سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 20188
تاریخ انتشار: 20 دی 1394 10:46
جناب آقاى شريعتمدارى در سرمقاله شنبه نوزدهم ديماه خود در بند هشتم فرموده اند: این روزها نظریه‌ای با قید «احتمال» مطرح شده است که شاید اجتهاد کسانی که در آزمون شرکت نکرده‌اند نیز از طریق دیگری احراز شود. این فرمول هر چه باشد و برای هر یک از داوطلبان شرکت نکرده در آزمون قابل بررسی باشد، به دلیلی که اشاره می‌شود مصلحت نیست درباره فرزند یادگار حضرت امام(ره) به‌کار گرفته شود، زیرا می‌تواند این توهم را در افکار عمومی پدید آورد که شورای محترم نگهبان برای فرزند یادگار امام(ره) استثناء قائل شده است! و حال آن که «توهم استثناء» با ساحت مقدس امام راحل و بینش و منش آن بزرگوار همخوانی ندارد. ضمن آن که به شخصیت محترم و عزیز فرزند یادگار امام نیز آسیب جدی می‌رساند و خدای نخواسته برخی از افراد و جریاناتی که در داخل و خارج کشور برای تخطئه نظام گوش خوابانیده‌اند، بر این طبل فریب می‌کوبند که گویی فرزند یادگار امام(ره) نگران عدم موفقیت خود در آزمون بوده‌ است!

در اين باره گفتنى است:
١. اولاً بحثى كه آقاى شريعتمدارى  به عنوان "احتمال" مطرح كرده اند صرف احتمال نيست بلكه قانون متبع شوراى نگهبان بوده كه بارها توسط آيت الله مؤمن اظهار شده است و در طول تاريخ پس از انقلاب، اكثريت اعضاى خبرگان از طريقى غير از امتحان صلاحيتشان تأييد شده است.

آياتى چون هاشمى رفسنجاني، يزدى، جنتى، مومن، شاهرودى، مشكينى، منتظرى، امينى، موسوى اردبيلى، جوادى آملى، فاضل لنكرانى، سيد احمد خمينى، راستى كاشانى، ملكوتى، صانعى، موسوى خوينى، رى شهرى و... از طريقى غير از امتحان مورد ارزيابى قرار گرفته اند.

٢. از منظر فقهى نيز راه حل قطعى احراز صلاحيت، پرسيدن چند سؤال از متن مكاسب و كفايه كه طلاب سطح حوزه مى خوانند نيست بلكه اگر كسى داراى كتاب باشد و صوت درسهايش موجود باشد يا سالها در درس يكى از بزرگان شركت كرده باشد طريق قطعى احراز اجتهاد، مراجعه به اين امور است.

لذا تعبير "استثنا" از اين منظر نيز وجيه نيست.

٣. نكته آخر نگاه تبعيض آلود به يادگار امام است. آقاى شريعتمدارى و دوستانشان  به طور مداوم نسبت به نگاه خاص به يادگار امام هشدار مى دهند، حال بايد از ايشان پرسيد چرا ايشان در مورد اين قاعده( كه از آن به استثنا ياد مى كنند) يادگار امام را استثنا مى كنند. وقتى براى افراد بى شمارى حتى در همين دوره اين قاعده جارى مى شود و آقاى شريعتمدارى هم اجراء آن را در ايشان تحويز مى كند اين حق را از يادگار امام سلب مى كنند و به ناگاه نگران اظهار نظر ضد انقلاب مى شوند!!

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر