جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 15154
تاریخ انتشار: 18 آبان 1394 07:39
به گزارش راه امروز،  در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب دوشنبه هیجدهم آبان ماه را مرور کنید.



 تیتر برخی روزنامه ها با گرایش های مختلف در واکنش به سخنان رئیس جمهور را در زیر مشاهده می نمائید:


«روزنامه کیهان»:دولت به جای نفوذی‌ها یقه منتقدان را گرفت!


«روزنامه جوان»:حمله به همه


«روزنامه وطن امروز»: روحانی: ضد انقلابند!/ تهدید مطبوعات در نمایشگاه مطبوعات


«روزنامه شرق»:قانون روشن باشد نمی‌توان با آزادی مطبوعات بازی کرد


«روزنامه اعتماد»:قانون مطبوعات روحانی






«روزنامه آرمان»: برخی با پول مردم، علیه مردم کار می‌کنند


«روزنامه آفتاب یزد»:با پول مردم علیه مردم حرکت می کنند


«روزنامه قانون»:رسانه نیستند؛ پلیس مخفی اند!


«روزنامه ابتکار»:بدترین جوانمرگی، جوانمرگی مطبوعات و رسانه است


«روزنامه تابناک»:خط و نشان برای مخالفان!


«روزنامه اعتماد» در صفحه دیپلماسی خود در گزارشی با عنوان«مبارزه با داعش سهم مشترك بازيگران منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي در سوريه » می نویسد:« سخنان علي‌اكبر ولايتي، رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص شركت فعالانه ايران در نشست سوم وين در خصوص سوريه بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي بين‌المللي داشته است. در شرايطي كه هفته گذشته حسين اميرعبداللهيان، معاون امور خاورميانه و آفريقاي وزارت امور خارجه اعلام كرده بود كه اگر نشست‌هاي سوريه مفيد نباشد، ايران در آنها شركت نخواهد كرد، علي‌اكبر ولايتي، مشاور ارشد مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل تاكيد كرد كه ايران با رعايت خطوط قرمز خود در اين نشست‌ها شركت مي‌كند. نخستين نشست سوريه با حضور تمام بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي روز ٣٠ اكتبر در پايتخت اتريش برگزار شد و گفته مي‌شود كه دومين نشست يا اواخر هفته جاري يا روز شنبه آينده مجددا در هتل امپريال وين برگزار خواهد شد. نشست ٣٠ اكتبر سوريه با حضور وزراي امور خارجه ١٨ كشور به اضافه مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده سازمان ملل در امور سوريه برگزار شد. نشستي كه به گفته وزراي امور خارجه روسيه و امريكا مهم‌ترين دستاورد آن با وجود حضور ديدگاه‌هاي متفاوت سياسي در خصوص سوريه، عدم ترك جلسه ٩ ساعته توسط حتي يكي از حاضران بود. خبرگزاري رويترز با بازانتشار سخنان ولايتي نوشته است كه پيش از اين ايران از نقش منفي برخي كشورها در نشست اخير سوريه در وين سخن گفته بود كه به نظر مي‌رسيد منظور اين كشور عربستان سعودي باشد. آنچه كه از مجموع سخنان ولايتي در رسانه‌هاي غربي پررنگ شده اين است كه ايران با توجه به استانداردهاي خود و همچنين لحاظ كردن خطوط قرمز در اين نشست شركت خواهد كرد: ما از متحد خود در سوريه نه تنها در صحنه نظامي كه در حوزه سياسي هم حمايت خواهيم كرد. كوتاه شدن فاصله زماني ديدارها در خصوص سوريه با تغيير معادلات ميداني در اين پرونده هم همراه بوده است. حضور نظامي روسيه در سوريه در يك ماه و نيم اخير و بالارفتن دست داعش و تروريست‌هاي فعال در سوريه در بسياري از حملات‌ تروريستي عملا بازي غرب در سوريه را با شكست روبه‌رو كرده است. نشست سوم وين در يك ماه گذشته در حالي نزديك است كه در نشست دوم خبري از طرحي براي خروج بشار اسد از قدرت و جدول زماني در اين خصوص نبود اما عربستان سعودي تاكيد دارد كه در نشست‌هاي بعدي بايد در اين خصوص تصميم‌گيري شود. در حالي كه پيش‌بيني مي‌شود اندك اندك جامعه جهاني از برگزاري نشست‌هايي با جمعيت دو نشست وين ١ و ٢ فاصله گرفته و ادامه تصميم‌گيري در خصوص پرونده سوريه به بازيگران اصلي‌تر منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي واگذار شود، تحليلگران متفاوت از همفكري‌هاي جديد و همزمان اختلاف راهكارهاي نو ميان برخي متحدان قديمي سخن مي‌گويند. حقيقت امر اين است كه بحران سوريه به نتيجه نخواهد رسيد مگر زماني كه طرفين متنوع درگير در اين پرونده به استراتژي برد – برد تن داده و از بازي با حاصل جمع صفر پرهيز كنند.»


«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان«انصارالله پشت دروازه‌هاي عدن» به تحولات میدانی در جنگ یمن پرداخته و می نویسد:« امارات اولين دسته از سربازان خود را از يمن خارج كرد و حوثي‌ها علاوه بر تسلط بر شهر الربوعه عربستان، به يك منطقه استراتژيك در جنوب يمن مسلط شدند و به دروازه‌هاي عدن رسيدند. همه اين اتفاق‌ها در عرض كمتر از 48 ساعت رخ داده كه نشان دهنده شتاب بالاي تحولات يمن است و شواهد حاكي از آن است كه ائتلاف عربي به رهبري عربستان سعودي در آستانه فروپاشي قرار دارد.
روز يك‌شنبه منابع محلي يمن خبر دادند نيروهاي انصارالله و متحدان كنترل تمامي مناطق دو استان جنوبي لحج و ضالع را به دست گرفتند. اين اتفاق پس از آن مي‌افتد كه روز جمعه نيروهاي يمني گفتند كه عمليات گسترده‌اي براي بازپس‌گيري اين دو استان استراتژيك آغاز كرده‌اند. يكي از مهم‌ترين پيشروي‌هاي نيروهاي يمني در شهر دمت واقع در ميان دو استان «إب» و «الضالع» رخ داد. بنابر گزارش رسانه‌هاي يمني نيروهاي انصارالله بامداد روز گذشته كنترل اين شهر را به دست گرفتند. پايگاه خبري «وكاله خبر انبلا» هم از دستگيري شبه‌نظاميان افغاني و سوماليايي كه توسط عربستان استخدام شده بودند، در استان ضالع خبر داد. با تسلط نيروهاي انصارالله بر اين شهر، نيروهاي متحد به پشت دروازه‌هاي عدن بازگشتند، چراكه شهر دمت از سمت استان «ضالع» دروازه ورودي «عدن» محسوب مي‌شود.
رسانه‌هاي غربي هم البته كمي با تأخير خبر پيشروي نيروهاي انصارالله در جنوب يمن را تأييد كردند. »


«روزنامه آرمان» در گزارشی باعنوان« شبنامه و ما أدراك شبنامه» می نویسد:« «شبنامه و ما أدراك شبنامه» و باز هم داستان تكراري پخش شبنامه براي نشان دادن يك مخالفت! و اين‌بار علي لاريجاني بود كه به اين ابزار مخالفت نخ‌نما شده واكنش نشان داد و ديروز اگرچه مي‌گفت: «اختلاف نظر در كشوري با رشد‌يافتگي سياسي طبيعي است» افزود: «اما حرف زدن عليه يكديگر در جلسات پنهاني و پخش شبنامه باعث انقباض در كشور و ايجاد دشمني مي‌شود.» شبنامه به تدريج تبديل به يك فرهنگ برای تندروها شده است و برايشان هم اهميت ندارد كه مخاطب شبنامه كيست. فقط در زمان دولت نخست احمدي‌نژاد بود كه اين شبنامه‌نويس‌ها به خود استراحت دادند و در دولت دوم او براي مشايي شبنامه نوشتند. از آغاز دولت روحاني هم چراغ‌هاي اين افراد پرنور‌تر از هميشه شد و شبنامه‌نويسي‌ها رونق گرفت؛ جالب اينكه سفرهاي استاني محل خوبي براي پخش اين شبنامه‌ها بود يا شبنامه‌هايي كه در مجلس عليه رئيس‌جمهور و اعضاي دولت پخش مي‌شد. نكته قابل تامل اينجاست كه نفس شبنامه‌نويسي، پنهان بودن است اما بعضا نگارندگان افشا مي‌شوند چنانكه مثلا 26مرداد سال گذشته كمال‌الدين پيرموذن نماينده اردبيل در مجلس اعلام كرد: «مهدي كوچك‌زاده امروز شبنامه‌اي در صحن علني مجلس عليه رئيس‌جمهوري توزيع كرد!» يا در خرداد همان سال بود كه در حاشيه مراسم بيست‌و‌پنجمين سالگرد امام خميني(ره) در حرم مطهر شبنامه و بولتن‌هايي عليه دولت و حسن روحاني رئيس‌جمهوري توزيع شد.


«روزنامه کیهان» نیز در ستون اخبار ویژه خود در خبر با عنوان«تله‌پاتی VOA و BBC منظور رئیس جمهور کیهان بود!» می نویسد:« بی‌بی‌سی و صدای آمریکا در یک تله‌پاتی با رئیس جمهور می‌گویند منظور تندگویی روحانی در نمایشگاه مطبوعات کیهان بوده است.


وبسایت صدای آمریکا نوشت: حسن روحانی در نمایشگاه مطبوعات گفت: «شما از برخی از نشریات می‌فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود، فردا کجا تعطیل می‌شود، مگر قابل تحمل است که در یک کشوری برخی از رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف و تعطیل و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن امنیتی دائمی برای آنها مقرر باشد که نه تنها هرچه می‌خواهند بگویند بلکه گاهی هم به عنوان پلیس مخفی عمل کنند؟»


VOA افزود: به نظر می‌رسد اشاره حسن روحانی عمدتاً به روزنامه کیهان است. همزمان وبسایت بی‌بی‌سی با استقبال از پرخاشگری روحانی نوشت: حسن روحانی به شدت از رسانه‌هایی که حاشیه امن دارند و کار «پلیس مخفی» را انجام می‌دهند انتقاد کرده و گفته است: «از برخی نشریات می‌فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود». آقای روحانی این حرف را در نمایشگاه مطبوعات زده است، یعنی در روزی که روزنامه کیهان تیتر اصلی خود را به گزارشی در مورد «پروژه نفوذ در مدیریت سایبری» اختصاص داده است، کیهان در این گزارش نزار زکا، شهروند لبنانی بازداشت شده در ایران را «افسر ارشد عملیاتی آژانس توسعه ملی آمریکا» معرفی کرده و نوشته که او از طریق یکی از مدیران ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران به کشور وارد شده و به سطوح عالی مدیریتی وزارت ارتباطات نفوذ کرده است.


بی‌بی‌سی می‌افزاید: بنابراین به نظر می‌رسد که آقای روحانی با توجه به رابطه نزدیک روزنامه کیهان با سازمان اطلاعات سپاه، نگران گسترده شدن حوزه بازداشت‌های اخیر به مدیران ارشد دولتی و مشخصاً بازداشت احتمالی آقای جهانگرد باشد.


نیک‌آهنگ کوثر همکار فراری نشریات زنجیره‌ای نیز با اشاره به یادداشت مدیرمسئول کیهان در سال 82 و با عنوان «خانه عنکبوت» که به معرفی شبکه نفوذ در رسانه‌ها اختصاص داشت، نوشت: کیهان پروژه جدید «خانه عنکبوت» را به اجرا گذاشته است. گفتنی است تقریباً تمامی کسانی که سال 82 در یادداشت کیهان از آنها با حروف اختصاری نام آنان و به عنوان عوامل نفوذی یاد شده بود، امروزه به آمریکا و انگلیس گریخته و پناهندگی گرفته‌اند.


یادآور می‌شود آقای روحانی دیروز در حاشیه نمایشگاه مطبوعات خطاب به همسر احسان مازندرانی- مدیر مسئول بازداشت شده روزنامه فرهیختگان - ارگان دانشگاه آزاد- و از فعالان فتنه 88- گفت: این جوانان سرمایه‌های نظام هستند و نباید دلسردشان کنیم(!)»


«روزنامه قانون» در گفت و گو با محمود بهمنی رئیس کل سابق بابک زنجانی با عنوان«تجربه من د‌‌‌‌‌ر بانک مر کزی قابل باز گویی نیست» به نقل از وی می نویسد:« پیشنهاد‌‌‌‌‌‌‌ من به د‌‌‌‌‌‌‌ولت بعد‌‌‌‌‌‌‌ از لغو تحریم‌های بانکی،تشویق سرمایه گذاری زیر بنایی خارجیان علی الخصوص سرمایه د‌‌‌‌‌‌‌اران ایرانی خارج از کشور است. د‌‌‌‌‌‌‌ولت باید‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌ر چارچوب اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ مقاومتی با کمک به واحد‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ی، تولید‌‌‌‌‌‌‌ات کشور را صاد‌‌‌‌‌‌‌رات محور کند‌‌‌‌‌‌‌ و با بالا برد‌‌‌‌‌‌‌ن بهره وری و کیفیت تولید‌‌‌‌‌‌‌ات از وارد‌‌‌‌‌‌‌ات کالاهایی که مشابه خارجی آن د‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌اخل تولید‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود‌‌‌‌‌‌‌ جلوگیری یا با ایجاد‌‌‌‌‌‌‌ تعرفه‌های قابل توجه از وارد‌‌‌‌‌‌‌ات آنها جلوگیری كند‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌ولت یازد‌‌‌‌‌‌‌هم باید‌‌‌‌‌‌‌ با کمک و مساعد‌‌‌‌‌‌ت نمود‌‌‌‌‌‌ن به صنعت واحد‌‌‌‌‌‌‌هايی که با ظرفیت پایین کار مي‌کنند‌‌‌‌‌‌‌ فعال شد‌‌‌‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌‌‌‌ر نهایت اشتغال را افزایش د‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌ و اولویت حمایت و سرمایه گذاری را بد‌‌‌‌‌‌‌وا به واحد‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ی و تولید‌‌‌‌‌‌‌ی نیمه تمام بد‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌ و از ایجاد‌‌‌‌‌‌‌ واحد‌‌‌‌‌‌‌‌های جد‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌ که مشابه آن د‌‌‌‌‌‌‌ر حال تعطیلی است خود‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌اری كند‌‌‌‌‌‌‌.


قصد‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌ تجربه  چند‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌هه فعالیت خود‌‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌‌رقالب یک کتاب جمع آوری کنید‌‌‌‌‌‌‌؟
بله تجربیات خود‌‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌‌ر قالب تالیف چند‌‌‌‌‌‌‌ کتاب به رشته تحریر د‌‌‌‌‌‌‌رآورد‌‌‌‌‌‌‌ه ام ولی تجربیات و عملکرد‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌وران تصد‌‌‌‌‌‌‌ی بانک مرکزی به‌علت محرمانه بود‌‌‌‌‌‌‌ن فعلا قابل بازگویی نیست.»


«روزنامه ابتکار» در گزارشی با عنوان«شوخی با ائتلاف» به موضوع ابهام در اجماع اصلاح طلبان با رهروان ولایت پداخته است. این روزنامه در این گزارش می نویسد:« ساعت‌های معکوس برای رسیدن به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی به شمارش افتاده است. جریانات سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، دو جناح دیرین و جدی برای به اجرا درآمدن سیاست‌ها و برنامه‌های خویش سخت در تلاش هستند تا شاید نسبت به دیگری، کرسی‌های بیشتری در مجلس دهم کسب کنند. هر یک از این دو جریان برنامه‌های خود را قدرتمندتر از دیگری می‌دانند و می‌خواهند برگه‌های برنده خودشان را از قبیل؛ اتحاد، وحدت، برنامه‌های مدون، سیاست‌گذاری دقیق و برگه اجماع و ائتلاف که شاید در مرحله آخر بازی سیاسی به یکدیگر نشان دهند. بنابراین برگه‌های برنده جناح‌های سیاسی راست چپ، شاید تا روز آخر انتخابات یکی پس از دیگری رو شود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 جریانی با نام اعتدال پیروز انتخابات شد. جریانی که خود را فرا جناحی یعنی نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا می‌داند در راس قدرت سیاسی کشور قرار گرفته است. به همین دلیل بسیاری از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای ائتلاف یا اجماع با این طیف سیاسی خود را آماده کرده‌اند تا شاید از این طریق کرسی‌های بیشتری نسبت به دیگری در مجلس آینده داشته باشند. با توجه به گفته کارشناسان و فعالان سیاسی باید منتظر ماند و دید که اجماع اصلاح‌طلبان با فراکسیون رهروان ولایت تا چه اندازه جدی است. با این حال شاید محقق شدن چنین اقدامی جزء محالات یا شاید جزء غیرمحالات جناح چپ و فراکسیون باشد، اما برای اجرایی شدن یا نشدن چنین برنامه‌ای نیاز به زمان است که در این برهه از زمان نمی‌شود قطع به یقین نظری جدی داد. با توجه به اظهارات کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون رهروان ولایت درباره اجماع اصلاح‌طلبان با این فراکسیون شاید نظری شخصی یا یک شوخی تلخ با هر دو جناح سیاسی باشد.»


«روزنامه وطن امروز»، تیتیر نخست خود را به نمایشگاه مطبوعات  اختصاص داد و نوشت؛ بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با سخنان تند و خط و نشان حسن روحانی علیه رسانه‌های منتقد افتتاح شد!. این روزنامه معتقد است که عملیات فشار دولت علیه رسانه‌های منتقد با تهدید و اتهام جدید از سوی رئیس‌جمهور همراه شده است.






 همچنین این روزنامه در گزارشی با عنوان«ترکان هم ادعای روحانی را نقض کرد» می نویسد:« اصلا تعجبی ندارد که در دولت یازدهم به تعداد مسؤولان، نظرات متفاوت و متناقضی درباره رکود و تورم وجود داشته باشد؛ مسؤولی وجود رکود را تایید می‌کند، دیگری تکذیب اما رئیس دولت آب پاکی را روی دست همه می‌ریزد و بابت خروج از رکود به همه تبریک هم می‌گوید. با وجود اینکه روحانی از شهریور 1393 خبر از اتمام رکود داده بود اما در 14 ماه اخیر بارها و بارها آمار و اظهارات مسؤولان همین دولت خبر از وجود رکود در اقتصاد و وضعیت بد بنگاه‌های اقتصادی داده‌ است. نامه 4 وزیر اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع به رئیس‌جمهور درباره رکود در شرکت‌های بورسی بار دیگر ثابت کرد واقعیت‌های اقتصاد با آمارهای رنگارنگ مسؤولان بسیار متفاوت است. اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس‌جمهور با اشاره به نرخ رشد پایین اقتصادی کشور گفت:‌ اقتصاد ما هنوز از رکود خارج نشده است. به گزارش تسنیم، وی افزود: بخش مهمی از بنگاه‌های ما تا خرخره به سیستم بانکی کشور بدهکارند و معوقات دارند و نتوانسته‌اند تعهدات خود را بدهند.»



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر