش در سفر به ایران مفقود شده است، کمک کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت که این کشور هم در مقابل چند ایرانی را که در آمریکا زندانی یا تحت تعقیب قضایی بودند عفو کرد که هیچ کدام از آنها به تروریسم یا جرایم خشن متهم نبودند.

او گفت که در پی این تحولات، آمریکا و ایران امروز در یک محکمه داوری در لاهه بر سر ادعای ایران در مورد ۴۰۰ میلیون دلار پولی که پیش از قطع رابطه دو کشور برای خرید اسلحه به آمریکا پرداخته بود به تفاهم رسیدند.

بر اساس این تفاهم، دولت آمریکا اصل پول و سود آن را به ایران خواهد پرداخت که جمعا مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خواهد شد.

اوباما در عین حال گفت که توافق هسته ای و حل و فصل اختلافات دیگر میان ایران و آمریکا به معنای این نیست که دولت او به سایر اقدامات ایران بی تفاوت باشد.

او به عنوان نمونه به تحریم تازه علیه ۱۰ شخص و شرکت در ارتباط با برنامه موشکی ایران اشاره کرد که از امروز اعمال شد.

رئیس جمهور آمریکا گفت که آزمایش موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان بوده است.
منبع: بی بی سی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر