شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 14337
تاریخ انتشار: 24 شهريور 1394 08:40


در شرایطی که فساد اخلاقی و مالی در بین اهالی فوتبال کم رخ نمی دهد عجیب است که خالکوبی بازیکنان تا این حد اهمیت یافته و سایر تخلفات را تحت الشعاع قرار داده است.






به گزارش راه امروز، از زمان حضور اشکان دژاگه در تیم ملی در چند مقطع بحث خالکوبی های وی خبرساز شد. در لیگ برتر نیز بارها بازیکنان خصوصا خارجی ها به خاطر خالکوبی هایشان مورد انتقاد قرار گرفتند و  بسیاری شان مجبور شدند در گرما،‌ لباس های آستین دار بپوشند.

یکی از این نفرات نیز ادینیوی برزیلی بود که لب به انتقاد گشود و تاکید کرد در همه جای دنیا بازیکنان خالکوبی دارند و نباید فراموش کرد که او یک خارجی است!

در شرایطی که به نظر می رسید حساسیت ها در این خصوص کاهش یافته اخیرا بار دیگر با احضار اشکان دژاگه و سردار آزمون به کمیته اخلاق بحث مقابله با خالکوبی بازیکنان مطرح شد.

همان روز علی کفاشیان این اقدام را نفی کرد تا مشخص شود روابط مسئولان کمیته اخلاق با سران فدراسیون فوتبال زیاد هم حسنه نیست. کمی بعد هم رئیس و دبیر کمیته اخلاق از سمت خود استعفا کردند که خیلی ها آن را به همین مخالفت کفاشیان ربط دادند و خودشان وتو شدن یکی از احکامشان(در مورد خانبان) را دلیل استعفا اعلام کردند.

جالب اینکه دبیر مستعفی کمیته اعلام کرد در فرهنگ ما خالکوبی برای زندانی ها، دزدها و راهزن ها بوده و معمولا وقتی روی بدن کسی خالکوبی می بینید می فهمید زندان رفته!

گزارش نامه‌نیوز از هیاهوی خالکوبی در فوتبال؛ کاسه‌های داغ‌تر از آش!

علی اکبر محمدزاده رئیس مستعفی کمیته اخلاق نیز در این خصوص گفته است: موضوع خالکوبی موضوعی نیست که ما به طور دقیق و جزئی به آن ورود کنیم. ماجراهایی مثل رشوه و تبانی را ما تا آخرش پیگیری می کنیم و به نتیجه نهایی می رسیم اما در مورد خالکوبی چنین کاری نمی کنیم. ما هرگز به فوتبالیست ها نمی‌گوییم که خالکوبی نکنند. ما از آنها خواسته ایم که قسمت هایی از بدنشان را که خالکوبی کرده اند را بپوشانند. به هرحال این موضوع با عرف جامعه ما مغایرت دارد و بازیکنان هم باید آن را رعایت کنند.

بد نیست در همین رابطه به سراغ استفتاهایی که از مراجع در خصوص خالکوبی صورت گرفته برویم.

نظرات آیت الله مکارم شیرازی
سوال: خالکوبی چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو اشکالی ایجاد می کند؟
پاسخ؛ هرگاه ضرر خاصی برای بدن نداشته باشد و تصاویر آن موجب فساد اخلاق نباشد، جایز است و در هر حال برای وضو و غسل اشکالی ایجاد نمی کند.

سوال: آیا خالکوبی در اسلام حرام است؟ چرا؟
پاسخ:حرام نیست، مگر عکس های خالکوبی شده مستهجن باشد یا اسامی مقدس که در حالت وضو نداشتن یا جنابت مایه اشکال شود.

پاسخ مقام معظم رهبری به استفتا در مورد خالکوبی: خالکوبى اگر ضرر معتنابهى نداشته باشد حرام نيست.

استفتا از آیت الله سیستانی
سوال: حکم خالکوبی بر روی بدن چیست؟
پاسخ: بلامانع است.

پاسخ آیت الله هادوی تهرانی:
اگر خالکوبی برای بدن ضرر نداشته باشد و نقشی که خالکوبی می شود مشتمل بر امر حرامی، مانند تصویر زنان نامحرم نباشد و در عرف موجب تحقیر شخص نگردد و برای مردان، تشبّه به زنان محسوب نشود، جایز است.

بررسی نظرات مراجع نشان می دهد که در فرهنگ ما داشتن خالکوبی در صورتی که شامل تصاویر مستهجن نباشد، بلامانع است و مشخص نیست چرا بازیکنان خارجی یا نفراتی مثل دژاگه که در فرهنگ اروپایی رشد کرده اند، باید کاسه های داغ تر از آش را تحمل کنند.

در شرایطی که فساد اخلاقی و مالی در بین اهالی فوتبال کم رخ نمی دهد عجیب است که خالکوبی بازیکنان – که عمدتا شامل اسامی خودشان، پدر و مادرشان و یا برخی اعداد و اشکال غیر مستهجن است - تا این حد اهمیت یافته و سایر تخلفات را تحت الشعاع قرار داده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر