جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 1720
تاریخ انتشار: 04 مرداد 1392 13:38
«استادمحمد یکی از بازماندگان نسل طلایی تئاتر ایران بود»

گفته‌های نصیریان،سپانلو،یعقوبی و حسن فتحی در پی درگذشت "استادمحمد"

محمود استادمحمد بامداد 3 مرداد ماه از دنیا رفت، در پی درگذشت او، هنرمندان از خاطراتشان با این نمایشنامه‌نویس و کارگردان باسابقه تئاتر ایران گفتند.

به گزارش  راه مردم به نقل از خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این هنرمند که مدت‌ها با بیماری سرطان کبد مبارزه می‌کرد، شامگاه دوم مرداد حالش رو به وخامت رفت و دخترش او را به بیمارستان «جم» منتقل کرد و سرانجام صبح (پنج‌شنبه) این هنرمند تئاتر صحنه زندگی را ترک کرد.

محمود استاد محمد متولد سوم آبان 1329 و خالق نمایشنامه‌های ماندگاری همچون «آسید کاظم»، «شب بیست‌ویکم»، «سرای رنج و شکنج»، «دیوان تئاترال» و ... بود.

در پی درگذشت این هنرمند،هنرمندانی در گفت‌وگوهای جداگانه با خبرنگار ایسنا،درباره‌ی این هنرمند سخن گفتند.

نصیریان: استادمحمد، فردی تاثیرگذار در تئاتر ایران بود

علی نصیریان با ابراز تاسف از درگذشت «محمود استاد محمد»، او را فردی تلاشگر و تأثیرگذار در تئاتر ایران توصیف کرد.

این هنرمند باسابقه‌ تئاتر ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آشنایی‌اش با محمود استاد محمد یادآور شد: ایشان را در گروه بیژن مفید شناختم و برای اولین‌بار او را در اداره‌ پیش‌آهنگی که مشغول تمرین یک نمایش بودند، دیدم. به نظرم جوانی کارآمد و با استعداد رسید و بعدها کارهای بیشتری از او دیدم.

نصیریان اضافه کرد: حتی زمانی که ما هر دو در کانادا بودیم، او همیشه از بچه‌های تلاشگر و مستعد تئاتر ایران بود.

این هنرمند تئاتر افزود: محمود استاد محمد در زمینه‌ شناخت تئاتر ایرانی و شخصیت‌های ایرانی فردی بسیار قابل بود و آثار خوب و تأثیرگذاری از خود برجای گذاشت.

علی نصیریان در پایان صحبتش گفت: از درگذشت ایشان کمال تأسف را دارم و برایشان آرزوی علو درجات می‌کنم.

یعقوبی: درگذشت استادمحمد ناشی از بی‌توجهی‌ها

محمد یعقوبی با اظهار تأسف از درگذشت محمود استادمحمد، این اتفاق را متأثر از بی‌توجهی به مسائل درمانی هنرمندان دانست.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر به ایسنا، گفت: در خبرها آمده که محمود استادمحمد به‌خاطر عارضه‌ی سرطان درگذشته و گویی این یک اتفاق طبیعی است، در حالی که درگذشت او به مرگ طبیعی نبود، بلکه این اتفاق به‌دلیل بی‌توجهی به درمان هنرمندان و رسیدن دارو رخ داد.

او با اظهار تأسف از درگذشت تعداد زیادی از هنرمندان، افزود: متأسفانه رسیدگی به وضعیت دارو و درمان هنرمندان، شرایط نامناسبی دارد و در سال‌های گذشته بارها شاهد بیماری و درگذشت هنرمندان بوده‌ایم.

فتحی: استاد محمد یکی از پایه‌های اساسی نمایشنامه‌نویسی نیم قرن گذشته بود

حسن فتحی گفت: محمود استادمحمد یکی از پایه‌های اساسی نمایشنامه‌نویسی نیم‌قرن گذشته در ایران بود که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ تئاتر مملکت ما دارد.

این هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون در حالی که به شدت از درگذشت محمود استاد محمد متاثر شده بود به ایسنا، گفت: نسل‌های گوناگون هنرمندان تئاتر این مملکت هرگز محمود استادمحمد،‌ نمایشنامه‌هایش و تاثیری را که بر دو سه نسل از شاگردان خود برجای گذاشت، فراموش نخواهند کرد.

فتحی اضافه کرد: «استادمحمد» یکی از چهره‌های بسیار مهم درام‌نویسی ماست که تأثیر او بر تاریخ تئاتر این مملکت انکارنشدنی است.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: تا آنجا که به نسبت ما با مرگ مربوط می‌شود، همه ما بازنده‌ایم و کسی در این مبارزه به پیروزی می‌رسد که آثاری جاودان خلق کرده باشد.

حسن فتحی افزود:‌ شاید جسم استاد ما در مبارزه با مرگ پیروز نشده باشد، اما او با تأثیر خود و آثاری که خلق کرد، در مواجهه با میرایی و مرگ پیروز شد و همین آثار، او را در تاریخ تئاتر ایران مانا و جاودانه کرد.

سپانلو: او یکی آخرین بازماندگان نسل طلایی تئاتر ایران بود

محمدعلی سپانلو گفت: محمود استادمحمد یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی تئاتر ایران بود.

این شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: استادمحمد مانند افرادی مثل اسماعیل خلج از بازماندگان «تئاتر نو» بود. او از نسل‌های جوان‌تر تئاتر ملی و کسانی مانند نصیریان، بیضایی و ساعدی بود.

او با اشاره به خاطره‌ای از نمایش «آسید کاظم» به کارگردانی محمود استادمحمد، توضیح داد: نمایش «آسید کاظم» به کارگردانی استادمحمد در اتاق کوچکی به نام «خانه‌ی نمایش» در نزدیکی میدان فردوسی، روی صحنه رفت. نمایش که کارگردانی آن را استادمحمد برعهده داشت، شگفت‌انگیز، سرشار از استعداد در بازی و حرکت بود. من پس از دیدن آن نمایش، در یکی از نشریات آن زمان مقاله‌ای درباره‌اش نوشتم، بعد از چاپ آن مقاله، وزیر فرهنگ مقاله را دید و به همین خاطر، محل اجرای نمایش را از آن اتاق کوچک در میدان فردوسی، به تالار سنگلج منتقل کرد و همین امر باعث رونق کار آن‌ها شد و من نیز از این بابت که مقاله‌ام باعث این کار شد، بسیار خوشحال شدم.

پیام تسلیت قادرآشنا برای درگذشت محمود استادمحمد

درپی درگذشت محمود استادمحمد - پیشکسوت تئاتر ایران -، قادر آشنا - مدیر اداره کل هنرهای نمایشی - در پیامی، فقدان این هنرمند را به خانواده‌ی او و جامعه‌ی هنری تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در پیام تسلیت قادر آشنا آمده است:

«ای ماهِ سبک عنان‌تر از عمر چون عمر گران‌بهات جویم

دیروز چو آفتاب بودی امروز چو کیمیات جویم

به راستی و درستی، سهم نبودن پیشکسوت بزرگی چون «محمود استادمحمد» را چگونه می‌توان گذاشت؟ او که بی‌نیازِ به معرفی، از دیروز به چشمِ خرد، نه یک تن بلکه، هزاران بود و تا همیشه، سربلند در بلندایِ هنر نمایش این خاکِ غریب ایستاده است و نغمه‌ی ماندگار خود را آنچنان خوانده است که تا نام و نشانی از صحنه باشد، می‌توان حضورش را در متن نمایش و بطن تئاتر، به بزرگی و شرافت حس کرد. هرچند استواری نجیبانه‌اش در ماه‌های اخیرِ درد و بیماری، جوهره فناناپذیر هنر بود و زندگیِ شفاف او با مرگ نسبتی نداشت، اما بدان خاطر که دیگر به دیدارش نمی‌توانیم رفت؛ خانواده مکرم شکیبایش و جامعه سوگوار نمایش را تسلیت می‌دهیم و از درگاه خداوند متعال، برای آن روح صبور، علو درجات و برای بازماندگانش، عزت و سربلندی مسئلت می‌نماییم.»

پیکر محمود استاد محمد روز شنبه - 5 مردادماه - تشییع می‌شود.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند با سابقه‌ی تئاتر ایران روز شنبه - 5 مرداد ماه - رأس ساعت 10 صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود و پیکر این هنرمند در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر