دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 1483
تاریخ انتشار: 31 تير 1392 00:40


فرارسیدن ماه مبارک رمضان به فروکش کردن اعتراضات و ناآرامی ها در خیابان های ترکیه منجر شده است .

به گزارش راه مردم به نقل از سرویس بین الملل انتخاب، هر چند اوضاع در خیابان های ترکیه با فرارسیدن ماه رمضان ارام به نظر می رسد اما وضع کنونی ترکیه را می توان به آتش زیر خاکستر تشبیه کرد و در واقع خشم معترضان ضد دولت این کشور کاهش نیافته است.

مراسم افطاری هر شب در میدان شهر استانبول با حمایت و نظارت شهرداری شهر استانبول برای مردم برگزار می شود و این همان میدانی است که تا چندی پیش صحنه درگیری های معترضان با نیروهای دولتی بود. در این مراسم میان مردم غذای رایگان همراه با موسیقی پخش می شود.

ناآرامی ها شدید در استانبول پس از آن روی داد که نیروهای امنیتی به تجمع مسالمت آمیز مردم در نزدیکی پارک گزی یورش بردند . تجمع کنندگان خواستار توقف اجرای طرح تبدیل شدن این پارک به مجموعه فروشگاهی بودند. اما یورش نیروهای پلیس به معترضان به بزرگترین تظاهرات ضد دولتی ترکیه ظرف یک دهه گذشته تبدیل شد. معترضان بطور فزاینده سیاست های تمامیت خواهانه دولت ترکیه را زیر سوال بردند .به هر ترتیب نیروهای امنیتی ترکیه معترضان را از پارک گزی بیرون کردند و این پارک اکنون آرام به نظر می رسد اما این آرامش چندان پایدار نیست.

مصطفی اکیول نویسنده کتاب اسلام بدون افراط گرایی و کارشناس ترکیه ای می گوید اعتراضات پارک گزی موجب چند قطبی شدن ترکیه شد .

این نگرانی وجود دارد که دولت ترکیه دیگر اعتراضات و انتقادات را تحمل نمی کند و این موضوع خود موجب افزایش و گسترش اعتراضات می شود ..وی گفت ممکن است این شرایط وارد مرحله ای شود که کنترل ان چندان برای دولت ترکیه آسان نباشد و برای همه مضر خواهد بود.

دراین پارک تصاویری برای یادبود پنج قربانی اعتراضات اخیر به چشم می خورد که در ماه ژوئن کشته شدند.در پی اعتراضات اخیر تصاویر از برخورد خشن نیروهای پلیس ترکیه با معترضان منتشر شد و نخست وزیر ترکیه گفت در این خصوص دستور تحقیقات را صادر کرده است.رجب طیب اردوغان در عین حال اعتراضات را بخشی ازیک توطئه برای سرنگون کردن دولت این کشور توصیف کرد.

نیروهای پلیس ترکیه برای جلوگیری از ورود گروه اندکی معترضان به مرکز شهر استانبول به شلیک
گاز اشک اور روی آورد و در این تظاهرات شماری از معترضان از جمله عثمان ِاردن یک استاد برجسته رشته هنربازداشت شد. وی پس از چند ساعت آزاد شد.

عثمان اردن می گوید نیروهای پلیس به من حمله کردند و مرا کتک زدند .اثار اصابت گلوله های پلاستیکی همچنان روی بدن وی دیده می شود .خبرنگار شبکه از وی پرسید آیا بار دیگر به تظاهرات می روید ؟ وی گفت بله ما به تظاهرات ادامه خواهیم داد.

در عین حال فعالان ضد دولت ترکیه مراسم ویژه ای برای افطار در بخشی دیگراز استانبول برگزار می کنند و دولت این کشور به چالش می گیرند که از ادامه تنش ها در ترکیه در آینده حکایت دارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر