جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 20070
تاریخ انتشار: 18 دی 1394 17:34
در این چند روزی که تنش بین ایران و عربستان شدت یافته است ورزش دو کشور هم درگیر دنیای سیاست شده است و با وجود این که فدارسیون بین‌المللی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها اعلام کرده‌اند که باید ورزش به دور از سیاست باشد اما رویه‌ای که سعودی‌ها در پیش گرفته‌اند نشان می دهد که آنها سیاست را با ورزش عجین کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، بعد از اعتراض های گسترده در ایران نسبت به اقدام دولت عربستان در به شهادت رساندن شیخ النمر روحانی برجسته شیعه این کشور و متعاقب آن حمله گروهی به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد که باعث اعلام قطع رابطه با ایران از سوی ریاض شد، برخی از باشگاه های فوتبال عربستان با آغاز حاشیه سازی ها و رفتارهای تحریک آمیز خود اعلام کردند که در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم های ایرانی در داخل ایران، بازی نخواهند کرد.

در ادامه این جوسازی ها، مسئول کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال عربستان در اظهاراتی که پنجشنبه در تارنمای خبری ورزشی اسپرت ۲۴ منتشر شده، با تکرار ادعای ناامن بودن ایران گفته است: «تیم های سعودی در هر شرایطی حاضر به سفر به ایران و بازی با تیم های ایرانی نیستند.»

صالح المسیلیم افزود: ما این موضوع را با دلایل کافی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارجاع داده ایم و انتظار می رود در مدت یکی دو هفته آینده نتیجه تصمیم نهایی آنها اعلام شود.

وی گفت: در یادداشت فدراسیون فوتبال عربستان به کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC ) پیشنهاد کردیم که به جای ایران بازی های رفت تیم های سعودی در یک کشور بی طرف برگزار شود.

وی در حالی مدعی ناامنی در ایران شده که کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماه های اخیر به دلیل شرایط مطلوب امنیتی و امکانات و تجهیزات مناسب ورزشگاه های ایران، رقابت های تیم های باشگاهی و ملی عراق، سوریه و افغانستان را به دلیل ناامنی در این کشورها به ایران واگذار کرده و از میزبانی تهران راضی نیز بوده است.

این مقام فدراسیون فوتبال عربستان، کشورهای حوزه خلیج فارس را برای میزبانی دیدار با تیمهای ایرانی پیشنهاد کرده و گفته «حاضریم همه هزینه های میزبانی را بپذیریم اما درهیچ شرایطی حاضر به اعزام تیمها به تهران نیستیم؛ با تمام توان در کنفدراسیون فوتبال آسیا و جهان برای متقاعد کردن آنان به محروم کردن ایران از میزبانی تیم های عربستانی رایزنی می کنیم ضمن اینکه از این بعد حتی برای یک ورزشکار ایرانی روادید سفر به سعودی را صادر نمی کنیم.»

این ادعاهای مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان نشان می دهد که آنها در تلاشند بازی های رفت و برگشت تیم های فوتبال باشگاهی در کشور بی طرف برگزار شد.

پیش از این نیز مسئولان چهار باشگاه عربستانی (الاهلی، الهلال، النصر و الاتحاد ) که همگروه تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هستند، بعد از تنش های سیاسی و قطع روابط دیپلماتیک دو کشور با ادعاهای بی پایه و اساس خواستار برگزاری دیدارهای خود در کشوری بی طرف شده بودند.

این باشگاه ها با همراهی رسانه های خود قصد دارند با ناامن جلوه دادن ایران، دیدارهای خود را در کشوری بی طرف انجام دهند تا باشگاه های ایرانی نتوانند از امتیاز میزبانی خود به نحو احسن بهره ببرند.

مطبوعات سعودی نیز سه شنبه گذشته دو کشور قطر یا اردن را محل برگزاری دیدارهای تیم های عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا معرفی کردند تا مقدمه چینی های لازم را در این زمینه انجام دهند.


جوسازی دوباره مسئولان فوتبال عربستان: می‌ترسیم تماشاگران ایرانی ما را بزنند!
محمد النویصر رئیس کمیته برگزاری لیگ عربستان در جدیدترین سخنان خود اخیر در گفت‌وگو با سایت الریاضیه امارات گفت: با فدارسیون فوتبال امارات به توافق رسیده‌ایم که امروز با هم درخواستی را به کنفدارسیون فوتبال آسیا بنویسیم تا اعلام کنیم که نه ما و نه امارات حاضر نیستیم در ایران به میدان برویم و باید بازیهای ما با نمایندگان ایران در جایی دیگر برگزار شود.

او مدعی شد: همواره برابر تیم‌های ایرانی به مشکل خورده‌ایم و هر ساله این مشکلات ادامه دارد. متاسفانه کنفدارسیون فوتبال آسیا تنها نظاره‌گر است و هیچ کاری انجام نمی‌دهد. تیم‌های ایرانی از زمانی که وارد فرودگاه می شویم تا زمانی که برمی‌گردیم به رفتارهای تحریک آمیز و توهین آمیز می‌پردازند. شعارهای دینی روز به روز در حال زیاد شدن است و به ما دشنام می‌دهند. فصل قبل سی دی کاملی را از کارشکنی‌های ایرانیها به کنفدارسیون فوتبال آسیا فرستادیم اما هیچ نتیجه‌ای ندیدیم.

این شیخ سعودی در ادامه سخنان خود مدعی شد: کشورهای خلیج فارس هم باید با درخواست ما برای بازی کردن با تیم‌های ایرانی در یک زمین بی طرف موافقت کنند. می‌خواهیم بازیهای نمایندگان ما با ایران در کشورهای عمان و قطر و یا حتی ازبکستان و سنگاپور برگزار شود. هر کشور نزدیک به دو طرف باشد می‌توانیم در آن به میدان برویم به غیر از ایران.

او ادامه داد: ایرانی‌ها به سفارت ما حمله کرده‌اند و اصول دیپلماسی را زیر پا گذاشته‌اند. چه کسی تضمین می‌کند این مشکلات ادامه نداشته باشد؟ حتی این احتمال وجود دارد که تماشاگران وارد میدان شوند و ما را بزنند! امروز درخواست خود را به کنفدارسیون فوتبال آسیا می فرستیم و امیدواریم که مثل همیشه بی تفاوت نباشند و به درخواست ما رسیدگی کنند. دو پیشنهاد به کنفدراسیون فوتبال آسیا داد‌ه‌ایم، یا اینکه بازی‌های ما را در زمینی بی طرف با ایران برگزار کنند یا اینکه در مرحله گروهی به مصاف نمایندگان ایران نرویم و تنها در مراحل پایانی با آنها بازی کنیم!

در همین راستا محمد النویصر، نایب رئیس فوتبال عربستان هم در گفت‌وگویی که با یک شبکه تلویزیونی داشت تاکید کرد که کشورش با پیشنهاد امارات موافقت کرده است. او گفت: به هیچ وجه به ایران نخواهیم رفت و این موضع گیری نهایی ما است. در نهایت اگر مجبور به رویارویی با تیم‌های ایرانی شویم در زمینی بی طرف به میدان می‌رویم و این پیشنهاد ما است. با امارات و کشورهای عربی به جمع بندی نهایی رسیده‌ایم و آن این است که ایران باید با تیم‌های شرق آسیا بازی کند.

او ادامه داد: نباید در مرحله انتخابی جام جهانی یا مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با ایران و تیم‌های ایرانی همگروه شویم. تیم‌های ما تنها بعد از مرحله انتخابی به مصاف ایران خواهد رفت و بهترین راه حل این است که ایران در گروه دیگری با عربستان باشد. در رابطه با تیم‌های ملی دیگر رده‌های سنی هم باید بگویم که تا دو سال آینده در هیچ رده‌ای به مصاف ایران نخواهیم رفت.

نائب رئیس فدراسیون فوتبال عربستان در ادامه اظهارات مضحک خود گفت: ایران بیشترین میزان قانون شکنی در کنفدراسیون فوتبال آسیا را داشته است و با ۲۵۰ هزار دلار جریمه حدود ۹۰ درصد از تخلفات را انجام داده است و همه این‌ها در مصاف با تیم‌های سعودی بوده است. گزارش خود را آماده کرده‌ایم و به زودی آن را تحویل کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌دهیم. همه کشورهای جهان حوادثی را که در تهران و مقابل سفارت عربستان رخ داد را رد کردند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم ناراحتی خود را اعلام کرده است.

او ادامه داد: تیم های اماراتی هم با مشکلاتی در ایران مواجه هستند اما این روشن است که تیم‌های عربستانی به خاطر شرایط دو کشور وضعیت بسیار بدتری دارند. کنفدراسیون فوتبال آسیا باید این مسائل را جدی بگیرد و با پیشنهاد بازی کردن با نمایندگان ایران در کشوری بی طرف موافقت کند. ما، کشور امارات، حمایت کامل خود را از عربستان اعلام می کنیم و در این راستا در کنار آنها خواهیم بود.

وی در پایان سخنان خود درباره حمایت امارات از عربستان گفت: امارات دوست و بردار ما است و همواره در کنار ما بوده است. ما با امارات همچون یک جسم واحد هستیم و بیشتر از هر کشور دیگری به حمایت از ما پرداخته است.

پیشنهاد عجیب برای حل اختلاف ایران و اعراب!
امارات یکی از کشورهایی است که حمایت کامل خود را از سعودی‌ها اعلام کرده است و حتی فدراسیون فوتبال این کشور هم تاکید کرده که تیم های اماراتی هم حاضر نیستند در ایران به میدان بروند و باید بازی‌های آنها هم به کشور دیگری منتقل شود.

رئیس فدراسیون فوتبال امارات کشورهای عربی را به موضع گیری واحد در قبال ایران دعوت کرد و از آنها خواست تا با پیشنهاد فرستادن تیم‌های ایرانی و تیم ملی ایران به شرق آسیا موافقت کنند.

او تاکید کرد که اماراتی‌ها هم از حضور در ایران و بازی با تیم‌های ایرانی می‌ترسند. عربستان هم با پیشنهاد رئیس فدراسیون فوتبال امارات موافقت و تاکید کرد که حتی با تیم ملی ایران و تیم‌های پایه روبه‌رو نخواهند شد!

السرکال در گفت‌وگویی که با روزنامه امارات الیوم داشت، گفت: موضع گیری ما درباره اتفاقات اخیر کاملا روشن است. ما حمایت خود را از فدراسیون فوتبال عربستان اعلام کرده‌ایم و به این حمایت ادامه می‌دهیم. برادران عربستانی ما حق دارند که چنین موضع‌گیری را انجام دهند. امیدواریم که کشورهای خلیج فارس موضع گیری واحدی در این زمینه داشته باشند. من براین باورم که بهترین راه حل فرستادن تیم‌های ایرانی به شرق آسیا است و راه‌های دیگر عملی نیست.

او ادامه داد: ما از رفتن به ایران و بازی کردن با تیم‌های این کشور می‌ترسیم و به همین خاطر بهتر است که چه در سطح باشگاهی و چه در سطح ملی با این کشو رویارویی نداشته باشیم و به همین خاطر از موضع‌گیری عربستان حمایت می‌کنیم. بدون شک اگر کشورهای عربی موضع گیری واحدی داشته باشند قوی‌تر خواهیم شد و در این حالت می‌توانیم خواسته خود را عملی کنیم. قرار است که گردهمایی با هم داشته باشیم تا به جمع بندی نهایی و لازم برسیم. فدراسیون فوتبال عربستان تماس گرفت تا نظر ما را در این زمینه جویا شود و ما هم بلافاصله به برادران خود جواب مثبت دادیم.

رئیس فدراسیون فوتبال امارات در پایان سخنان خود درباره این سوال که اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا با پیشنهاد سعودیها و امارات موافقت نکند چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: هر اتفاقی موضع گیری خاص خود را خواهد داشت و اگر چنین اتفاقی بیفتد درباره آن صحبت خواهیم کرد.

واکنش ایران
بدنبال این جوسازی ، رئیس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال به ایرنا گفته بود که علیه عربستانی ها به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت خواهند کرد.

مهدی تاج افزود: ما شکایت نامه خود از عربستانی ها را آماده کرده ایم و آن را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال خواهیم کرد.
رئیس سازمان لیگ با تاکید بر اینکه باشگاه های عربستانی نباید خود را دستاویز سیاسیون کشورشان قرار دهند، گفت: مواد ۳ و ۴ اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به صراحت اعلام کرده که نباید منافع سیاسی در حوزه ورزش تسری یابد.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران نیز درباره جوسازی های رسانه ای مقام های فوتبال عربستان برای گرفتن حق میزبانی از ایران در بازی های آسیایی و بین المللی نیز گفته بود، تا زمانی که در این خصوص چیزی مکتوب نشود ما نمی توانیم نظری دهیم.

علی کفاشیان با بیان اینکه اظهارات مقام های سعودی مبنی بر ناامن بودن ورزشگاه های ایران را در هیات رئیسه فدراسیون مطرح خواهیم کرد، تاکید کرد که کشور ما ناامن نیست و این را بارها ثابت کرده ایم؛ درباره اظهارات نادرست عربستانی ها در هیات رئیسه تصمیمی قاطع می گیریم. وی افزود: عربستانی ها این موضوع را به صورت رسانه ای مطرح کرده اند و به طور حتم اگر آنها اعلام کنند که در کشور ما بازی نمی کنند و به اینجا نیایند ما نیز مقابله به مثل خواهیم کرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از جنجال آفرینی و سیاسی کاری عربستانی ها در بیانیه ای اعلام کرد که AFC مسایل سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان سعودی و تاثیر آن بر فوتبال را زیرنظر دارد و هرگونه تصمیم گیری، براساس مقررات این کنفدراسیون و از طریق کمیته های مربوطه اتخاذ خواهد شد.

آیین قرعه کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا چند روز پیش برگزار شد و در آن نمایندگان فوتبال ایران با تیم هایی از عربستان در گروه های خود قرار گرفته اند.

براساس این قرعه کشی، الهلال با تراکتورسازی تبریز همگروه است، النصر عربستان با ذوب آهن، فولاد به احتمال خیلی زیاد با الاتحاد و الأهلی نیز در صورت برنده شدن نفت برابر الجیش با این تیم ایرانی همگروه خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر