جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 1770
تاریخ انتشار: 05 مرداد 1392 21:03
چه کسانی گزینه‌های معاون اولی روحانی‌اند؟
به گزارش راه مردم به نقل از ایسنا، روزنامه جوان به نقل از «هشت صبح» در ادامه نوشت: با این همه تا قبل از دولت دهم، شخصیت‌هایی که در پست معاون اولی حضور داشتند کم‌حاشیه بودند و حتی کمتر از برخی وزرا در رسانه‌ها دیده می‌شدند؛ همچون پرویز داوودی در دولت اول احمدی‌نژاد. اما ماجرای انتخاب مشایی به عنوان معاون اول و سپس برکناری وی با حکم مقام معظم رهبری بیش از پیش اهمیت این پست را مشخص کرد.

از این رو در روزهای داغ گمانه‌زنی بیشتر نگاه‌ها به معاونت اولی است؛ برخی احزاب و جریانات سیاسی تلاش ( و برخی مواقع فشار) زیادی برای معرفی گزینه خود برای این پست مهم دارند.

هرچند تا زمان اعلام رسمی معاون اول از سوی حسن روحانی، مشخص نخواهد بود چه کسی برای این پست تعیین می‌شود، اما تقریبا مشخص است معاون اول یکی از این چند نفر خواهد بود: محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری و محمد فروزنده.

محمدرضا عارف اولین گزینه مطرح برای معاونت اولی بود؛ پس از کناره‌گیری وی دو روز مانده به انتخابات و در ادامه پیروزی روحانی بسیاری تصور می‌کردند معاون اولی عارف قطعی شده است؛ اما با گذشت زمان و نزدیک شدن به زمان اعلام رسمی معاون اول، این قطعیت هر روز کمتر شد به طوری که این روزها کمتر نامی از او شنیده می‌شود. هرچند حامیان و شخصیت‌های اصلاح‌طلب برای معاون اولی عارف تلاش می‌کنند اما تحلیلگران معتقدند چهره سیاسی اصلاح‌طلب وی برای معاون اولی دولت اعتدال چندان مناسب نیست.

هر چند نمی‌توان از تجربه معاون اولی وی در دولت خاتمی به سادگی گذشت؛ و این تجربه شاید دلیلی برای انتخاب وی باشد. اما به نظر می‌رسد اگر وی معاون اول نشود به دلیل سابقه حضور استاد دانشگاهی وزارت علوم به وی از سوی روحانی پیشنهاد شود.

اسحاق جهانگیری دیگر چهره اصلاح‌طلبی است که برای معاون اولی مطرح است؛ وی تلاش کرد در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان گزینه نهایی اصلاح‌طلبان حضور پیدا کند و حتی در روزهای آغازین اردیبهشت از طریق رسانه‌های همراه او تلاش شد القا نمایند حسن روحانی به نفع جهانگیری کنار می‌رود؛ اما وقتی اجماعی روی او شکل نگرفت، از کاندیداتوری انصراف داد و پس از حضور هاشمی در عرصه انتخابات، رئیس ستاد سردار سازندگی شد.

جهانگیری هشت سال وزیر صنایع دولت خاتمی بود و پیش از آن دو دوره نماینده مجلس و یک دوره استاندار اصفهان پس از کرباسچی. به خاطر همین تجربه کاری است که نام وی به عنوان گزینه معاون اولی مطرح می‌شود اما نزدیکی وی به هاشمی و کارگزاران شاید دلیل دیگر این موضوع باشد. وی در کنار شخصیت اصلاح‌طلب، از موسسان و اعضای حزب کارگزاران است.

به نظر می‌رسد جهانگیری اگر معاون اول نشود، قطعا به عنوان یکی از وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی خواهد شد؛ شنیده‌های خبرنگار هشت صبح حاکی از آن است که وی به دلیل سابقه وزارت صنایع گزینه اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد تا شاید صنعت زمین مانده کشور را به حرکت درآورد.

محمد شریعتمداری اما نامی کم‌حاشیه‌تر در میان گزینه‌های معاون اولی است؛ هشت سال تجربه وی در وزارت بازرگانی دولت‌های هفتم و هشتم از یک سو، و هشت سال اخیر عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی به حکم مقام معظم رهبری از سوی دیگر از وی شخصیتی ساخته است متخصص در دو حوزه اقتصاد و سیاست‌خارجی؛ همان حوزه‌هایی که چالش اصلی دولت روحانی است.

وی با حکم رهبر معظم انقلاب ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را نیز برعهده داشته است؛ شریعتمداری در دوران دولت دوم خاتمی که مشکلات سیاسی در کشور به وجود آمده بود، به عنوان نماینده ویژه دولت و رئیس جمهور تواسنت به خوبی مسائل موجود بین دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و قوه قضائیه را حل و فصل نماید. وی همچنین پیش از این مأمور تأسیس معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری بود و در روزهای آغازین انقلاب معاون و جانشین معاونت امور انقلاب نخست‌وزیری در زمان نخست‌وزیری شهید رجایی.

در میان گزینه‌های مطرح برای معاون اولی وی تنها فردی است که با علاوه بر اصلاح‌طلبان و کارگزاران، با اصول‌گرایان نیز رابطه نزدیکی دارد و شاید به خاطر همین مشی اعتدال بتواند راه‌گشای دولت اعتدال باشد؛ بر این اساس اگر وی به عنوان معاون اول انتخاب نشود، محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور است؛ سیاسی‌ترین وزارت‌خانه دولت. دبیری شورای عالی امنیت ملی آخرین شنیده خبرنگار هشت صبح درباره سمت شریعتمداری در دولت آینده است. محمد شریعتمداری علاوه بر همراهی حسن روحانی در مجلس و مرقد امام (ره)، تنها شخصیت سیاسی بود که وی را در سفر به قم و دیدار مراجع همراهی کرد.

محمد فروزنده گزینه کارگزاران برای پست معاون اولی است؛ و نام وی این روزها در گمانه‌زنی رسانه‌های نزدیک به کارگزاران به عنوان معاون اول دیده می‌شود. فروزنده جایگزین ترکان در سمت وزارت دفاع دولت هاشمی بود و از سال 78 تاکنون به حکم مقام معظم رهبری جانشین محسن رفیق‌دوست در بنیاد مستضعفان.

عضویت وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال‌های اخیر سبب شناخت و نزدیکی بیشتر میان وی و حسن روحانی بوده است؛ و همین شناخت شاید سبب شود روحانی در یکی از مناصب دولتی از وی استفاده نماید.

فروزنده در سال‌های گذشته کمتر در محافل سیاسی حضور می‌یافت اما پس از انتخاب شدن روحانی در 24 خرداد، وی در محافل بسیاری همراه وی حضور یافت. هرچند کارگزاران تلاش زیادی برای معاون اولی وی انجام می‌دهند اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان اقبال چندانی به وی ندارند.

شنیده‌های خبرنگار هشت صبح حکایت از آن دارد که اگر فروزنده به عنوان معاون اولی اعلام نشود، به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور معرفی خواهد شد.

باید منتظر ماند و دید در داغ‌ترین روزهای کشور چه کسی کلید معاون اولی را از روحانی خواهد گرفت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر