جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 1782
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1392 10:16
افتتاح پروژه‌های دولتی در کردستان در روزهای پایانی عمر دولت، نه‌تنها مردم سختکوش این خطه را راضی نکرد بلکه با سخنان معاون اول رییس‌جمهوری کام آن‌ها تلخ شد و نمایندگان کردستانی را که از خیلی قبل‌تر بابت افتتاح‌ها‌ی ناقص و انتصاب‌های یک‌طرفه رحیمی در کردستان ناراحت بودند، این‌بار به حدی آشفته کرد که قرار است امروز در صحن علنی مجلس اعتراض خود را اعلام کنند.

محمدرضا رحیمی در سفر کردستان و در جمع هم استانی‌های خود به افتتاح پروژ‌های مختلفی همچون چهار‌هزار واحد مسکونی، دانشگاه غروه و جاده سنندج- همدان پرداخت. او در کنار این افتتاح‌کردن‌‌ها و روبان قیچی‌کردن‌ها، با ابراز امیدواری از آینده کردستان به اظهاراتی علیه نمایندگان پیشین و فعلی کردستان پرداخت و در این سخنان سرمایه‌گذاری را یکی از عوامل مهم رشد استان تلقی و نمایندگان کردستان را به بیرون‌راندن سرمایه‌گذاران از استان محکوم کرد.

رحیمی مدعی است که «برخورد با مدیرعامل یکی از کارخانه‌های موادغذایی استان کار درستی نبوده و باعث آن شده تا یک نخبه به گوشه زندان بیفتد» و نمایندگان مجلس نباید دست به چنین رفتارهایی بزنند و کارها را به نهادهای مربوطه بسپارند. این اظهارنظر باعث اعتراض بعضی نمایندگان ادوار و فعلی کردستان شد. نمایندگان کردستان نیز که از ابتدای سفر با رحیمی همراه نبودند و نسبت به عدم همکاری دولت با استانشان ناراضی بودن از رفتارهای رحیمی ابراز نارضایتی کردند و اعلام کرده‌اند که امروز در صحن علنی مجلس در قالب بیانیه‌ای نسبت به اظهارات رحیمی اعتراض خواهند کرد.

رحیمی در این سفر اعلام کرده بود که بعضی نمایندگان مجلس با کارهای خود عامل عقب‌ماندگی استان شده‌اند باید در رفتارخود تغییراتی اتخاذ کنند با این حال نمایندگان علاوه بر رد این ادعا بر این نظر هستند جلالی‌زاده، نماینده ادوار کردستان، معتقد است که شخص برخی مقام‌های دولتی با این متهم همکاری داشته وگرنه چطور ممکن است که یک فرد وام کلان با بهره کم را به این راحتی دریافت کند و آن را به جای مصارف تولیدی و صنعتی در صرافی خرج کند و حالا از او حمایت شود.

رحیمی نیز در مقابل این ادعای برخی نمایندگان کردستان، گفته است که در بازجویی‌ها از این متهم به زور وی را مجبور کرده‌اند تا به همکاری با رحیمی اعتراف کند و او نیز به اجبار پذیرفته و قبول کرده است در حالی که این‌بار نیز بعضی نمایندگان نظری مغایر با آن دارند و اعلام کرده‌اند که خود متهم اعتراف به همکاری کرده است و نهاد‌های امنیتی مراحل قانونی پرونده را درحال پیگیری هستند و پرونده کاملا طبیعی مسیر خود را طی می‌کند. رحیمی همچنین درباره این پرونده مدعی شده که رایزنی بعضی نمایندگان در نهاد امنیتی باعث شده است تا پرونده در این مرحله قرار بگیرد ولی نمایندگان استان ادعا دارند که هرگز در این پرونده دست‌اندازی و دخالتی خارج از مسئولیت خود نداشته‌اند و در قبال این دعوت با هدف ایجاد ناامنی در استان شکایت خواهند کرد. ولی اختلاف برخی نمایندگان کردستان و رحیمی مربوط به همین پرونده و افتتاح چند پروژه ناقص نمی‌شود، انتصاب‌های یک‌جانبه رحیمی در کردستان و بی‌توجهی به پیشنهادهای نمایندگان زمینه این اختلاف را از چند سال قبل فراهم کرده بود و این پرونده شاید حکم همان کبریتی را داشت که به انبار کاه افتاد.
در حالی که برخی نمایندگان کردستان در زمان مسئولیت خود همواره ناکارآمدی مدیران منتصب‌شده از سوی رحیمی را به دولت و شخص معاون اول تذکر می‌دادند ولی جوابی جز این‌که این در حیطه اختیارات شما نیست و دولت باید مستقل بماند نمی‌شنیدند. استقلالی که حالا رحیمی در کردستان از آن این‌گونه یاد کرد که نگذاشتند دولت به راحتی به وظایف و اهداف خود عمل کند. برخی نمایندگان کردستان در این‌باره ادعای رحیمی را رد می‌کنند و صراحتا اعلام کرده‌اند که ما در گرفتاری‌های کردستان هیچ نقشی نداشتیم و این دولت بود کهکردستان را به این وضع کشانده است.

معاون اول ریاست‌جمهوری که عملکرد دولت دهم را بی‌همتا می‌پندارد عنوان کرد که در دوره اصلاحات اوضاع کردستان به خوبی این روزها نبوده است و باید دید که در سال‌های بعدی وضعیت کردستان به خوبی این روزها هست یا نه؟ ولی این حرف را بعضی از مسئولان دوره اصلاحات قبول ندارند و بر این نظر هستند که موفقیت‌ها کردستان مربوط به همان دوران اصلاحات و مشکلات آن مربوط به دولت‌های نهم و دهم است. رحیمی که سابقه نمایندگی شهرش در مجلس را نیز دارد امروز برخلاف آن روزها مورد انتقاد بعضی از همشهریان خود قرار گرفته است؛ همشهریانی که شاید در ابتدای معاونت رحیمی امید آن را داشتند که یکی از چشم‌های دولت کردستان باشد پس از ماه‌ها حالا در روزهای آخر کار رحیمی، اعتراض خود را به‌تازگی عنوان کردند هرچند از ماه‌ها پیش نمایندگان استان از رحیمی رضایتی نداشتند ولی ترجیح دادند تا آرامش در استان حکمفرما باشد. حال آن‌که معاون اول خود پیش‌قدم شده و اعتراض خود نسبت به نمایندگان را به راحتی و بدون هیچ ملاحظه‌ای عنوان کرده و در این روزهای آخر با افتتاح‌های متعدد و بعضا ناقص در تلاش است تا مهر تایید کردستانی‌ها را جلب کند و کارنامه خوبی از خود و دولت احمدی‌نژاد برای آنان به جای گذارد، اما این‌بار با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و آرامشی که از سوی نمایندگان انتظار داشت را نیافت. اتمام پرونده فساد مالی کردستان و همچنین اعتراض کردها در مجلس می‌تواند خیلی از موضوعات را روشن کند ولی لازم به یادآوری نیست که با توجه به چالش‌های متعدد مجلس با دولت به‌ویژه در این دو سال بهتر است که شفاف‌سازی و آرامش بهتری در این اتفاقات اتخاذ شود.
برچسب ها: رحیمی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر