يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 1601
تاریخ انتشار: 02 مرداد 1392 13:41
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه بررسی طرح حمایت از تولید ملی را که به امضای 104 نماینده مجلس رسیده بود در دستور کار داشتند.


این طرح با درخواست جمعی از نمایندگان به صورت اولویت دار در مجلس مطرح شد تا هرچه زودتر به نتیجه برسد./


پیش از این نمایندگان مجلس در بررسی بودجه 92 برای تسریع در تصویب این طرح 20 ماده از طرح مذکور را در بودجه 92 گنجاندند اما شورای نگهبان از آنجا که معتقد بود این مواد ماهیت قانون گذاری جدید دارد از بررسی آن امتناع کرد و مجلس مجبور شد مجدداً ای مواد را به صورت طرح مورد بررسی قرار دهد.


در بررسی این طرح جعفر قادری سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی در گزارش خود اظهار داشت: هدف از تهیه این طرح تسهیل در فعالیت های اقتصادی بود  که بر اساس آن توجه ویژه ای به تولید ملی شده است و در مواد بسیاری رفع موانع کسب و کار فکرهایی شده است.


قادری گفت: برخی دوستان دغدغه این را دارند که طرح مذکور بار مالی دارد و مغایر اصل 75 قانون اساسی است. اگر چنین بیاندیشیم که هر طرح و لایحه ای ممکن است بار مالی داشته باشد بنابراین نمی توانیم هیچ طرحی را بررسی کنیم. روی این طرح کار زیادی انجام شده ممکن است دوستان نقطه نظراتی داشته باشند اما می توان ایرادات و اشکالات را در بررسی جزئیات رفع نمود.


نادر قاضی پور نماینده ارومیه به عنوان اولین مخالف این طرح گفت: در این طرح مواد زیادی مغایر تولید ملی است، شعار تولید ملی در سال 91 و شعار حماسه سیاسی و اقتصادی در سال 92 مخصوص به همان سال نیست بلکه این شعارها باید عملیاتی شود در حالی که در بندهای این  طرح حمایت واقعی از تولید نشده است بلکه تشویق هایی برای عده ای در نظر گرفته شده به عنوان نمونه به بخش دامی اشاره نشده است


نماینده ارومیه گفت: کارخانه داران از این طرح منتفع می شوند زیرا کلیات این طرح فقط برای حمایت از کارخانه داران است که بیمه سه سال گذشته را پرداخت نکرده اند و فقط منتظر تصویب این قانون هستند.


کمال پیرموذن نماینده اردبیل در موافقت با این طرح گفت: مشکلات زیادی در تولید ملی داریم که از جمله آنها نوسانات ارزی ناشی از سیاست های دولت، کمبود نقدینگی در میان تولید کنندگان، بوروکراسی خشک، برخورد زجرآور بانک ها با کارآفرینان، کسری بودجه و انباشت مطالبات بخش خصوصی از دولت و همچنین
سرکشی در اجرای قانون بهبود مسترم محیط کسب و کار است.


وی ادامه داد: بیکاری در سال های اخیر تشدید شده است. به گفته آقای عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در مجموع در دولت 700 هزار شغل ایجاد نه 7.5 میلیون آماری که رئیس جمهور  اعلام می کند.


پیرموذن گفت:  با تصویب این طرح باید به تولید ملی کمک شود.


علیرضا محجوب نماینده تهران نیز در مخالفت با این طرح گفت:  آن چه در این طرح مشاهده می شود بیشتر مربوط به اصلاح مقررات مالیاتی و بانکی بدون ملاحظه قوانین و مقررات است.


وی گفت: تولید ملی عبارت است از کالا و خدماتی که با کارگر و فعالیت و سرمایه ایرانی فراهم می شود. کسانی که این طرح را نوشته اند گویا در فضا سیر می کنند مگر مشکلات تولید ایرانی تجاری سازی است؟ خیر مشکل تولید در ایران تعطیلی کارخانجات است. اگر بیمه با تولید ملی منافات دارد معنا ندارد که اصل 29 قانون اساسی را نادیده بگیرید.


نماینده تهران گفت: آن چه که در طرح نوشته اید فقط به نفع کسانی است که فرار مالیاتی دارند بنابراین از این طرح حمایت از تولید ملی بر نمی آیید. شما متقلبان را حمایت می کنید حاضرم در این مورد با شما مناظره کنم.


رئیس فراکسیون کارگری مجلس خاطرنشان کرد: شما در این طرح یک جمله ننوشته اید که هر جا تولید ملی کفاف نیاز داخل را بدهد واردات باید ممنوع شود. شما در این طرح کجا به واردات حمله کرده اید؟ مگر آسیب تولید داخل، واردات نیست؟ بانک ها موظف هستند 90 درصد تسهیلات خود را به تولید اختصاص دهند اما کجا در این طرح به این موضوع که بسیار روشن است اشاره شده است.


محجوب گفت: تصور می کنیم بهتر است  کلیات این طرح رد شود تا در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار گیرد زیرا این طرح حمله به تولید ملی است نه حمایت از آن.


رضا رحمانی نماینده تبریز و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در موافقت با این طرح گفت: جلسات متعددی برای بررسی این طرح پس از تاکیدات مقام معظم رهبری درباره تولید ملی برگزار شد. در آن زمان دغدغه های زیادی وجود داشت از جمله اینکه  بار مالی نداشته باشد و دیگر اینکه توقف ایجاد نکنیم که با تصویب این طرح تمام مشکلات تولید حل خواهد شد. دغدغه دیگر ما این بود که این طرح اجرایی شود.


وی ادامه داد: در تهیه این طرح یک ساختار منطقی وجود دارد و شاه بیت آن حمایت از عمل و فناوری و ارتباط دانشگاه و صنعت است. مشکل ما در ارتباط این دو نهاد با هم است زیرا ایده های ما تبدیل به واحد تجاری و محصول نمی شود.


وی گفت: حمایت از صادرات  در این طرح برجسته است. تلاش کردیم برای تولید تسهیلاتی ایجاد شود زیرا هدف ما حفظ ذخیره تولید است. همچنین برای رفع برخی موانع تلاش کردیم زیرا احساس کردیم موانعی برای تولید و صنعت وجود دارد.


رحمانی ادامه داد: هم اکنون دولت برگه ای توزیع کرده مبنی بر اینکه دولت مخالف این طرح است. باید گفت دولت واقعاً در حمایت از تولید برگ روشنی ندارد  و موفق عمل نکرده است.


روح الله عباسپور جانی نماینده بوئین زهرا در مخالفت با این طرح گفت: واقعیت یا ناست که ما مشکلات زیادی در پیش روی تولید ملی داریم و طرحی که تهیه شده یک طرح جامع و پاسخگو به مشکلات تولید کشور در بخش های مختلف نیست.


وی افزود: بیشترین ورود این طرح به حوزه های مسایل مالی، تامین اجتماعی، گمرک، نظام بانکی و مسایل مالیاتی است. همچنین موادی از این طرح با اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد و بار مالی خواهد داشت. اما ظاهراً خود رئیس مجلس هم مصمم است که کلیات این طرح به تصویب برسد.


عباسپور گفت:  در ماده 43 این طرح آمده است که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام ملغی خواهد شد. کجا مجلس می تواند چنین کاری انجام دهد؟


وی ادامه داد: تولید کنندگان اگر بخواهند تسهیلات بانکی دریافت کنند آنقدر غوغاسالاری در نظام بانکی است که باید از 17 مرحله عبور کنند چرا طراحان طرح به این موضوع نپرداختند. ما حامی تولید ملی هستیم زیرا نظر مقام معظم رهبری بر این است و نظر ایشان باید تامین شود اما این طرح به نفع تولید کنندگان نیست.


در ادامه بررسی این طرح قسیم عثمانی نماینده بوکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با استناد به اصل 110 قانون اساسی مبنی بر اختیارات رهبری اخطاری داد و گفت: یکی از بندهای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری عدم اتکا بودجه به نفت است اما مواد این طرح فقط به معافیت مالیاتی پرداخته است، آیا مشکل  تولید ما پرداخت مالیات است؟ بهتر بود طراحان دو جمله در حمایت از تولید می آوردند ما می خواهیم از اقتصاد متکی به نفت رها شویم نه اینکه مالیات ها را برداریم.


لاریجانی در پاسخ به عثمانی با بیان اینکه اخطار را وارد نمی دانم، گفت: تهیه کنندگان طرح معتقدند در شرایط فعلی رکود داریم و باید تسهیلاتی برای کارخانجات فراهم شود بنابراین اعضایی از مجلس نشستند و این طرح را نوشتند بهتر است نگاه مثبتی به آن داشته باشیم. این دست اخطارها وارد نیست.


کمال علیپور نماینده قائمشهر نیز در اخطاری با استند به اصل 75 و 110 قانون اساسی گفت: بحث  این بود که شرکت هایی که تعطیل هستند تسهیلاتی دریافت کنند و اگر اشتغال ایجاد می کنند به وام های آنها استمهال داده شود اما در ماده 41 این طرح بحث های مالیاتی دیده شده که مغایر قوانین جاری است.


وی افزود: در بودجه 92 تلاش شد تا از وابستگی به نفت خلاص شویم و به سمت مالیات برویم و کشور را از اقتصاد نفتی نجات دهیم اما در این طرح این موضع نادیده گرفته شده است.


لاریجانی هم پاسخ داد: شما اگر می خواهید به عنوان مخالف صحبت کنید اشکالی ندارد. نظرتان را بدهید اما اخطار شما را وارد نمی دانید.


محمد حسن آصفری  نماینده اراک نیز در اخطاری یادآور شد که برخی از مواد این طرح با قانون برنامه و قانون اساسی مغایرت دارد.


لاریجانی در پاسخ به آصفری گفت: شما باید تکلیف بندهایی از این مواد را در خصوص اصل 75 قانون اساسی مبنی بر داشتن بار ملای روشن کنید. در بودجه 92  20 بند از این طرح مورد تصویب مجلس قرار گرفت اما شورای نگهبان ابداعی کرد و گفت چون ماهیت قانونی دارد حذف شود پس باید یا دولت لایحه بیاورد یا این که کمیسیون بررسی کند. هم اکنون کمیسیون این کار را انجام داده و فکری هم برای بار مالی آن کرده است. دولت منتخب هم با این فکر موافق است. اگر بار مالی داشته باشد نظرش را می دهد و شورای نگهبان هم نظر خواهد داد.


وی افزود: مقام معظم رهبری نکاتی را درباره تولید ملی فرمودند و افرادی از مجلس 1.5 سال روی آن کار کردند. برای تامین بار مالی هم بندهایی در بودجه گنجانده شد اما شورای نگهبان ایراد گرفت که مجدداً در این طرح آمده است بهتر است این طرح را جلو ببریم و ببینیم که چه می شود هرجا موادی از آن با قانون اساسی و قانون برنامه مغایرت داشت تذکر بدهید آرام آرام به سمتی برویم که برای حمایت از تولید ملی فکری شود.


مهدی دواتگری نماینده مراغه نیز در موافقت با این طرح گفت: بخش مهمی از جهاد اقتصادی تولید ملی است.


وی به تاکیدات مقام معظم رهبری در تولید ملی اشاره کرد و گفت: به گفته مقام معظم رهبری اگر موضوع تولید ملی حل شود به چالش های بین المللی هم غلبه خواهیم کرد.


دواتگری گفت: برخی معتقدند  که بخش دامداری در این طرح مورد توجه قرار نگرفته در حالی که بخش کشاورزی و حمایت از آن در طرح آمده است و دامداری، زراعت و شیلات زیرمجموعه بخش کشاورزی است حتی 25 درصد تسهیلات بانک ها به بخش کشاورزی اختصاص یافته بنابراین تک تک مواد ارتباط مستقیم با حمایت از تولید ملی دارد.


ابراهیم ابراهیمی نماینده دولت که در مجلس حاضر بود نیز در خصوص نظر دولت درباره این طرح گفت:  دولت با کلیات این طرح مخالف است و اکثر نمایندگان بر مغایرت مواد طرح با قانون اساسی و قانون برنامه و قوانین جاری موافق هستند اما دنبال راهکاری برای برون رفت از این مغایرت ها هستند.


وی گفت: بررسی اجمالی این طرح نشان می دهد که برای برون رفت تولید و  اقتصاد از شرایط فعلی فقط اصلاح نرخ های مالیاتی، تامین اجتماعی، تسهیلات بانکی و اصلاح برخی قوانین مد نظر قرار گرفته است در حالی که عوامل  و متغیرهای زایدی در تولید دخالت دارند.


ابراهیمی خاطرنشان کرد: اکثر مواد موجود در این طرح ربطی به حمایت از تولید ملی ندارد بلکه اصلاح برخی از قوانین مالیاتی، بیمه ای، بانکی و پولی است. بهتر است این طور القا نشود که اگر این طرح تصویب شود همه مشکلات اشتغال کشور حل خواهد شد. این طرح با هدف سه ساله تنظیم شده در حالی که می توانست در بودجه بیاید و نیاز به قانون گذاری دایمی نبود.


وی گفت: دولت آتی با کسری بودجه مواجه می شود و این طرح فاقد انسجام است. تصویب آن نیازمند اصلاح قوانین متعددی از جمله قانون برنامه و قانون مالیات های مستقیم و قوانین پولی و ارزی است. اگر برای حمایت از بخشی، قوانین مرتباً نقض شود نه تنها مجریان و فعالان اقتصادی با سرگردانی مواجه می شوند بلکه سیستم قانون گذاری ما هم زیر سوال می رود.


غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه نیز در تذکری گفت: کلیات این طرح ارتباطی به کمیسیون ویژه ندارد چطور اجازه داده می شود چنین طرحی در مجلس مطرح شود.


لاریجانی در پاسخ به کاتب گفت: رهبر انقلاب سال 91 را سال حمایت از تولید ملی نامیدند و 1.5 سال فرصت صرف شد تا این طرح آماده شود. بهتر است با ایرادات مختلف دستاورد 1.5 ساله را متوقف نکنیم زیرا امسال دیگر به تنظیم چنین طرحی نمی رسیم. اگر اشکالاتی وارد است در بررسی جزئیات این طرح آن را حل کنیم. من نگرانی دارم امسال را به طور کلی از دست بدهیم و فرصتی برای حمایت از تولید و گذراندن مصوبه برای آن نداشته باشیم.


نهاوندیان رئیس اتفاق بازرگانی که برای دفاع از این طرح در مجلس حضار بود طی سخنانی گفت: شرایط کلی اقتصادی ما در سال گذشته و در سال جاری به نحوی بوده است که اقتضا می کند یک کار جدی برای رونق اقتصادی کشور صورت گیرد.


وی گفت: رشد ناخالص تولید ملی ما قابل قبول نبوده و نیست، رشدی که باید به 8 درصد می رسید به سمت صفر حرکت کرده یا منفی شود.


رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: مدیریت هوشمندانه اقتضا می کند که اگر علایمی در اقتصاد پیدا شود که نشان دهد با مشکل مواجه هستیم تشویق هایی به  صورت موقت در حمایت از تولید گذاشته شود تا تولید به مسیر خود باز گردد بنابراین باید به تولید موجود پیام بدهیم که بتوانند بر برخی موانع که سر راهشان پیش آمده غلبه کنند.


وی  افزود: در دو سه  سال اخیر موانع جدیدی سر راه تولید ایجاد شده است، موانع خارجی و برخی ناهماهنگی های داخلی اقتضا می کند برای کمک به تولیدگران کشور تسهیلات جدید ایجاد کنیم. علاوه بر این وظیفه جدی داریم که فضای کسب و کار را برای تولید مساعد کنیم زیرا شرایط ویژه اقدام ویژه می طلبد. از جمله این اقدامات مشوق های مالیاتی، بخشودگی جرایم تامین اجتماعی و تسهیل فضای کسب و کار است.


نهاوندیان گفت: افزایش درآمد مالیاتی فقط با افزایش نرخ حاصل نمی شود مشکل سیستم مالیاتی ایران این است که پایه مالیاتی ما ضعیف است. اگر مشوق مالیاتی بدهیم تا تولید بالا برود، درآمد هم بالا می رود.


وی از نمایندگان مجلس خواست تا به کلیات این طرح که مورد توجه رئیس جمهور منتخب است و وی به رونق تولید و اقتصاد اهمیت می دهند رای دهند.


حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در خصوص این طرح و پاسخ به مخالفان گفت:  برای بررسی و تنظیم این طرح 36 جلسه رسمی در کمیسیون و کارگروه تشکیل شد و ده ها جلسه نیز در بیرون از مجلس و در مرکز پژوهش ها برگزار کردیم. در این طرح به صنعت و معدن، کشاورزی، شرکت هالی دانش بینان، بخش انرژی و خدمات توجه ویژه شده است و کمیسیون های مختلفی در بررسی و تنظیم طرح دخیل بودند که از همه آنها تشکر می کنم.


وی ادامه داد: برخی مخالفان مغایرت مواد این طرح با اصل 75 قانون اساسی را مطرح می کنند در حالی که ما در ماده 42 طرح برای آن پیش بینی کرده ایم. بخشی از مواد هم با قوانین جاری و قانون برنامه مغایرت دارد که مشکل مغایرت با قانون برنامه با رای دو سوم نمایندگان حل می شود و مغایرت با قانون جاری هم اشکالی ندارد.


وی در پاسخ به  مخالفانی که معتقد بودند این طرح بیشتر به مباحث معافیت مالیاتی پرداخته است گفت: فقط 5 ماده از طرح به معافیت مالیاتی مربوط می شود که دو مورد از آن در بودجه به تصویب رسیده. در بخش دیگری هم آمده است اگر تولید کنندگان تولیدشان افزایش یافت تشویق می شوند که سودشان را احراز کنند. اگر شفاف سازی شود درآمد مالیاتی هم افزایش خواهد یافت.


رئیس کمیسیون ویژه مجلس ادامه داد: اگر مشکل صنعت تعطیلی کارخانجات است باید هم از کارخانجات و هم از کارگر حمایت شود. باید همه جوانب را با هم بنگریم.


پس از بحث و بررسی 1.5 ساعته در خصوص کلیات این طرح از آنجایی که لاریجانی رئیس مجلس نسبت به مخالفت تعداد زیادی از نمایندگان اطلاع یافته بود پیشنهادی مطرح کرد  و گفت: برخی دوستان نکاتی را مطرح کردند و اشکالاتی را به طرح وارد دانستند که البته وارد است و نیاز به بررسی  مجدد دارد. این طرح که یک شوری است می توانیم آن را دو شوری کنیم. اگر شور اول رای آورد طرح به کمیسیون بر می گردد  تا اشکالات آن برطرف شود و مجدداً به صحن خواهد آمد.


وی مجدداً قبل از رای گیری به نمایندگان یادآور شد: این طرح دو شوری خواهد شد و پیشنهادات نمایندگان در  کمیسیون ویژه مورد بررسی قرار خواهد کرد.


اما نمایندگان مجلس با 98 رای موافق، 106 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 231 نماینده حاضر با کلیات این طرح مخالفت کردند. بنابراین طرح مذکور از دستور کار مجلس خارج شد.


لاریجانی پیش از آنکه مجلس با کلیات این طرح مخالفت کند از کمیسیون ویژه خواست تا مجدداً روی این طرح کار کند و این طرح را به شکل خلاصه تری تنظیم کند تا مشکلات تولید مرتفع شود.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر