چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: 14223
تاریخ انتشار: 18 شهريور 1394 06:40
 این روزها دلواپسان توافق هسته‌ای ایران، زمین بازی تازه و البته قانونی برای مخالفت با برجام پیدا کرده‌اند. نحله موافق دولت روحانی با استفاده از ظرفیت کمیسیون ویژه بررسی برجام، توانسته‌اند شدید ترین انتقادها را متوجه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کنند.

اکثریت کمیسیون برجام در اختیار مخالفان دولت است. هشت عضو این کمیسیون 15 نفره از مخالفان سرسخت برجام هستند. سیدحسین نقوی‌حسینی، اسماعیل کوثری، ابراهیم کارخانه، حسین نجابت، محمدمهدی زاهدی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش و محمود نبویان در ادبیات سیاسی ایران در دسته دلواپسان تعریف می‌شوند.


در کنار این هشت نفر، حمید رسایی، کوچک زاده، زارعی و ...نیز در جلسات این کمیسیون شرکت می‌کنند تا جمع دلواپسان جمع، جمع باشد. این افراد با استراتژی تخریب تیم مذاکره کننده هسته‌ای و تایید رفتار تیم قبلی، تصمیم دارند مسیر توافق هسته‌ای را تغییر دهند. آنها با علم به اینکه این جلسات به صورت مستقیم از صداوسیما پخش می‌شود، تصمیم دارند صدای خود را به گوش مردم برسانند.


آنها با برنامه‌ ریزی‌هایی هدفدار قصد تخریب دولت را دارند. حضور سعید جلیلی و بیان این نکته که قبل از پیروزی دولت روحانی، جلیلی به 1+5 به توافق رسیده بود اوج این برنامه ریزی بود. آنها با این کار ابتدا به دنبال تطهیر جلیلی و نشان دادن چهره مثبت از او به جامعه و در مرحله دوم ناکارآمد نشان دادن تیم مذاکره کننده هسته‌ای هستند. آنها سعی می‌کنند به مردم القا کنند که در خرداد 92 اشتباه کرده‌اند و اگر به جلیلی رای داده بودند، توافق هسته‌ای در همان سال 92 محقق می‌شد.


بعد از توافق هسته‌ای، عرصه برای دلواپسان تنگ شد و آنها به خوبی پی به این معنا بردند که اگر این توافق اجرایی شود دیگر مردم روی خوشی به آنها نشان نخواهند داد. دلواپسان بهتر از هرکسی می‌دانستند با برجام، راه آنها برای رسیدن به پارلمان سد خواهد شد و آخرین سنگر خود را نیز از دست خواهند داد. به خاطر همین تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا از طریق کمیسیون برجام تمام تیرهای خود را به سوی دولت روحانی پرتاب کنند تا شاید یکی از این تیرها به قلب دولت بنشیند.


در کنار رفتار دلواپسان که کاملا برنامه ریزی شده است، طرفدار برجام یا همان دل‌آرام‌ها، رفتار منفعلانه‌ای در قبل جلسات برجام و رفتار دلواپسان دارند. آنها برخلاف دلواپسان هیچ برنامه مشخصی برای دفاع از برجام ندارند. طرفداران برجام در کمیسیون ویژه از جمله پزشکیان، ابوترابی، منصوری آرانی و غلام رضا تاج‌گردون تا کنون نتوانسته‌اند نقش تاثیرگذاری را در این کمیسیون بازی کنند. در کنار این افراد نمایندگان شاخص طرفدار دولت مانند تابش، مطهری، پیرموذن و ... نیز تا کنون در این جلسات شرکت نکرده‌اند. همین انفعال باعث شده است تا میدان برای دلواپسان برای مقابله با برجام فراخ باشد و بدون هیچ مشکلی به تیم مذاکره کننده هسته‌ای حمله کنند.


همین انفعال، تیم مذاکره کننده را نیز در این جلسات در موضع تنهایی قرار می‌دهد و تیم مذاکره کننده به ویژه عراقچی و تخت روانچی مجبور هستند به تنهایی از برجام دفاع کنند در حالی که نمایندگان طرفدار برجام تنها در این جلسات لبخند می‌زنند و گاهی به سخنان خنثی اعلام حضور می‌کنند.


به نطر می‌رسد تا زمان باقی مانده ارائه گزارش این کمیسیون به مجلس، نمایندگان طرفدار برجام باید فعالیت بیتشری در مقابل دلواپسان داشته باشند و زمین بازی کمیسیون برجام را به نفع دولت تغییر دهند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر