جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 1424
تاریخ انتشار: 27 تير 1392 11:09

عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج و آموزش ستاد نانو در گفتگو با خبرنگار مهندس نیوز به بیان پاره ای از فعالیتهای کارگروه ترویج ستاد نانو پرداخت.




به گزارش مهندس نیوز، عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج و آموزش ستاد نانو در گفتگو با خبرنگار مهندس نیوز به منظور آشنایی بهتر با فعالیتهای ستاد نانو به بیان پاره ای از فعالیتهای کارگروه ترویج ستاد نانو پرداخت.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مخاطبین کارگروه آموزش و ترویج ستاد نانو دانش آموزان هستند ستاد ویژۀ توسعه فناوری ‌نانو، به‌ منظور ارتقای سطح آشنایی دانش‌آموزان کشور با علوم و فناوری ‌نانو و زمینه‌سازی برای تحقیق و پژوهش دانش‌آموزی در این حوزه، اقدام به تأسیس باشگاه دانش‌آموزی فناوری ‌نانو نموده‌است. در باشگاه دانش‌آموزی فناوری ‌نانو به‌منظور دستیابی به این اهداف، فعالیت‌های متنوعی طراحی و اجرا شده که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است.

برگزاری نمایشگاه‌های آموزش علوم و فناوری‌نانو

باشگاه نانو از سال 1387 تاکنون، علاوه ‌بر حمایت و برگزاری سمینارهای آموزشی نانو در سراسر کشور، نمایشگاه‌هایی را برای آموزش عملی مفاهیم و کاربردهای نانو به دانش‌آموزان برپا می‌کند. بر اساس آیین نامه مالی ستاد نانو کسانی که سمینار آموزشی و ترویجی برگزار می کنند، مورد حمایت مالی قرار می گیرند. به طوری که تا پایان سال 1391 بیشتر از 1300 سمینار در سطح کشور انجام شد که از حمایت مالی ستاد نانو بهره مند شدند. همچنین تعداد آموزش یافتگان در این سمینار به 106 هزار دانش آموز و دبیر منجر شده است. فعالیت‌هایی که در نمایشگاه انجام می‌شود شامل نمایش و معرفی محصولات ساخته شده فناوری نانو، انجام آزمایش‌های ساده نانو، نمایش فیلم‌ها و انیمیشن‌های مرتبط با نانو، معرفی کتب و منابع آموزشی با موضوع نانو برای دانش‌آموزان و..... است که تا اکنون این نمایشگاه ها در 15 استان کشور برپا شده است.

المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری‌ نانو

المپیاد علوم و فناوری نانو، با هدف ترویج این فناوری در مقطع دبیرستان و کشف دانش‌آموزان مستعد برای به کارگیری در طرح‌های پژوهشی مؤثر، اولین بار در تیرماه سال 1389 برگزار شد که ده تا یازده استان در این المپیاد شرکت کردند که حدود 1200داوطلب در این المپیاد شرکت داشتند. این المپیاد هر ساله برگزار می شود به طوری که در المپیاد اردیبهشت ماه سال 1392 بیست هزار نفر داوطلب شرکت کردند که پذیرفته شدگان در این المپیاد یک اردوی عملی(آزمایشگاهی) و نانومحاسباتی(شبیه‌سازی) ده روزه را در یک مرکز معتبر علمی-پژوهشی کشور می‌گذرانند. در این مرحله، دانش‌آموزان ضمن فراگیری روش‌های ساخت نانومواد در آزمایشگاه و سنتز نانوذرات و ساخت یک نانوکامپوزیت توسط خودشان و شرکت در کارگاه‌های نانومحاسباتی، از مراکز فعال کشور در حوزه فناوری نانو بازدید می‌کنند. در پایان دانش‌آموزان برای کسب مدال طلا، نقره و برنز در یک آزمون با هم به رقابت می‌پردازند. این آزمون در دو بخش سوالات کتبی و همچنین ارایه دستاوردهای علمی خود طی این دوره، در قالب مقاله علمی و ارایه شفاهی با حضور داوران متخصص علوم و فناوری نانو برگزار می‌شود.

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر