پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: 20303
تاریخ انتشار: 26 دی 1394 09:36
دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با ارائه پیشنهادات جایگزین تبصره‌های حذف شده اشتغال در برنامه ششم توسعه، احیای مجدد سیستم بن خرید برای بهبود وضع معیشت خانوارهای کارگری را خواستار شد.


1445757357738_5555555.jpg

هادی ابوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با ظالمانه خواندن تبصره‌های ضد اشتغال در برنامه ششم از حذف آنها ابراز خرسندی کرد و گفت: این تبصره‌ها نگرانی‌هایی را برای جامعه کارگری در حوزه روابط کار ایجاد کرده بود. برخی معتقدند با توجه به نزدیک بودن فصل دستمزد، طرح موضوع تبصره‌ها تنها به دلیل دور کردن فکر جامعه کارگری از موضوع دستمزد بوده است، اما برداشت ما این است که به دلیل غفلت و سهل انگاری نوشته شده هر چند که بعید است.

وی درباره گزینه های پیشنهادی جایگزین تبصره‌های حذف شده گفت: در شرایطی که مردم قدرت خرید از دست داده‌اند و کارفرمایان صنوف دچار مشکل شده‌اند نمی توانیم نظام کوپنی را حاکم کنیم، اما یکسری سیاستها و مکانیسم‌ها مثل احیای بن خرید هست که از طریق آ‌نها می‌توان به بهبود وضع معیشت خانوارهای کارگری کمک کرد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در خصوص گزینه پیشنهادی تبصره 33 برنامه ششم، گفت: ممکن است این پیشنهاد هزینه بر باشد و دولت نپذیرد، اما به نظر ما اگر دولت مقرری بیکاری ماهانه برای کارجویان و کسانی که شغل خود را از دست داده‌اند تا زمان یافتن شغل مناسب در نظر بگیرد مطلوبتر است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا منظور از مقرری ایام بیکاری همان مقرری بیمه بیکاری است؟ گفت: مقرری بیمه بیکاری بحث جداگانه‌ای است.مقرری ایام بیکاری برای مدت کوتاهی در اختیار کارجویان و دانش آموختگان جویای کار قرار می گیرد تا بتوانند بر اساس اطلاعاتی که از بازار کار کسب می‌کنند شغل مناسب خود را پیدا کند.

ابوی گفت: البته یکسری معافیت‌های جزیی را هم می توان در نظر گرفت مثلا دانش آموختگان یک تا سه ماه به طور آزمایشی کار کنند ولی حقوق و دستمزد ماهانه بگیرند.

این مقام مسئول کارگری درباره تبصره 24 برنامه ششم که موجی از اعتراض‌ها از سوی جامعه کارگری را به دنبال داشت نیز گفت: طبعا کسانی که 30 سال قبل مشغول کار شده‌اند و حالا در سن بازنشستگی قرار گرفته‌اند با تغییر رویکردی که در افزایش سن و سابقه بازنشستگی در برنامه ششم حاصل شده، نگران و معترض می‌شوند که چرا باید چند سال دیگر هم کار کنند.

ابوی گفت: بسیاری از کارگرانی که اکنون با 30 تا 35 سال سابقه کار در سن بازنشستگی هستند دیگر رمقی برای ادامه کار ندارند و تنها امیدشان پس اندازی است که در شرایط تورمی امروز دیگر به چشم نمی آ‌ید.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در عین حال تصریح کرد: دولت می تواند سقف افزایش سن و سابقه بازنشستگی را اختیاری کند به این نحو که کسانی که 30 یا 35 سال سابقه کار دارند در صورت تمایل به ادامه کار، تا 5 سال دیگر حق بیمه پرداخت کنند و بر اساس آن حقوق بازنشستگی بگیرند که به عدالت نزدیکتر است.

وی در پایان با بیان اینکه قانون مشاغل سخت و زیان‌ آور نباید گوشت قربانی شود، در مورد بند 3 تبصره 24 اظهار کرد: ما معتقدیم که کم کردن 5 ساله سابقه کار در قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور و رساندن آن از 20 سال متوالی به 15 سال به زیان منابع سازمان تامین اجتماعی و کارگرانی است که در محیط سخت و طاقت فرسا کار می کنند و به دلیل ماهیت چنین مشاغلی دچار فرسودگی‌های جسمی و روحی فراوان می شوند. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر