يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 20102
تاریخ انتشار: 18 دی 1394 23:30
تنش ها میان ایران و عربستان، که در پی اقدام سعودی ها در اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان تشدید شد، همچنان با روندی صعودی ادامه دارد.
به گزارش راه امروز، در این میان، هرچند دیروز یک مقام ارشد سعودی مدعی شد این کشور به دنبال جنگ با ایران نیست، در اقدام خصمانه جدیدی، منابع خبری از بازداشت چهار ایرانی به اتهامات مختلف در عربستان خبر می دهند.

تنش ها میان ایران و عربستان، که در پی اقدام سعودی ها در اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان تشدید شد، همچنان با روندی صعودی ادامه دارد. در این میان، هرچند دیروز یک مقام ارشد سعودی مدعی شد این کشور به دنبال جنگ با ایران نیست، در اقدام خصمانه جدیدی، منابع خبری از بازداشت چهار ایرانی به اتهامات مختلف در عربستان خبر می دهند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری فرانسه ساعتی پیش به نقل از منابع خبری سعودی، از تصمیم دولت عربستان برای محاکمه چهار ایرانی به اتهام جاسوسی و اقدامات تروریستی خبر داد. اتهام سه تن از این افراد، تروریستی و یک تن دیگر، جاسوسی و همکاری با دستگاه های اطلاعاتی ایران اعلام شده است.

رسانه های سعودی ضمن انتشار این خبر افزودند: «این موضوع در حالی است که یک نفر پنجم ایرانی هم، اکنون در حال گذراندن مجازات حبس خود است, کسی که دادگاه او را به جذب مردان جوان سعودی برای سفر به تهران و هماهنگی کردن با دیگر طرف‌ها برای اعزامشان به مناطق درگیری متهم شناخته است». گفته شده این فرد پنجم به ۱۳ سال زندان محکوم شده و قرار است، پس از گذراندن دوره محکومیت از عربستان سعودی به ایران مسترد شود.  

اما این خبر که از ادامه رویکرد خصمانه حکومت سعودی در قبال ایران حکایت دارد، در حالی منتشر می شود که سخنان روز گذشته یکی از مقامات این کشور، نشانه هایی از احتمال بازگشت سعودی ها به مسیر عقلانیت را در خود داشت. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان بروز هرگونه درگیری و جنگ میان کشورش و ایران را فاجعه خواند و گفت، نباید اجازه داد چنین اتفاقی رخ دهد.

بن سلمان در گفت و گو با نشریه «اکونومیست» اظهار داشت: «این موضوعی است که ما به هیچ وجه پیش بینی آن را نمی کنیم و هر که در این راستا (شروع جنگ بین ایران و عربستان) گام بردارد، عقل سلیم ندارد».

در پی این اظهارات، برخی گمانه ها مطرح شد، مبنی بر اینکه احتمال دارد، پس از چند روز موضع گیری شدید علنی و انجام اقدامات مختلف علیه ایران از سوی سعودی ها، مجموعه شرایط منطقه ای و بین المللی آن ها را هشیار ساخته و به سوی مسیر تنش زدایی و یا دست کم جلوگیری از تشدید بیش از پیش بحران سوق داده باشد.

با وجود این، اقدام جدید عربستان در بازداشت و محاکمه اتباع ایرانی حاکی از آن است که رویکرد خصمانه این کشور در قبال ایران همچنان با همان شدت و سرعت در جریان است. به این ترتیب، می توان گفت، در شرایط کنونی، حرف و عمل مقامات سعودی به هیچ وجه با یکدیگر هماهنگی نداشته و از آنجا که ملاک واکنش در عرصه بین الملل، رفتار دولت هاست، نه گفتار آن ها، رویکرد متقابل ایران نیز بر همین اساس چیده خواهد شد.

البته برخی ناظران نیز این احتمال را مطرح می کنند که این روند متناقض، نشانگر نوعی اختلاف نظر و شکاف در داخل هیأت حاکمه سعودی باشد؛ امری که در بسیاری از مسائل داخلی و خارجی دیگر نیز وجود داشته و اکنون ممکن است به حوزه سیاست این کشور در قبال ایران نیز سرایت کرده باشد؛ هرچند، چنین شکافی نیز در صورت وجود، در اصل ماجرا تغییر خاصی ایجاد نمی کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر