سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 14162
تاریخ انتشار: 11 شهريور 1394 10:27
در مراسم امضای امضای تفاهم‌نامه معاونت علمی با صندوق کارآفرین امید مطرح شد:


به گزارش خبرنگار راه امروز، علیرضا دلیری معاون توسعه منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه با صندوق کارآفرین امید، گفت: یکی از مسائل اصلی کشور بحث اشتغال است به طوریکه ما با تعداد زیادی بیکار مواجه‌ایم که بیشتر این بیکاران نیز دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه مدرک‌گرایی،‌ شرایط اشتغال را تغییر می‌دهد، عنوان کرد: ما برای اینکه در یک دوره طولانی‌ مدت نوع نگرش به اشتغال را تغییر دهیم برنامه‌ریزی‌هایی داریم یکی اینکه باید تحصیلات آموزش عالی را هدفمند کنیم زیرا فارغ‌التحصیلان ما نگاه دولتی به اشتغال دارند.

وی اضافه کرد: ضعف بزرگ حوزه آموزش عالی کشور این مسئله است که فارغ‌التحصیلان ما به دنبال اشتغال دولتی هستند در حالی که آموزش عالی باید به سمت فعالیت‌های تجربی سوق داده شود که در این راستا معاونت علمی ریاست جمهوری اقدامی انجام داده که ممکن است برای دانشگاه‌های برتر اتفاق بیفتد یعنی ما مرکز شتاب‌دهی و نوآوری را راه‌اندازی کردیم که ورود دانشجویان به این مراکز از طریق یک دوره کارآفرینی انجام می‌شود و در پایان دوره تمام ایده‌ها گردآوری شده و یک ایده برتر کسب می‌شود.

وی برگزاری دوره‌های کارآفرینی استارتاپ را که با سرعت در حال توسعه است یکی از راه‌های کسب و کار دانش‌آموختگان برشمرد و گفت: ما در یک دوره میان مدت پاسخگوی نیاز جامعه نیستیم و تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور هم این است که فضای کسب و کار بر اساس دانش باشد و این مسئله باید فراگیر شود تا نهادهای مالی نیز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت قرار دهند.

دلیری ادامه داد: مذاکرات مختلفی داشتیم تا منابع مالی بانک‌ها را هم درگیر این کار کنیم که به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات با سود پائین پرداخت شود و صندوق کارآفرینی امید نیز این کار را با نگاه حمایت از اشتغال انجام داده است و به توافق رسیدیم که قسمتی از منابع مالی این صندوق را فعال کنیم که بر اساس تفاهم‌نامه، 40 میلیارد تومان منابع مالی برای طرح‌های دانش‌بنیان تا سقف یک میلیارد ریال پرداخت شود و این منابع قرض‌الحسنه است.

دلیری گفت: ما در معاونت علمی سعی می‌کنیم ابتدا شرایط اجرایی تفاهم‌نامه‌ها را فراهم کنیم تا پس از امضای تفاهم‌نامه اجرای آن در یک هفته انجام شود.

وی ادامه داد: امیدواریم خط اعتباری نامحدودی قرار دهیم تا دغدغه اشتغال دانشگاهیان برطرف شود.

در ادامه نوراللهی مدیر عامل صندوق کارآفرین امید وظیفه این صندوق و نهادها دانست تا از طرح های کوچک حمایت کنند و این تفاهم نامه را در راستای همکاری برای مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست.
در ادامه اين مراسم اصغر نوراله زاده مديرعامل صندوق كارآفريني اميد، يكي از راه هاي مهم رسيدن به شكوفايي اشتغال را حمايت از توليدات دانش بنيان عنوان كرد و افزود: در جامعه امروزي ايران با پديده اي به نام آموزش ديدگان دانشگاهي كه آموزش ديده اند ولي مهارت كسب نكرده اند مواجه هستيم. آنها به سلاح آموزش مسلح هستند ولي مهارت عملي كسب نكرده اند.

وي هدف از انعقاد اين تفاهم نامه را شناسايي افراد داراي ايده اشتغالزايي دانست و گفت: برابر تفاهم نامه منعقده ميان صندوق و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، صندوق موظف است به هر يك از معرفي شدگان از سوي معاونت علمي كه داراي طرح و ايده اشتغالزايي هستند و قابليت تجاري سازي را دارند مبلغ يك ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه با بازپرداخت حداكثر 60 ماهه پرداخت نمايد.
نوراله زاده پرداخت تسهيلات را به صورت مرحله اي و متناسب با پيشرفت كار و پس از تاييد آن از سوي معاونت علمي و فناوري برشمرد و افزود: مدت اجراي اين تفاهم نامه 72 ماه خواهد بود كه با موافقت طرفين طي الحاق متمم به آن قابل تمديد خواهد بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر